Terveys

TERVEYS | Turun Sanomat |

Synnytyksen jälkeiset vaivat ovat hoidettavissa

Raskaus ja synnytys ovat keholle iso ponnistus, josta palautuminen vie aikansa. Joskus lasten saaminen voi aiheuttaa pysyviä haittoja, kuten kohdun tai emättimen laskeuman tai virtsankarkailua.

Jos housut tuntuvat hankaavan haaroista tai alavatsassa on painon tuntua, kyse voi olla kohdun tai emättimen laskeumasta. Se on tavallinen vaiva erityisesti iäkkäämmillä naisilla ja johtuu tukikudosten pettämisestä.

Iän tuomien muutosten lisäksi laskeumille voivat altistaa raskauksien kudoksille aiheuttama paine tai oma kudostyyppi.
– Emättimen laskeuma on jopa yleisempi kuin kohdun laskeuma. Tukikudosten pettäminen voi johtaa hankaavaan ja ikävän tuntuiseen pullistumaan, jonka oireita voivat lisäksi olla virtsaamis- tai ulostamisvaikeudet, kipu ja epämiellyttävä olo, kertoo naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, dosentti Anna-Mari Heikkinen Terveystalosta.

Lantionpohjan kudosten heikentyminen voi aiheuttaa myös virtsankarkailua, jonka riskiä lisäävät synnytysten lisäksi ikä ja ylipaino. Jopa puolet naisista kärsii vaivasta satunnaisesti jossain vaiheessa elämäänsä.

Lirahtelua tapahtuu usein tilanteessa, johon liittyy ponnistamista: tuolilta noustessa, liikkuessa tai aivastaessa.

Virtsankarkailua voi ehkäistä ja hoitaa vahvistamalla lantionpohjan lihaksia tai pudottamalla painoa. Jos niistä ei ole apua ja vaiva haittaa tavallista arkea tai sosiaalista elämää, voidaan vaiva hoitaa leikkauksella.

Myös kohdun tai emättimen laskeuma voidaan hoitaa leikkauksella, kun oireet huonontavat elämänlaatua eikä toiveissa ole enää lisää lapsia.
– Laskeumien ja virtsankarkailun leikkaukset ovat kohdunpoiston lisäksi Suomen yleisimpiä gynekologisia toimenpiteitä. Esimerkiksi laskeumia korjataan vuosittain noin 4 000 naisella, Heikkinen sanoo.

Vinkit lantionpohjan lihasten treenaamiseen

  • Lantionpohjan lihasten kunnosta tulisi huolehtia läpi elämän ja erityisesti raskauden jälkeen.
  • Opettele ensin löytämään lantionpohjan lihakset: Asetu makaamaan selälleen ja pyri rentouttamaan pakarat, vatsa ja reidet. Koeta seuraavaksi jännittää lantionpohjan lihakset ikään kuin imaisemalla emätintä sisäänpäin. Varo jännittämästä samalla pakaroita. Voit tarkistaa, että jännität oikeita lihaksia, kun laitat kaksi sormea emättimeen ja tunnet puristuksen sormien ympärillä supistaessasi lihaksia.
  • Harjoita lihaksia supistamalla ja rentouttamalla niitä välillä kevyesti, nopeasti ja voimakkaasti. Supista lihaksia kevyesti 10–20 sekuntia, rentouta ja toista 10 kertaa. Nopeassa harjoituksessa supista ja rentouta lihaksia 10–20 kertaa niin nopeasti kuin pystyt. Voimaa voit harjoitella pitämällä voimakasta supistusta yllä yhtäjaksoisesti 5–10 sekunnin ajan. Rentouta lihaksia välissä 10–20 sekunnin ajan ja toista noin viisi kertaa.
  • Harjoituksia tulisi tehdä päivittäin.
  • Tee jumpasta rutiini ja käytä siihen joutohetket esimerkiksi bussipysäkillä seistessä, junassa istuessa, televisiota katsoessa tai lehteä lukiessa.

Lähde: Terveystalo

Yksi vastaus artikkeliin “Synnytyksen jälkeiset vaivat ovat hoidettavissa”

  1. Urologiaa

    Vaikkei miehillä ole emätintä ja virtsaputki pitempi, on meillä kaikki muut samat lihakset ja lähes samat ongelmat.
    Siksi miestenkin kannattaa jumpata. Ikä ja painovoima aiheuttaa meilläkin kyseisen lihaksiston veltostumista, pidätysongelmia ja toisaalta ummetusta ja pukamia sekä erektio-ongelmia, kun sisäelimet ja suolisto painaa alueen verisuonet ja hermot puristuksiin.
    Älkää äijät yhtään hirnuko, pieni sininen pilleri voi pahimmillaan aiheuttaa infarktin, mutta säännöllinen lantionpohjajumppa ei sitä tee, ja vessakäynnistäkin selviää lukematta Iijokisarjaa läpi. Elämänlaatu pelkästään paranee, kun viitsii hitusen huolehtia kehostaan.


Kommentoi