Treenisykkeellä

BLOGIT | Treenisykkeellä

Kuinka irti sokerikoukusta?

”HUH” voisi olla se yksi sana, joka kuvaisi tätä allekirjoittaneen olotilaa tällä hetkellä ja oikeastaan koko alku vuotta. Kiirettä pitää ja se on valitettavasti näkynyt myös täällä blogin puolella, mutta josko tämä tästä nyt lähtisi uudelleen käyntiin? Oma fiilis on ainakin loistava ja katsotaan pureeko tämä kirjoituskärpänen nyt pysyvästi vai vaan toistaiseksi.

Kuten sanottu, oma alkuvuosi on ollut erittäin haipakkaa ja ruokailut sen mukaisia. Karkkia on tullut vedettyä kuin ruokaa konsanaan. Olen oikeastaan aina ollut sellainen karkkihiiri ja omistanut koiran vainun karkkikätköjen suhteen. Meillä ei herkut kaapissa pysy, jos niitä siellä on, ne kuuluu syödä.

Aika yllättävää, olen ollut todella väsynyt koko alkuvuoden ja mielialat ovat vaihdelleet tuon tuosta. Jossain kohtaa väsymyksen kanssa tuli täysi stoppi ja aloin miettiä, että näin ei voi jatkua. Melkein poikkeuksetta väsymys iski totaalisesti Kaunareiden jälkeen ja torkahdin sohvalle puoleksi tunniksi, jonka jälkeen päivä ei meinannut lähteä käytiin enää ollenkaan.

Tämänkaltaiselle sokerihiirelle sokerikoukusta irti pääseminen ei todellakaan ole ollut helppoa. Aluksi kokoajan teki mieli makeaa ja ensimmäisinä päivinä sieltä kaupasta lähti mukaan karkkia, vaikka ei pitänyt.

En koskaan uskonut, että joinain päivänä sitä karkkia ei enää tee niin paljon mieli, kuin ennen. En sano, että se karkki ei hyvältä maistuisi, mutta sitä ei tee samalla tavalla pakonomaisesti mieli kuten aikaisemmin.

Tässä vanhan sokerihiiren viisi vinkkiä sokerikoukusta irti pääsemiseen:

  1. Muista, miksi aloitit. Tämä toimii tässä, kuten monessa muussakin. Muista se syy, minkä vuoksi haluat eroon sokerista. Se voi olla terveellisemmät elämäntavat, laihdutus tai pelkkä kyllästyminen, kuten minulla. Kyllästyin siihen, että söin lähes joka päivä karkkia.
  2. Keksi muita tapoja palkita itsesi. Usein ihminen hyväksyttää valintansa jollain hyvällä syyllä, kuten ”Nyt olen selvinnyt niin rankasta työpäivästä, että olen ansainnut suklaapatukan.” Palkinto voisi olla jokin muu, esimerkiksi uusi paita, sauna-ilta tai tuoreet marjat.(Nyt joku huokaisee, että pyh. En uskonut tähän itsekään ennen, mutta nyt uskon. Eivät marjat korvaa karkinhimoa tai poista sitä, mutta tällä hetkellä syön paljon mielummin tuoreita marjoja kuin pussin irtokarkkeja. Tuoreista marjoista ei tule ähkyä ja kamalaa turvotusta.)
  3. Kokeile syödä kromia. Kromi toimii yhteistyössä insuliinin kanssa säädellen verensokeria. Kromia on haastavaa saada tarpeeksi ravinnosta, siksi sitä on hyvä käyttää ravintolisänä.
  4. Syö ja juo säännöllisesti. Syö 4-5 kertaa päivässä, noin 3-4 tunnin välein ja muista juoda vettä runsaasti päivän aikana. Itse huomaan, jos ateriavälit pitkittyvät liikaa, tulee helpommin napsittua kaikkea muuta nälkäänsä.
  5. Tee ruokaa valmiiksi. Houkutuksiin on helpompi langeta, jos kaapissa ei ole mitään ruokaa valmiina, on kamala nälkä ja töiden jälkeen väsyttää. Suklaapatukka on oiva vaihtoehto, kun ruokaa ei jaksa tehdä ja nälkä kurnii. Kun ruokaa tai terveellistä välipalaa on jääkaapissa valmiina, niin houkutuksiin ei tule niin helposti sorruttua.

Ei tämä projekti missään nimessä lasten leikkiä ole, mutta ehdottomasti sen arvoista. Itse olen huomannut suurimman eron omassa jaksamisessa. Ainainen väsymys on vähentynyt ja jaksaminen on huomattavasti parempaa.

Onko teistä joku päässyt irti sokerikoukusta? Miten teit sen? Ja onko täällä ihmisiä, jotka haluaisivat eroon sokerikoukusta?

Kuvat: Pauliina Ruokonen

Kommentoi