Terveys

TERVEYS | Turun Sanomat |

Lepuuta silmiäsi vähentämällä ruutuaikaa

Vietämme yhä enemmän aikaa erilaisten päätelaitteiden ääressä, vaikka huomaisimme silmien väsymisen. Ihmisen silmiä ei kuitenkaan ole suunniteltu pitkäkestoiseen lähelle katsomiseen, ja älypuhelimen selaaminen ja näyttöpäätetyöskentely rasittavat näkökykyämme entisestään.
– Jatkuva näytön katsominen aiheuttaa silmien väsymistä. Iästä riippuen vaikutukset ovat erilaisia. Lapsilla ja nuorilla on enemmän kapasiteettia katsoa pitkään lähelle, kun taas fysiologisten muutosten vuoksi 30-vuotiaalle se alkaa tuottaa jo ongelmia. Pitkään lähelle katsominen rasittaa ja väsyttää silmiä ja rasitus voi pidemmän päälle aiheuttaa likinäköisyyttä ja pahimmillaan myös muita ongelmia, kertoo Silmäaseman johtava optikko Hemmo Salo.

Lasten ja nuorten likinäköisyys on viime vuosina kasvanut enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
– On tutkittu, että lapset jotka viettävät enemmän aikaa ulkona eivät likinäköisty samalla tavalla kuin lapset, jotka ovat paljon näyttöjen ääressä. Likinäköisyyden yleistyminen lasten ja nuorten keskuudessa ei ole hyvä asia, koska likinäköisyys saattaa myöhemmin vanhemmalla iällä aiheuttaa muita näkemisen ongelmia. Esimerkiksi glaukoomariski, silmänpohjan ongelmat ja jopa verkkokalvon irtoamisen riski ovat suuremmat.

Kirkkaiden näyttöjen katsominen ei rasita vain silmien lihaksia, vaan myös niska- ja hartiaseutua. Sinistä valoa heijastavat näytöt voivat vaikuttaa myös unenlaatuun.
– Lapsilla silmät ovat vielä joustavat, mutta lasten kohdalla ongelmalliseksi tulee myös sininen valo. Sininen valo on tärkeä päiväsaikaan, mutta illalla se piristää liikaa ja vaikeuttaa unensaantia, Salo sanoo.

Tänään 12.10. vietetään Maailman näkökyvyn päivää.

Vinkit silmien lepuuttamiseen

  • Nosta katsetta ja katso säännöllisesti kauas. Esimerkiksi näyttöpäätteellä työskentelevän tulisi katsoa kerran tunnissa 5 minuuttia ikkunasta ulos.
  • Ulkoile ilman, että katsot kävellessä puhelinta. Nosta pää pystyyn ja siirrä katse kauas.
  • Silmiä liikuttavia lihaksia kannattaa jumpata säännöllisesti liikuttelemalla silmiä eri suuntiin.
  • Vaihda näyttöpääte pari tuntia ennen nukkumaan menoa kirjaan tai vaikka värityskirjaan.
  • Jos et näe enää kunnolla lähelle, niin hanki lukulasit ajoissa. Tihrustaminen rasittaa silmiä vielä enemmän.

Vinkit antoi Hemmo Salo.

Lähde: Silmäasema.

Kommentoi