Terveys

TERVEYS | Turun Sanomat |

Hiljaisuus auttaa aivoja palautumaan kuormituksesta

Elinympäristö kuormittaa aivoja esimerkiksi melun muodossa. Hiljaisuus taas auttaa aivoja palautumaan. Ärsykkeiden lisääntyessä kasvaa myös taukojen ja levon tarve.

– On erikoista, että esimerkiksi avokonttoreita edelleen rakennetaan ja suositaan, vaikka tutkimuksissa niiden aiheuttama rasitus on todettu huomattavaksi, totesi urheilulääkäri Pippa Laukka torstaina Helsingissä järjestetyssä aivoterveyttä käsittelevässä paneelikeskustelussa.

Kokemuksia hiljaisuudesta tutkinut filosofian tohtori, dosentti Outi Ampuja kertoi, että toisen ihmisen puhe on todettu häiritsevän työntekoa merkittävästi. Lyhytkestoisen muistin toiminta heikkenee ja esimerkiksi luovien ratkaisujen keksiminen voi olla haastavaa.
– Voimme itse vaikuttaa ärsyketulvaan ja keskeytyksiin. Vaikka aina emme pääse melua pakoon edes kotona, voimme tietoisesti ottaa edes kerran viikossa hetken hiljaisuudessa, Ampuja neuvoo.

– Sohvalla löhöäminen ei välttämättä ole aivoille optimaalisin tapa palautua. Parempi keino voi olla tehdä jotain haastavaa, mutta kuitenkin miellyttävää. Esimerkiksi liikuntaa, josta nauttii, huomautti aivotutkija Mona Moisala.

Nuku tarpeeksi ja syö hyvin

Uni on äärettömän tärkeää oppimisen ja muistin kannalta, ja hyvä indikaattori aivojen kuormituksesta. Liiallinen stressi aiheuttaa usein univaikeuksia: vaikeuksia nukahtaa tai heräämistä liian aikaisin aamuyöstä.
– Aivomme työskentelevät aktiivisesti yöllä, kun päivällä opitut asiat siirretään pitkäkestoisen muistin puolelle. Tämä on herkkä prosessi, jota ei saa häiritä, aivotutkija Minna Huotilainen summasi.

Myös hyvä ruokavalio on tärkeää aivojen hyvinvoinnille.
– Ravinnossa ateriarytmi takaa vireystilan ja kehon kuuntelun opettelu vapauttaa voimavaroja verrattuna kontrolloivaan ja syyllistävään otteeseen. Kun vielä syö riittävästi kasviksia, hyviä öljyjä, kalaa, pähkinöitä ja siemeniä, ollaan pitkäaikaisenkin aivoterveyden kannalta päästy jo aika pitkälle, ravitsemusasiantuntija Patrik Borg kertoi.

Mona Moisala, Outi Ampuja, Patrik Borg, Minna Huotilainen ja Pippa Laukka keskustelivat torstaina järjestetyssä Aivojen vuoro -paneelikeskustelussa siitä, kuinka aivoja voidaan hoitaa ja ehkäistä niiden kuormittumista. Paneelikeskustelun järjesti Möller-kalaöljybrändi.

Lähde: Orkla Care Finland

Kommentoi