Treenisykkeellä

BLOGIT | Treenisykkeellä

Ylikunto – mitä se oikeastaan tarkoittaa?

Kevät on jo pitkällä, tai ainakin niin voisi ajatella, kun lenkkipolut täyttyvät uusista kasvoista ja juoksuharrastajista. On ihanaa, kun ihmiset lähtevät ulos liikkumaan ja nauttimaan aurinkoisesta säästä sekä raikkaasta, virkistävästä ilmasta. Auringonsäteet ja fiilis vievät mukanaan, juoksu kulkee, treeni kulkee ja mieli on iloinen. Entäs sitten, kun treeni maistuukin liian hyvin? Keho alkaa näyttää merkkejä kehityksen pysähtymisestä, uupumuksesta ja rasituksesta, vaikka treeni kulki juuri niin sulavasti ja vaivattomasti?

Kaunis auringonlasku tuo oman säväyksensä iltalenkille.

Terminä ylikunto johtaa pahasti harhaan, sillä ylikunto on kehon ylirasitustila. Ylikuntoon ajautunut liikkuja on rasittanut elimistöään niin paljon, että sisäelinhermosto ja hormonijärjestelmä eivät enää palaa normaalitilaan rasituksen loputtua. Keho voi joutua krooniseen ylikierroksilla käymiseen tai jatkuvaan väsymykseen. Kroonisella ylikunnolla voi olla hengenvaaralliset seuraukset, jos se etenee liian pitkälle.

Monet uskovat, että ylikuntoon joutuvat (käytän termiä pääsemisen sijaan, koska tuskin kukaan tätä tilaa tavoittelee) vain ammattiurheilijat, mutta todellisuudessa ihan tavallinenkin kuntoilija voi saavuttaa ylikunnon ilman urheilijan harjoitusohjelmaa. Useimmiten ylikunnon taustalla on yhdistelmä liian vähäistä lepoa ja liikaa kovaa tai yksipuolista treeniä sekä tekijä X, joka voisi esimerkiksi olla huono ruokavalio, jokin elämänmuutos, stressi tai liian yksipuolinen ja raskas treeni omaan kuntotasoon nähden. Tähän tilanteeseen joudutaan hyvin helposti, kun innostutaan treenaamisesta liikaa ja unohdetaan lepopäivät, koska hauska treeni vie mukanaan liian usein.

Kun jokaisessa treenissä mennään kovaa ja korkealta sekä unohdetaan kunnollinen palautuminen sekä lepo, lipsahtaa intohimoinen treeninpalo helposti ylirasituksen puolelle. Riittävä lepo ja laadukas ravinto takaavat tarvittavan palautumisen sekä johtaa parempiin tuloksiin. Treenin laadusta, lihasryhmästä ja intensiteetistä riippuen lihakset tarvitsevat aina muutaman päivän palautumisaikaa, mutta keskushermosto tarvitsee aikaa paljon enemmän. Sopiva liikuntamäärä on henkilökohtainen ja yksilöllinen, mutta myös levosta, ravitsemuksesta ja palauttavista harjoituksista riippuvainen.
Mistä huomaa, jos keho on ajautunut ylirasitustilaan?

Sairastelu
Jatkuva tai pitkittinyt sairastelu ja flunssa. Pitkittynyt alkavan flunssan oire voi olla varhainen merkki ylikunnosta. Jos tuntuu että flunssa pitkittyy, eikä millään konstilla tahdo lähteä, kannattaa taas muistella treenihistoriaa. Jos sairastelet usein, saattaa treeniohjelma olla liian rankka nykyiseen palautumiskykyysi nähden. Sairaana ei tule koskaan urheilla!

Jatkuva väsymys ja uupumus
Yöunet eivät tunnu riittävän ja päivälläkin tuntuu väsymystä. Elimistö ei palaudu ja energiaa kuluu kropan räpiköidessä rasituksessa.

Univaikeudet
Jos et saa nukuttua, nukahtaminen tai nukkuminen ovat vaikeaa tai unet jäävät vajaiksi. Riittävä ja hyvänlaatuinen uni ovat treenaamisessa ehdottoman tärkeitä!

Et palaudu harjoituksesta
Suorituskyvyn laskiessa viikko toisensa jälkeen kannattaa kuunnella omaa kehoa. Jos kehitys alkaa mennä viikkoittain alaspäin, olet todennäköisesti ylirasittunut. Tällöin on syytä pitää ainakin viikko taukoa ja kuunnella omaa kehoa. Haasteita pitkän levon pitäminen tuottaa himotreenaajille, joille urheilu on tapa tai henkireikä. Tässä kohtaa kannattaa miettiä, kannattaako urheilla lisää ja pahentaa tilannetta jolloin oma kunto heikkenee, vai rauhoittaa tilanne kunnolla ja antaa kehon levätä ja ”parantua”. Ehdottomasti jälkimmäinen!

Korkeampi syke
Korkeampi syke voi johtua monestakin asiasta, mutta myös ylikunnosta. Tässä kohtaa olisi hyvä tietää oma lepo -ja maksimisyke, jotta vertailu olisi mahdollista.
Liiallisesta urheilusta ei uskoisi olevan haittaa, koska liikunnalla on niin paljon hyviä puolia, mutta niin se vain on, liika on liikaa. Jos joskus mieli haluaa hirveästi rääkkitreeniin puhisemaan, mutta keho tuntuu väsyneeltä ja tukkoiselta, kannattaa mielummin hellittää hetkeksi. Ylirasitustilasta täydellisesti paraneminen vie huomattavasti pidemmän ajan kuin minkä flunssa ottaa kotona levätessä.

Itse olen kerran kokenut ylikunnon mukanaan tuoman ylirasitustilan ja se on hirveää. Ei haluta tehdä mitään ja treeni tuntuu pakkopullalta. Juoksu ei kulje, sykkeet nousevat taivaisiin ja sydän huutaa hoosiannaa. Väsyttää, unettaa, ruoka ei maistu ja rappujen ylösnousu tuntuu jo itsessään urheilusuoritukselta. Ylikunnossa urheilu ei ole terveellistä eikä kivaa, eikä johda parempiin tuloksiin vaan jyrkkään alamäkeen.

Mitä opimme tästä? Vähemmän on enemmän. Jos joka viikko mennään täysillä, eikä keholle anneta aikaa lepoon, hetken kuluttua ainut osa joka kehossa vetää täysillä, on sydän. Harjoittele siis ohjelmalla, jossa on otettu huomioon kunnollinen palautuminen. Jos joku viikko vedetään täysillä, voi seuraava viikko olla kevyempi. Nuku aina hyvät ja kunnolliset yöunet ja huolehdi ruokavaliosta sekä riittävästä levosta!
Vaikka mieli ei sitä aina muista, keho sitä tarvitsee.

Kaikki kuvat: Pauliina Ruokonen

Kommentoi