Treenisykkeellä

BLOGIT | Treenisykkeellä

Kesäksi kuntoon vai sittenkin loppuelämäksi?

Maaliskuussa viimeisetkin sohvaperunat heräävät siihen, että kesä on kohta ja jotain pitäisi tehdä. Bikinikauteen ei ole enää montaa kuukautta, ja paniikki iskee. Netistä surffaillaan nopeimmat ja ehdottomasti tehokkaimmat dieetit, joiden jälkeen kehtaa rannalla keikistellä. Pääsiäisviikon lomamatkoista puhumattakaan.

Kevät ja kesä ovat aina hyviä motivaattoreita elämäntapamuutoksiin tai päätöksiin terveellisemmästä elämästä. Liian moni kuitenkin hairahtaa dieettaamaan hinnalla millä hyvänsä vain kesää varten. Netistä löytyy satoja pikadieettejä, treenejä ja vinkkejä kesäkuntoa varten.

Eikö olisi hienoa olla ”kesäkunnossa” koko vuoden? Ei turhaa stressiä, dieettien kaltaista kurjuutta, kieltämistä, heikkoa oloa tai verenmaku suussa pinkomista.

Hyvinvointi on vuodenajasta riippumatta kokonaisvaltaista. Mielen ja kehon tasapainoa. Kovalla kiireellä ja pakkomielteellä siihen ”The Kesäkuntoon” pyrkiminen vie pohjan molemmilta, mielen- ja kehon hyvinvoinnilta.

Mielessä rullaa koko ajan sama levy timmistä kesäkunnosta, ja treeneissä vedetään kroppa piippuun asti, jotta varmasti päästään tavoitteisiin. Lautaselta löytyy keittoa, pirtelöitä tai patukoita, jotta vähäkalorisuus edistäisi sitä uljasta bikinivartaloa.

Jos muutokset eivät ole pysyviä, eivät ole tuloksetkaan. En usko, että kukaan haluaa ohittaa kesätorin tuoreita marjaherkkuja, vihanneksia, kasviksia tai hedelmiä vain sen vuoksi, etteivät ne kuulu dieettiin. On paljon järkevämpää keskittyä syömään terveellisesti ja liikumaan monipuolisesti koko vuoden, kuin vetää itsensä täysin äärirajoille pelkän kesävartalon toivossa.

Haluan korostaa liikunnan riemua ja hyvää oloa. Päivät pitenevät, aurinko paistaa ja alkaa lämmittää punaisia poskipäitä ulkona lenkkeillessä. Autossa istuessa tulee kuuma, ja mieli halajaa raikkaaseen ulkoilmaan kirmaamaan, kun päivät pitenevät entisestään. Kevään mukana tuomat auringonsäteet ja kauppojen hyllyillä lisääntyvät tuoreet suomalaiset tuotteet ovat varma kesänmerkki.

On paljon järkevämpää koota ruokavalio puhtaasta ja herkullisesta ruoasta ja nauttia liikunnan ilosta, ilman pakonomaisuutta. Hyvän olon voi saavuttaa paljon helpommin kuin dieettaamalla. Useimmissa dieeteissä joudumme kieltämään itseltämme lähes kaiken ja liian tiukka sekä kurinalainen dieetti vie ojasta allikkoon.

Liian pienellä kalorimäärällä emme jaksa liikkua tai touhuta jokapäiväisiä askareitamme. Ennen pitkää jokainen väsyy ja itsekuri hupenee. On mielekkäämpää lähteä tavoittelemaan hyvää oloa läpi vuoden, kuin kohdistaa projekti vain kesään.

Loppuelämän ”dieettiin” mahtuvat myös ne herkkupäivät, joita tiukilla kesäkuntoon-kuureilla ei sallita. Kenenkään tavoite terveellisemmästä elämäntyylistä ei kaadu yhteen jäätelötuuttiin tai kesätorilla nautittuun kahviin ja pullaan, kun kokonaisuus on kunnossa.

Me suomalaiset stressaamme hassuista asioista ja unohdamme siinä hötäkässä sen, mistä meidän tulisi nauttia. Kesässä on niin paljon ilonaiheita, nautintoa ja lämpöä, että ne muutamat hassut päivät kun bikinit saa päälleen vetää, jää joka vuosi liian harvoiksi. Miksi niiden vuoksi siis stressata?

Kesällä lomaillaan, nautitaan festareista, juhlista, juhannuksesta. Käydään veneilemässä, mökkeilemässä, vaunuilemassa ja rohkeimmat telttailemassa. Istutaan grillin tai nuotion ääressä paistellen makkaraa. Vietetään aikaa perheen ja ystävien kanssa sekä nautitaan kesälomasta. Siitä ansaitusta kesälomasta, kun mieli saa levätä ja kroppa siinä samassa.

Jos tämä kaikki unohdetaan vetämällä tiukkaa kuuria, niin, että viimeisetkin hiukset vaihtavat väriään, niin kesä menee ohi. Tämä kevät menee ohi.

Kun koko vuoden kohtelee itseään hyvin, syömällä monipuolisesti terveellistä ruokaa ja liikkumalla riittävästi, ei tarvitse stressata sitä hetkeä, kun on aika vaihtaa uimapukuun. Jokaisen tulisi olla ylpeä omasta vartalostaan, oli se millainen tahansa. Olit sitten muodokas, hoikka, pitkä, lyhyt, nuori tai varttunut, kukaan ei määritä millainen bikinivartalo juuri sinulla tulisi olla. Ei kukaan muu, kuin sinä itse.

Jos olet terve ja sinulla on henkisesti sekä fyysisesti hyvä olla, kohtelet itseäsi ja vartaloasi todennäköisesti hyvin. Jos jokin ei toimi, koet olosi huonoksi, pöhöttyneeksi tai väsyneeksi, kannattaa kokeilla muuttaa jotakin. Kun perusasiat ovat kunnossa, kokonaisuus ratkaisee.

Kuntoon loppuelämäksi – kuusi vinkkiä:

1. Ravinto. Kiinnitä huomiota lautasellasi oleviin asioihin. Perusterveen on helppo noudattaa ravitsemussuositusten mukaista lautasmallia. Riittävästi vihanneksia, kasviksia, juureksia ja marjoja, kohtuudella hedelmiä.

2. Ateriarytmi. Syö 3–4 tunnin välein ja pyri syömään 5–6 kertaa päivässä, omasta päivärytmistäsi riippuen. Jos ateriarytmi venyy yli neljän tunnin mittaiseksi, liian kova nälkä saattaa johtaa ahmimiseen tai hallitsemattomaan iltasyöpöttelyyn.

3. Juo runsaasti vettä. Noin 1,5–2 litraa päivässä riittää. Vedenjuonnin tarpeellisuudesta olen kirjoittanut lisää blogissani täällä.

4. Riitävä lepo. Ihminen tarvitsee unta noin 6–9 tuntia yössä, ihmisestä riippuen. Unen laatu vaikuttaa vireyteen, keskittymiseen, treeneistä palautumiseen ja terveyteen, joten levollinen uni on tärkeää. Nukkuminen ei aina ole sama asia kuin levollinen uni, joten varmista unesi levollisuus oikealla lämpötilalla (makuuhuoneen suosituslämpötila on 18–20 astetta), puhtailla petivaatteilla, pimeydellä sekä teknisten laitteiden sulkemisella. On suositeltavaa pitää tietokone ja puhelin poissa makuuhuoneesta.

5. Liikunta. Hyötyliikunta on mahdollista jokaiselle. Keväisin voi auton vaihtaa pyörään ja hissin aina portaisiin. Liikuntaa tulisi harrastaa 0,5–1 tuntia päivässä, ihmisestä riippuen.

6. Ole armollinen itsellesi. Yleensä olemme armollisia kaikille muille, mutta unohdamme itsemme. Elämässä on hyvä olla tavoitteita, mutta liiallinen tavoitteellisuus lisää paineita ja voi muuttaa liikunnan ilon pelkäksi suorittamiseksi ja pakonomaisuudeksi. Jos jonain päivänä epäonnistut, nouse ylös ja jatka eteenpäin. Vain virheistä oppii ja niistä vahvistuu. Huominen on aina uusi mahdollisuus tehdä päivästä sellainen kuin haluat.

Jos The Kesäkunto jäi edelleen mietityttämään tai se edelleen pelottaa, kokeile pukea päällesi jotain ainutlaatuista, jota vain sinulla on. Hymyile. Hymy on kaunein vaate jonka voit pukea päällesi missä tilanteessa tahansa. Hymyilevä ihminen on kaunis ja saa muutkin hymyilemään.

Ainakin minulle käy aina niin, että huomaan itsekin hymyileväni, kun joku muu hymyilee. Hymyilevä ihminen on itsevarma, eikä kukaan kiinnitä huomiota millaiset bikinit sinulla on päälläsi, tai millaista kesävartaloa kannat, koska hymy on varmin merkki siitä, että sädehdit.

Muistakaa ettei kesä ole bikinivartaloa varten, vaan hyvää mieltä, aurinkoa, nautintoa, hyvää seuraa ja lomaa varten. Jos nyt tänä kesänä et ole siinä rantakunnossa, jossa toivoisit olevasi, mitä sitten? Jos noudatat noita kuutta neuvoa, olet ainakin matkalle sinne.

Voit hyvillä mielin mennä tuoreen mansikkarasiasi kanssa rannalle hymyilemään ja mutustelemaan punaisia marjaherkkujasi, koska sinun ei tarvitse dieetata ollaksesi kaunis tai ”kesäkunnossa”. Sinä olet jo, jos vain uskot siihen itse.

Kaikki kuvat: Pauliina Ruokonen

Ensimmäisen postaukseni jälkeen sain tiedon, että samanniminen blogi on jo olemassa muualla. Sekaannusten välttämiseksi blogin uusi nimi on nyt Treenisykkeellä. Sama kirjoittaja, sama sisältö, vain nimi on vaihtunut, tervetuloa seuraamaan!

Kommentoi