Treenisykkeellä

BLOGIT | Treenisykkeellä

Pitääkö lomalla treenata?

Kesälomakuukaudet ovat startanneet ja joka viikko kaduilla näkee enemmän hymyileviä, rentoutuneita kanssakulkijoita. Hymylle on yksi painava syy ja tähän aikaan vuodesta se on; kesäloma! Oma kesälomani odottaa vielä lomailijaansa, mutta mitenkäs käy treenin ja ruokavalion, kun vaihtuu lomamuudi päälle?

Meidän perhe on niin liikkuvaista kansaa, että varmasti liikutaan myös lomalla ihan tavalliseen totuttuun tyyliin. Etsitään uusia aktiviteetteja ja nautitaan lämmöstä ja kesästä. Sitä on hartaasti odotettu niin kauan! Mutta entä jos treenaamisesta ei olekaan vielä tullut täysin osa jokapäiväistä elämää, niin miten toimia lomalla? Pitääkö treenejä vetää hampaat irvessä ja etsiä kuntosali mistä tahansa? Pitääkö kaikista lomaherkuista kieltäytyä, juoda pelkkää vettä, syödä lehtisalaattia ja porkkanaa, kun muut kiskovat kaksin käsin jäätelöä napaan?

Vastaus on jotain siltä väliltä. En kannusta lomalla heittämään hommaa täysin ranttaliksi, että kiskotaan olutta aamusta iltaan janojuomana, ruokajuomana, välipalana ja rannalla aurinkovarjon alla. Janojuomana kannattaa ehdottomasti suosia vettä ja jo nesteytyksenkin takia kannattaa jättää ne limut kauppaan tai huoneen jääkaappiin odottamaan sitä herkutteluhetkeä. Kuumissa olosuhteissa kannattaa suosia kivennäisvettä, jonka kivennäisaineet imeytyvät kehoomme ja nesteyttävät kroppaamme paremmin, kuin pelkkä vesi.

Suosittelen lomalla ottamaan kuitenkin rennosti. Hampaat irvessä -treenit kannattaa jättää loman ulkopuolelle työkiireiden kaveriksi. Kannattaa unohtaa tiukka ruokavalio kotiin ja lähteä lomalle leppoisalla, mutta järkevällä asenteella. Sen jäätelön voi nauttia kunnon aterian jälkeen, kun vatsa on täytetty ensin ruoalla, joka myös ravitsee, eikä lietso mielihaluja.

Lomallakin on mahdollista pitää maalaisjärki mukana ja kaikkialla on vaihtoehtoja pelkkien karkkien, sipsien ja limujen korvikkeiksi. Aina lomailijan rantapussukan ei tarvitse tursuta eväitä, jotka ovat mukana lähinnä herkuttelun ja muodonvuoksi. Sipsit, limsat ja suklaapatukat ovat turhia kalorien kerääjiä, jotka täyttävät masumme hetkeksi, nostavat sokerit taivaisiin, mutta eivät ravitse kehoamme. Tämän tuloksena on hetken päästä taas nälkä, koska kroppa ei saanut tarvittavia ravintoaineita, joten se kinuaa niitä lisää. Toinen suklaapatukka, uusi sipsipussi tai korkattu limsapullo eivät ole ratkaisuja tähän, vaan kunnollinen, tavallinen ruoka, vaikka loma-twistillä höystettynä.

Eväät voivat koostua muun muassa vaikkapa leivästä, hedelmistä, marjoista, vihanneksista, suolaamattomista pähkinöistä ja vesipullosta.

Loman tarkoitus on rentoutua, kerätä voimia ja nauttia. Lomalle lähdetään samoista syistä, joten on hieman turhaa viedä stressitekijöitä mukanaan lomalle. Jos liikunnasta pystyy nauttimaan täysillä myös lomalla, anna palaa! Jos takaraivossa kutkuttaa kokoajan ajatus liikunnasta pelkkänä velvoitteena tai pakkona, unohda koko juttu! Jos treeni tuntuu pakolliselta, kannattaa treenirutiineihin palata vasta lomalta palattua.

Ruokavaliota on helpompi pitää yllä maalaisjärjellä. Lomalla on helppo kerätä ylimääräisiä kaloreita ja kiloja vyötärölle jos unohtaa kaiken, minkä on muutoksen aikana jo oppinut. On turhaa heittää kaikki saavutettu hukkaan, sillä ylläpitäminen on vain itsestä ja omista valinnoista kiinni. Kaikesta ei tarvitse kieltäytyä, valintoihin voi suhtautua rennommalla otteella ja höllätä, mutta en suosittele hyppäämään kalliolta ja heittämään kaikkea jo saavutettua hukkaan.

Loman vaikutukset riippuvat toki myös loman pituudesta. Jos on kyse viikon lomasta ulkomailla, suosittelen nauttimaan siitä. Jos kyse on kuukausien kesälomasta, kannattaa pitää järki mukana ja tehdä valintoja ajatellen kokonaisuutta. Mikään järkevästi rakennettu elämäntapamuutos tai projekti ei kaadu viikkoon, mutta muutama kuukausi saattaa horjuttaa koko projektin. Muutamassa kuukaudessa on yllättävän helppo palata vanhoihin tapoihin ja unohtaa kaikki uusi opittu. Tämän kautta se vanha ja tuttu yleensä jää päälle ja elämäntapamuutos pitää aloittaa alusta.

Kesälomalla, niin pitkällä kuin lyhyelläkin, kannattaa ajatella kokonaisuutta. Yksi jäätelötuutti ei murskaa mitään, eikä kaada muutosta. Jäätelö, olut, grillimakkara, sitä, tätä ja tota joka päivä, heiluttaa venettä jo aika paljon.

Elämäntapamuutoksen tarkoitus on muuttaa elintapoja, kannustaa liikkumaan ja nauttimaan siitä. Tarkoituksena on myös tuoda esiin, että terveellinen ruoka on hyvää ja hyvä ruoka voi olla terveellistä. Tunnen asiakkaan onnistuneen, kun hän osaa koota itse ateriansa, hän tiedostaa mitä ruokakaupasta kannattaa ostaa ja hän tietää miten lomalla kannattaa toimia. Tähän on ihan jokaisen helppo pyrkiä. Lomalla ei ole tarkoitus vetää napaa täyteen ohramallasta ja litroittain jäätelöä, grilliruokaa tai irtokarkkeja. Lomalla on tarkoitus tehdä sitä, mistä nauttii. Se mistä nauttii, vaikuttaa siihen miten voimme. Loma ei ole pilalla jos jäden vaihtaa tuoreisiin mansikoihin, grilliruokaa tasapainottaa vehreän raikas salaatti ja irtokarkkeja korvaa esimerkiksi itse tehty sorbetti. Lomallakin voi voida hyvin ja nauttia siitä!

Kesällä on myös loistavat ulkoilumahdollisuudet. Säästä riippumatta ulkona on melkein aina lämmin ja juoksemaan tai kävelemään voi lähteä virkistävään kesäsateeseenkin. Juoksulenkin voi vaihtaa uintiin, kuntosalitreenin muuttaa ulkona suoritettavaksi. Mahdollisuuksia on loputtomiin ja vain mielikuvitus on rajana!

Tämä ei ole rakettitiedettä, tiedän, että tekin tiedätte sen. Lomalla pääasiassa nautitaan auringosta, lämmöstä, hyvästä seurasta ja omasta puuhailusta. Tehkää se järkevästi, niin loman jälkeenkin on hyvä olo.
Aurinkoista ja lämpöistä kesälomaa kaikille hellehatuille, jotka ovat jo päässeet vaihtamaan työsaappaat varvastossuihin!

Kaikki kuvat: Pauliina Ruokonen

Kommentoi