Terveys

TERVEYS | TS-LM |

Liiku selkä takaisin kuntoon

Kahdeksan kymmenestä suomalaisesta kärsii selkäkivuista jossakin elämänsä vaiheessa. Riskitekijöitä ovat muun muassa liikkumattomuus, ylipaino, tupakointi ja kuormittava työ.

Etenkin kävely, kuntosali, hiihto ja uinti ovat selkäystävällisiä lajeja. Selkäkipuisena kannattaa aloittaa liikkuminen rauhallisesti ja lisätä nopeutta ja kestoa vähitellen. Usein oireet alkuun hieman lisääntyvät, mutta niistä ei tarvitse huolestua.

Keskivartaloa ja lantionpohjaa vahvistavat lihasharjoitukset ovat selälle mitä parhainta täsmähoitoa.

Hyvä ryhti on tärkeä paitsi selälle myös koko vartalon toimivuudelle. Kun ryhti pysyy hyvänä, kuormitus kohdistuu selkään mahdollisimman tasapuolisesti. Hyväryhtinen pystyy käyttämään lihaksia tehokkaasti kävellessä, istuessa ja nostotyössä.

Älypuhelinta käyttäessä nosta pää ja näyttö pystyyn. Tue kyynärpäät vartaloon. Sopiva näytön katselukorkeus on suoraan suun edessä. Ojenna ryhti. Muista venytellä välillä rinta- ja kaulalihaksia.

Lähde: Selkäliitto

Kommentoi