Treenisykkeellä

BLOGIT | Treenisykkeellä

Ravinnon merkitys on tärkeämpää kuin uskotkaan

Ravinnon merkityksestä höpötetään joka puolella ja tietoa on olemassa vaikka kuinka paljon. Silti ylipaino ja sen mukana tuomat sairaudet lisääntyvät yhteiskunnassamme kokoajan. Ylipainoisia ja huonosti voivia ihmisiä on kokoajan enemmän ja suunta on vain ylöspäin. Moni ihminen ei edes tiedä, kuinka hyvin voisi voida, koska ei ole koskaan kokeillut tai antanut kropalleen sitä mahdollisuutta.

Monet urheillessaan tai laihduttaessaan välttelevät hiilihydraatteja peläten lihovansa. Yksittäinen ruoka-aine ei lihota tai sen enempää myöskään laihduta. Urheilijat tarvitsevat ravintoonsa hiilihydraatteja jaksaakseen ja kehittyäkseen. Hiilihydraatit olisi hyvä koota mahdollisimman puhtaista lähteistä kuten riisistä, pastasta, perunasta tai bataatista. Hiilihydraatit eivät automaattisesti ole yhtäkuin läskiä, jotka lihottavat sinut muistuttamaan plussapalloa, vaan tärkeä osa monipuolista ja ravitsevaa ruokavaliota.

Tärkeä merkitys on myös proteiineilla ja rasvoilla. Turhat sokerit kannattaa jättää pois ja jos suosii maustettuja rahkoja tai jogurtteja, kannattaa hiilihydraatti kohdasta tsekata, paljonko tuote sisältää sokereita. Joten kaupassa kannattaa kiinnittää huomiota, että tuotteeseen ei ole lisätty sokeria. Muita hyviä proteiinin lähteitä ovat muun muassa kala, liha, kana, kananmunat, kaikki tummat vihannekset ja kasvikset kuten lehtikaali, parsakaali ja pinaatti.

Hyviä rasvoja kannattaa suosia myös laihduttaessa. Hyviä rasvoja tarvitaan muun muassa normaalin hormonitoiminnan ylläpitoon, rasvaliukoisten vitamiinien imeytymiseen ja välittäjäaineiden tasapainoon. Hyviä rasvoja saat muun muassa rasvaisesta kalasta, kuten lohesta, pähkinöistä ja siemenistä. Itse suosin myös kylmäpuristettua kookosöljyä.
Keholle ja mielelle on tärkeää, että elimistö saa tarvittavat ravintoaineet oikeanlaisesta ruoasta. Sitä on vaikea uskoa, ennen kuin kokeilee. Ole itse aina ollut varsinainen karkki -ja sokerihiiri, mutta kun sain ruokavalioni kuntoon, karkkihimot vähenivät ja loppu on itsekurista kiinni. Kun elimistö saa pyytämänsä energian, se ei enää huuda sokerin perään, josta energiaa tulee nopeasti ja valtavasti liikaa.

Terveellisen, monipuolisen ja tasapainoisen ruokavalion ei tarvitse olla tylsää. Virallinen lautasmalli on helppo ja yksinkertainen ohje aloittelijalle, jos ei ole hajuakaan siitä, miten kuuluisi syödä. Erityisruokavaliot ovat asia erikseen ja niihin täytyy paneutua syvemmin. Virallista lautasmallia on myös helppo muuttaa itselleen ja arjelleen sopivaksi, eikä jokapäivän tarvitse olla samanlainen.

Kesällä on tarjolla lukematon määrä tuoreherkkuja, joita kannattaa lautaselle napata, vielä kun on mahdollisuus. Itse rakastan mansikoita, vesimelonia, pensasmustikoita, uusia perunoita, kevätsipulia, tuoreita herkkusieniä ja kesäkurpitsaa. Grilliin voi heittää melkein mitä vaan ja vain taivas on rajana salaattia kootessa!

Millaisia salaatteja tai grilliherkkuja teidän kesäpöydästä löytyy?

Kaikki kuvat: Pauliina Ruokonen

2 vastausta artikkeliin “Ravinnon merkitys on tärkeämpää kuin uskotkaan”

  1. tavis

    Hei, kiva kirjoitus:) haluaisin lisätä, että tummia kasviksia paljon merkittävämpiä kasvikunnan proteiinilähteitä ovat palkokasvit, eli esim. pavut, herneet, linssit ja soija sekä soijavalmisteet (soijarouhe, -palat ja tofu). Tottumattoman kannattaa tosin aloittaa aika pienistä papumääristä, jotta ruoansulatus ei mene sekaisin. Itse olen ollut 11 vuotta hyvin vähällä lihalla ja vetänyt lähinnä soijaa, koska se on helppoa, nopeaa ja siinä on kaikki tarvittavat aminohapot. Omasta puolestani voin siis suositella. Toki paras ruokavalio olisi mahdollisimman monipuolinen, ei pelkkää soijaa siis tietenkään:)

    Ja nämä kesän tuoreet kasvikset – aah nam. Välillä unohdan turhat ravintomietteet ja keskityn makuun, ja syön pelkkää uutta perunaa tillillä ja margariinilla. Tai pelkkiä mansikoita, koko litra. Ruoka on myös nautinto. Jos syö yleensä terveellisesti ja monipuolisesti, voi viettää myös sellaisia päiviä, että syö vaan just sitä mitä mieli tekee, minun mielestäni:)


    • Pauliina Ruokonen

      Heippa ja kiitos kivasta ja kattavasta kommentistasi Tavis 🙂 Olet ihan oikeassa! Palkokasvit ovat loistavia proteiininlähteitä ja totta tuo, että kannattaa aloittaa pienillä määrillä ruoansulatuksen tottumisen vuoksi. Näin kesällä on välillä vaikeaa olla syömättä torilta ostettuja herneitä sitä viittä litraa kerralla, kun ovat niin maukkaita ja saatavilla vain kesällä!

      Soijaa käytän välillä itsekin, lähinnä soijajuomien muodossa. Tuovat kivaa vaihtelua esimerkiksi smoothieihin, jos maitotuotteet eivät sovi, tai kaipaa vähän jotain erilaista 🙂 Olen niin samaa mieltä kanssasi kesän antimista! Välillä itselläkin menee mansikoita vähintään se litra, vaikka tarkoitus olisi ollut pakastaa. Terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon mahtuvat juurikin nuo päivät, kun voi syödä mitä mieli tekee. Se on hyväksi myös mielenterveydelle ja kukapa ei joskus haluaisi herkutella ja napata lautaselle juurikin sitä omaa herkkuruokaa!
      Ihanaa, että kommentoit! Oikein aurinkoista ja lämmintä kesää sulle, olet ihan oikealla tiellä, jatka samaan malliin! 🙂


Kommentoi