Terveys

TERVEYS | Lauri Seppälä |

Runsaalla sokerinsaannilla voi olla yhteys mielenterveysongelmiin

”Sokerikoukku” näyttää tutkimusten valossa myytiltä.

Viime kesänä uutisointiin brittitutkimuksesta, jonka mukaan runsas sokerinkulutus lisää miehillä masennuksen ja ahdistuneisuuden todennäköisyyttä. Naisilla yhteys jäi epäselvemmäksi.
– On olemassa lukuisia tekijöitä, jotka vaikuttavat mielenterveyshäiriöiden mahdollisuuteen, mutta runsaasti sokerisia ruokia ja juomia käsittävä ruokavalio saattaa rikkoa kamelin selän, kertoo tutkimuksia johtanut Anika Knüppel tutkimusraportissa.

Siinä, miten sokeri aiheuttaa sukupuolille terveyshaittoja ei näillä näkymin näytä olevan eroa, kertoo laillistettu ravitsemusterapeutti Patrik Borg.
– Kyseinen tutkimus oli luonteeltaan sellainen, jossa kaikkia vaikuttavia tekijöitä ei voi kontrolloida, ja jokin aivan muu asia voi selittää havaitun sukupuolieron.

Borg kertoo tehneensä paljon töitä nimenomaan makeanhimon kanssa kamppailevien asiakkaiden kanssa.
– Enpä voi sanoa havainneeni sukupuolikohtaisia eroja sokerin vaikutuksessa terveyteen. Mutta se on helppo sanoa, että naisilla on sokerin ja makean syönti on keskimäärin suurempaa ja ongelmallisempaa.

Sokerikoukulla ei neurokemiallista taustaa

Toisinaan sokerista puhutaan jopa huumeen kaltaisena koukuttajana. Viimevuotisen tutkimusraportin perusteella ihmisen sokeririippuvuuden tueksi ei kuitenkaan löydy juurikaan tieteellisiä todisteita.

Tutkijoiden mukaan riippuvuuden kaltainen käyttäytyminen – kuten ahmiminen – kumpuaa usein lyhytaikaisista makukokemuksista ja erittäin maukkaista elintarvikkeista, ei sokerin neurokemiallisista vaikutuksista.

Sokerikoukuissa on usein todellisuudessa taustalla syömisen kokonaisvaltaisista ongelmia, Borg sanoo. Liian tiukka sokerikontrolli on hänen mukaansa usein aikapommi, sillä on iso riski, että vuosikausienkin sokerittomuus tai kielteinen makeasuhde pamahtaa silmille jossakin elämän vaikeassa hetkessä.

Kyse ei ainoastaan sokerista

Mitä enemmän sokereita – erityisesti jalostettuja ja lisättyjä sokereita – ihminen syö, sitä todennäköisemmin hän kärsii masennuksesta, kertoo myös parin vuoden takainen amerikkalaistutkimus.
– On aivan selvä näyttö siitä, että stressi joillakin vähentää syömistä, mutta useammalla lisää syömistä ja nimenomaan suuntaan joka on energiapitoista ja makeaa, Borg kertoo.

– Masennuksen ja ahdistuksen diagnoositasolla tutkimusta on vähemmän, mutta siellä voidaan olettaa olevan samankaltaista hajontaa yksilöllisissä vasteissa.

Vaikutusmekanismin osalta tiedetään, että sokeri lievittää stressiä ruokaan liittyvien palkintojärjestelmien kautta.
– Tosin kyse ei ole vain sokerista, vaan energiapitoiset ruuat ja nopeasti imeytyvät hiilihydraatit laajemminkin vaikuttavat samalla tavoin. Joten on melko turhaa pohtia vain sokerin roolia.

Vältä suuria sokeriryöppyjä

WHO:n suositusten mukaisesti väestön tulisi saada päivittäisestä energiastaan maksimissaan kymmenen prosenttia sokerista, mikä tarkoittaa noin 50 grammaa päivässä. Lisätyn sokerin määrä tulisi olla korkeintaan 25 grammaa eli viisi teelusikallista päivää kohti.

Lisätyn sokerin määriä eri elintarvikkeissa 100 grammaa kohti:

  • Tavallinen suklaa 62,6 g
  • Hedelmäpastillit 59,3 g
  • Pakastekakku 54,0 g
  • Sokeroidut murot 37,0 g
  • Tomaattiketsuppi 27,5 g
  • Jäätelöpuikko 20,5 g
  • Salaattikastike 16,7 g
  • Hedelmäjogurtti 16,6 g
  • Kolajuoma 10,9 g
  • Makeutettu hedelmäjuoma 9,8 g

2 vastausta artikkeliin “Runsaalla sokerinsaannilla voi olla yhteys mielenterveysongelmiin”

  1. N

    Höpönlöpön. Todennäköisempää on, että masentunut ja ahdistunut syö enemmän sokeria palkitakseen itseään.
    Älkää viitsikö julkaista moista roskaa!


Kommentoi