Treenisykkeellä

BLOGIT | Treenisykkeellä

Viikonlopun terveysherkku

Hyvin alkanut painonpudotus tai onnistuneesti edennyt painonhallinta kaatuvat yleensä ahmimiseen ja sen kohtuuttomaan jatkumiseen. Painonpudotuksen ja painonhallinan aikana on hyvä muistaa hemmotella itseään, olematta liian ankara. On hyvä pitää erillään arki ja juhla, mutta jokaista suupalaa ei kannata natsimaisesti tarkkailla tai tutkia.

Kun kokonaisuus on kunnossa, joukkoon mahtuvat myös pienet herkkuhetket. Kun herkuttelee kohtuullisesti ja tämänkaltaisilla terveysherkuilla, seuraavan päivän morkkiksesta ei kannata edes puhua!

Terveyspallero (10kpl)
26kcal/pallo

1 dl täysjyväkaurahiutaleita
1 rkl raakakaakaojauhetta (tai Van Houten Cacao -jauhetta)
kananmunan valkuainen
puolikas banaani
steviaa maun mukaan

Murskaa banaani haarukalla, sekoita muut aineet joukkoon ja sekoita tasaiseksi massaksi. Lisää steviaa oman maun mukaan.
Pyöritä pieniä palloja ja laita pakastimeen jähmettymään noin tunniksi.
Suoraan pakastimesta pyöritä kookoshiutaleissa, kaakaojauhossa tai pähkinärouheessa. Vain mielikuvitus on rajana!

Siistiä puuhaa tuo pallojen pyörittely ei ole, mutta nopeaa kylläkin. Pikkupalloissa on noin 26kcal per yksilö, joten mitään kaloripommeja nämä eivät ole! Mielestäni ihan mielettömän hyvä herkku, kun jotain makeaa tekee mieli, vaikka minä olen karkkimonsteri pahimmasta päästä.

Pallojen teko on erittäin nopeaa, helppoa ja vaivatonta, joten perheen pienimmätkin voivat osallistua palleroiden valmistukseen, ja tottakai herkutteluun. Reilun tunnin kun jaksaa pyöryköitä pakastimesta odottaa, niin tadaa, pakkasen kylmyydestä eteesi ilmestyy suklainen pieni herkku, joka vie pienen makeannälän mennessään. Palleroiden ei kannata antaa yöpyä pakastimessa, sillä silloin ne ovat maultaan ja koostumukseltaan verrattavissa söpöihin kiviin. Mauttomia ja kivikovia.

Tähän reseptiin soveltuvat ne täysin ruskistuneet ja mustuneet banaanit, joita kukaan ei halua enää syödä. Nuo yksilöt ovat helpoin saada mössöksi ja ovat kaikkein makeimpia. Joten kokonaisuudessaan resepti on aika ”kerää kaapin jäämistö yhteen ja nauti” -tyyppinen makunautinto.

Reseptiin voi yhdistellä mielin määrin omia lempimakuja, joita kaapeista löytyy ja itse ainakin haluan seuraavaksi kokeilla maapähkinävoita ja suosittelen Urtekramin Luomu Peanut butteria, jota ei siis ole makeutettu.

Herkullista ja mielikuvituksellista viikonloppua ystävät! Mistä teidän viikonlopunne herkkuhimon taltuttajat koostuvat?

Kaikki kuvat: Pauliina Ruokonen

Kommentoi