Terveyt kaikil

MAINOSBLOGI | Terveyt kaikil

Keskivartalon hyvä lihastasapaino ja lihashuolto pitävät selkäkivun loitolla

Nuorten urheilijoiden alaselkäkivut ovat yleisiä varsinkin lajeissa, joissa selkään kohdistuu voimakasta yliojennusta ja kiertoa. Heikot vatsa- ja kylkilihakset muihin lihaksiin verrattuna sekä lihaskireydet selän, lantion ja reiden lihaksissa lisäävät alaselän rasitusta ja huonontavat ryhtiä. Yleisin selän rasitusvamma kasvavilla ja urheilevilla nuorilla onkin lannenikaman rasitusmurtuma, kertoo ortopedi Kari Kangassalo Terveystalo Pulssista Turusta.

 Rasitusmurtuma voi alkuvaiheessa tuntua vain liikunnan jälkeisenä jomotuksena selässä. Rasituksen jatkuessa kipu paikantuu alaselkään myös jo urheilun aikana. Kipu tuntuu tyypillisesti aivan alaselän

alaosissa, usein toispuoleisena, mutta joskus myös koko alaselässä. Lopulta lepokaan ei auta kivun poistamisessa. Oire voi alkaa myös jonkinlaisesta vammasta, jolloin kipua usein epäillään jonkinlaiseksi lihasrevähdykseksi tai muuksi viattomaksi lieväksi vammaksi.

  • Rasitusmurtuman diagnoosista vastaa aina asiaan perehtynyt ortopedi tai urheilulääkäri. Ajoissa todettu rasitusmurtuma paranee oikealla hoidolla hyvin eikä se haittaa kilpaurheilua tai loppuelämää. Yli viikon kestäneessä selkäkivussa tulisi hakeutua lääkärille.

Ensimmäisellä lääkärikäynnillä potilasta haastatellaan huolellisesti ja selvitellään miten ja missä tilanteessa selkäkipu alkoi.

  • Lääkäri selvittää oireen syyn kliinisellä tutkimuksella ja tarpeen vaatiessa alaselän magneettitutkimuksella. Magneettikuvassa voidaan nähdä alkavaa murtumaa nikamakaaressa tai jo selkeä poikkimurtuma yhdessä tai molemmissa nikamakaarissa.

 Selkä paranee levolla – leikkaushoito tarpeen vain harvoin

Rasitusmurtuman hoidossa tarvitaan onneksi harvoin leikkaushoitoa.

  • Selkä paranee usein lopettamalla sitä rasittava urheilu riittävän pitkäksi ajaksi. Kaikkea liikuntaa ei tarvitse lopettaa vaan lihaskuntoa kannattaa ylläpitää kuntosalilla selkää kuitenkaan rasittamatta. Yleiskunto kohenee esimerkiksi vesijuosten tai kuntopyöräilemällä. Hoidon aikana tulisi välttää kaikkea selän yliojennus- ja voimakkaita kiertoliikkeitä.

Rasitusmurtuman hoidossa voi käyttää pehmeää tai jopa jäykkää tukiliiviä ja hyödyntää selkäongelmiin perehtyneen fysioterapeutin osaamista. Hoidosta toipuminen on hidasta ja vaatii kärsivällisyyttä. Yhteistyö lääkärin, fysioterapeutin ja lajivalmentajan välillä on tärkeää.Tulehduskipulääkkeiden syömistä lääkäri ei suosittele ollenkaan.

  • Tutkimusten mukaan ne hidastavat luun parantumista. Nuoren urheilijan ei pitäisi käyttää Buranaa tai muita tulehduskipulääkkeitä selkäkipuun.

Mitä kovemmalla tasolla urheillaan, sitä tärkeämpää on pitää huolta lihashuollosta ja keskivartalon hyvästä lihastasapainosta.

 Vinkit hyvän ryhdin ylläpitämiseen

 Tunnista ja poista lihaskireytesi

  • Vahvista heikkoja keskivartalon lihaksia
  • Opettele seisomaan paremmassa ryhdissä
  • Hyödynnä fysioterapiaa kokonaisvaltaisesti hyvän ryhdin rakentamisessa. Hyvä ryhti alkaa päästä ja loppuu jalkaterän alueelle.

Jutun asiantuntijana on ortopedi, urheilulääkäri (FC Inter joukkuelääkäri

HC TPS joukkuelääkäri, A-juniorit vastuulääkäri) Kari Kangassalo Terveystalo Pulssista Turusta.

Kommentoi