Terveys

TERVEYS | TS-LM, Milla Sallinen |

Kylmä palauttaa treenin jälkeen ja pehmittää kivun

Kylmästä on apua niin kipuun kuin palautumiseen. Kylmä saa kehossamme aikaan myönteisen stressireaktion. Mikäli käytät kylmähoitoja, päätä hoito aina kylmään osuuteen, älä mene sen jälkeen enää saunaan. Näin saat parhan hyödyn.

Kylmä on oiva apuri niin liikunnasta palautumiseen kuin kivunhoitoon. Moni tunnistaa hyvänolon tunteen, joka seuraa vaikkapa kylmävesialtaan tai kylmässä vedessä uimisen jälkeen.

Mitä kylmäaltistus kehossamme saa aikaan? Avantouinnin ja kylmän fysiologisia vaikutuksia urallaan paljon tutkineen termobiologian dosentin Pirkko Huttusen mukaan keho kokee kylmän kautta myönteisen stressireaktion.

– Sympaattinen hermosto aktivoituu. Keho pyrkii pienentämään lämmönhukkaa supistamalla pintaverisuonia voimakkaasti, lähinnä raajoissa. Samalla verenpaine nousee, pulssi laskee ja elimistön lämmöntuotto lisääntyy, hän luettelee.

Kylmäaltistus toimii hormoniruiskeen tavoin. Stressihormoni noradrenaliinia alkaa erittyä elimistöön. Kyseessä on sama hormoni, joka saa aikaan liikunnan kautta saadun hyvän olon ja vireyden tunteen.

– Esimerkiksi säännöllisen avantouinnin on todettu kohentavan myös mielialaa.

Palautumisen nopeuttamiseksi kylmää hyödynnetään huippu-urheilussa. Tutkimuksia aiheesta ei ole vielä paljon, mutta se tiedetään, että kylmä vaikuttaa treenatessa syntyneisiin lihasvaurioihin.

– Myoglobiinia, jota vapautuu verenkiertoon kovissa harjoituksissa lihassolujen särkyessä, on mitattu vähemmän, kun on käytetty toistuvasti kylmähoitoa treenin jälkeen.

Suurin hyöty on kylmän vaikutuksessa kipu- ja jännitystiloihin.

– Kipua leikkaavaa mekanismia ei täysin tunneta, mutta osuutensa on niin kipukynnyksen kuin stressinsietokyvyn nousulla. Kylmä hillitsee tulehduksellisten reaktioiden kehittymistä, Huttunen toteaa.

Kylmäsumulaitteen idea tuli pilvestä

Hana auki, ja kevyt kylmä sumu ympäröi Mari Kuittisen. Alun jännittynyt ilme häviää pian ja olkapäät rentoutuvat.

– Kylmää, mutta helpolla tavalla. Ei tullut lainkaan sellaista säpsähdystä, personal trainerina ja CrossFit-valmentajana toimiva Kuittinen kommentoi.

Aktiivisesti liikkuva Kuittinen käy talvisin avannossa ja hyödyntää allasosaston kylmäaltaita palautumisessa ja lihasten kipeytymisissä. Amandan-kylmäsuihkua hän kokeili nyt ensimmäistä kertaa.

– Tuli virkeä olo, veri kiertää. Ihan yhtä voimakasta ihon kihelmöintiä ei tullut kuin avannon jälkeen, mutta hyvä kokemus treenin päälle, Kuittinen raportoi tuntemuksiaan hieman myöhemmin.

Amandan on rovaniemeläisen ideanikkarin Panu Vapaavallan kehittelemä kylmähoitolaite, jonka voi asentaa kodin kylpyhuoneeseen. Laite soveltuu esimerkiksi niille, jotka hyötyvät päivittäisestä kylmähoidosta, kuten reumaa sairastaville.

”Merkittävää ei kuitenkaan ole sumun kylmyys vaan itse sumu.”

Vapaavalta on aktiivinen avannossa kävijä. Hän alkoi pohtia, voisiko saman viilentymisen tunteen kokea kotona saunomisen jälkeen.

– Harrastan lentämistä. Kerran noustessani pilven läpi, pidin kättäni ulkona ohjaajanpuolen pienestä tuuletusikkunasta. Pohdin käsiini jäänyttä tuntemusta ja jäin miettimään, voisiko vesisumu olla ratkaisu?

Sen jälkeen pyörät lähtivät pyörimään nopeasti. Vapaavalta oli yhteydessä Keksintösäätiöön, jonka tuella idean kehittelyä jatkettiin. Myös dosentti Pirkko Huttunen tuli seuraamaan Arctic Power -kylmälaboratoriossa meneillään olevaa laitetestausta. Mukaan tiimiin lähti myös teollisen muotoilun ja tuotekehityksen diplomi-insinööri Lars Sundholm.

Laite kytketään tavalliseen suihkuun, ja hana asetetaan kylmälle. Sumun kylmyys riippuu paitsi hanasta tulevan veden lämpötilasta, myös suihkutilan ilman kosteudesta. Keskimäärin sumun lämpö on 7–12-asteista.

– Merkittävää ei kuitenkaan ole sumun kylmyys vaan itse sumu. Se sitoo lämpöä ympäröivästä ilmasta. Iho jäähtyy tuolloin todella nopeasti. Suositeltavin hoitoaika on noin kaksi minuuttia.

”Reumaani kylmä ei valitettavasti tule koskaan parantamaan, mutta oireita se helpottaa selvästi.”

Suomen Reumaliitto otti laitteen tutkittavakseen kuntoutumiskeskus Apilaan Kangasalle. Mukana tutkimuksissa oli 121 reumaa sairastavaa henkilöä. He käyttivät laitetta iltaisin kahden viikon ajan ja raportoivat tarkasti tuntemuksiaan niin ennen kuin jälkeen hoidon. Tulosten mukaan kylmä helpotti kipua ja osa koki myös unenlaatunsa parantuvan.

Yksi laitetta kokeilleista oli rovaniemeläinen Sari Meriläinen, joka on sairastanut nivelreumaa 40 vuoden ajan, vauvaikäisestä lähtien. Reumalääkkeiden lisäksi hän joutuu syömään nivelkipuihin paljon särkylääkkeitä. Sairautta hän hoitaa aktiivisella liikunnalla ja kylmällä.

– Hyödynnän uimahallien kylmäaltaita ja käytän erilaisia kylmävoiteita. Avannossakin olen käynyt, mutta se äkkikylmä tuntuu itselleni hyvin hankalalta.

Päivittäin käytetty kylmäsumu auttoi Meriläisen kipuun niin, että hän saattoi vähentää kokeilun ajaksi kipulääkkeiden määrää.

– Reumaani kylmä ei valitettavasti tule koskaan parantamaan, mutta oireita se helpottaa selvästi. Se on reumaatikolle jo iso asia.

Kylmää kotona:

  • Oman kylmähoitoaltaan saa helposti esimerkiksi isosta vesisaavista tai ammeesta. Laske saaviin kylmintä mahdollista vettä, mitä hanasta tulee.
  • Voit aloittaa vedessä kastautumalla. Palautumisen kannalta olisi kuitenkin suositeltavaa, että pysyisit kylmässä vedessä puolesta minuutista minuuttiin.
  • Kun tämä alkaa sujua, voit lisätä saaviin kylmäkalleja tai muovipulloja, joiden sisään on jäädytetty vettä. Rohkeimmat kaatavat sekaan jääkuutioita.
  • Lisää altaassaoloaikaa pikkuhiljaa, karaistut vähitellen.
  • Jos hyödynnät samaan aikaan sekä kylmä- että lämpöhoitoa (sauna), saat parhaimman tehon, kun päätät hoidon aina kylmään.
  • Kylmähoito ei sovellu henkilöille, joilla on sydänsairaus.
  • Älä jätä saavia vartioimatta, jos perheessä on pieniä lapsia.

Kommentoi