Asennetta & asusteita

BLOGIT | Asennetta & asusteita

Vinkkejä hyvään uneen

Ravinto, liikunta ja uni, siinä kolmen kopla, joista jokainen osa-alue olisi syytä olla tasa-painossa. Jos ei nuku tarpeeksi, mikään ei tunnu miltään ja parhaimpaansa on vaikea yltää. Univaje näkyy tekemisissä, silmissä ja ihossa. Hetkellisen univajeisuuden kanssa pärjää, mutta mitä kauemmin se kestää, sen hankalammaksi elämä muuttuu.

Oman elämäni vaikeimmat univajeet liittyvät tyttäremme lapsuuteen, sillä meillä alettiin nukkua vasta kun tämä taaperoinen täytti kolme. (En juuri muista vauva-ajasta, mutta onneksi on valokuvat.) Kamppailin pitkään saavuttaakseni taas hyvät unenlahjat takaisin ja melkein siinä olen onnistunutkin. Uni tosin häiriintyy nykyään helpommin, jos olen stressaantunut tai en noudata alla olevia, itselleni kokoamia ohjeita:

  1. Rauhoita ilta. Jumppa tai lenkki myöhään illalla pitää koneeni käynnissä myöhään yöhön.
  2. Syö terveellinen iltapala, ettet mene nälkäisenä nukkumaan. Puuro tai luonnonjugurtti hedelmillä ja pähkinöillä toimii.
  3. Älä vaan avaa sähköposteja tai tsekkaa työjuttuja kello kahdeksan jälkeen. Tätä on vaikea välillä noudattaa, kun työrytmini on epäsäännöllinen ja joskus en vain malta olla hoitamatta asioita iltasella. Siitä seuraa lähes poikkeuksetta aivojen aktivoitumista ja ideoiden kehittelyä, mikä muuten on hyvä, mutta ei edesauta unen tuloa.
  4. Älä tuijota padia tai puhelinta viimeiseksi sängyssä. Sininen valo aktivoi. (Jos tästä tavasta on vaikea päästä eroon, pidä ainakin muut valot ympärilläsi päällä ja hanki seuraaviin silmälaseihisi sinistä valoa suodattava pinnoite.)
  5. Jalat pitää saada lämpimiksi! Minulla on usein talviaikaan sängyn jalkopäässä lämpöpussi, koska kärsin hieman heikosta ääreisverenkierrosta ja jalkani ovat usein kylmät.
  6. Satsaa sänkyyn ja sängynpeitteisiin. Ylelliseltä tuntuvien peittojen ja tyynyjen väliin on ihana sukeltaa. Makuuhuone on muutenkin hyvä rakentaa rauhallisen väriseksi ja pitää turhasta tavarasta vapaana.
  7. Nuku korvatulpilla, jos olet herkästi havahtuva. Itselläni meni hetki tottua tähän, mutta kun kokeilin erilaisia ja erikokoisia korvatulppia, löysin sopivat, jotka eivät tunnu juuri miltään.
  8. Pidä yöpöydän laatikossa paperia ja kynä, jos ajatukset kaikesta huolimatta lentävät. Kirjaa ylös ideat tai mieltäsi askarruttavat asiat ja jutut, jotka pitää muistaa hoitaa. Rauhoittaa mieltä, eikä sinun tarvitse miettiä niitä unta odotellessa, kun olet kirjannut ylös hoidettavat jutut tai uudet ajatukset.
  9. Jos uni antaa odotuttaa, nouse lukemaan miellyttävää kirjaa tai selailemaan lehtiä. Kyljen kääntäminen ja pyöriskely sängyssä harvoin helpottaa.
  10. Laita illalla kosteuttava naamio kasvoille. Hyvin nukutun yön jälkeen iho hehkuu!

 

Kauniita unia, oman kullan kuvia!

Kommentoi