Terveys

TERVEYS | Anni Himberg |

Avantouinti virkistää kehoa ja mieltä

Salon Kokkilan uimarannassa saunan ovet käyvät tiuhaan. Avantouimakausi on alkanut, ja tuonut tullessaan saunan lauteille 80–100 lajin innokasta harrastajaa.

–  Verenkierto on ainakin minulla parantunut, mutta kyllähän tästä on monenlaista muutakin hyötyä. Jos on nivelvaivoja, niin jomotukset lähtee ja muun muassa flussat vähenee, kertoo reilu 10 vuotta lajia harrastanut Tarja Ockenström.

–  Hyvän olon vuoksi tänne on pakko päästä, ja onhan tämä myös sosiaalinen tapahtuma. Saunassa käydään ne parhaat keskustelut, ja vuosien saatossa on tullut paljon uusia ystäviä ja tuttuja, jatkaa aviomies Erkki Ockenström.

Talviuintikausi alkaa lokakuussa ja jatkuu aina huhtikuun loppuun. Moni konkari suosittelee aloittamaan lajin syksyllä ja totuttautumaan pikku hiljaa kylmempiin vesiin.

Mitä kovempi pakkanen, sitä enemmän Kokkilassakin käy uimareita.
– Avantouintipaikkoja on paljon, ja moni innokas harrastaakin sitä ihan päivittäin kiertämällä eri paikoissa. Itse käymme kaksi kertaa viikossa. Suosittelemme lajia muillekin, mutta siihen kannattaa varautua, että tähän jää koukkuun, Ockenströmit nauravat.

Kylmärinki juoksee ensin

Ruissalossa toimiva avantouintiyhdistys Saaronniemen Saukot on keksinyt, jo 15 vuotta sitten, juosta uikkareissa pienen lenkin ennen avantoa. Kylmärinki-niminen joukko juoksee vieläkin kaksi kertaa viikossa.
–  Ennen harrastajia oli enemmän, mutta nyt meitä on enää muutamia innokkaita. Juoksemme tunnin tai kahden tunnin lenkkejä. Pakkasraja on 10–15 astetta, vaikka olemme juosseet kylmemmälläkin ilmalla. Silloin lyhennämme lenkin pituutta, kertoo kylmäjuoksun innokas harrastaja Arto Auranen.

Kun muut kiristävät toppatakin huppua tiukemmalle, kylmäringin juoksijat lähtevät matkaan pipo päässä, hanskat käsissä, pelkissä uikkareissa ja lenkkareissa.

Saaronniemessä juoksijoiden keski-ikä lähentelee viittäkymmentä vuotta, mutta nuorempiakin nähdään silloin tällöin kokeilemassa lajia. Kaikille yhtenäistä on hyvän olon maksimointi.
– Kylmän tunne häviää jossain vaiheessa, mutta onhan laji hurjemman näköistä mitä se oikeasti on. Iho punoittaa ja on kylmä pinnalta, mutta muuten on lämmin. Lenkin jälkeen suoraan avantoon ja sitten saunaan, ohjeistaa Auranen.

Maltilla hyiseen veteen

–  Verenkierto on ainakin minulla parantunut, mutta kyllähän tästä on monenlaista muutakin hyötyä, kertoo reilu 10 vuotta lajia harrastanut Tarja Ockenström.
–  Verenkierto on ainakin minulla parantunut, mutta kyllähän tästä on monenlaista muutakin hyötyä, kertoo reilu 10 vuotta lajia harrastanut Tarja Ockenström.

Ihmiset kokevat saavansa avannosta monenlaista hyötyä, muun muassa lisää energiaa, paremmat unet ja kohentuneen yleiskunnon.

Tutkimusten mukaan toistuva kylmävesialtistus vaikuttaa stressihormonitasoihin ja verenpaineeseen. Avanto auttaa muun muassa selän ja hartian särkyihin ja reumaan. Se saattaa vaikuttaa myös psyykelääkkeenomaisesti mielialaan aivojen välittäjäaineiden, esimerkiksi serotoniinin, aineenvaihdunnan kautta.

Avantouinnin vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä. Jokainen päättää itse avannossa käyntien määrästä, viipymisajasta ja saunomisesta. Omaa kehoa kannattaa kuitenkin kuunnella, jotta oppii tietämään, mikä on itselle sopivin tapa.

Perusvarusteiksi avantouimarille riittävät uimapuku, kylpypyyhe, alunen saunaan sekä tossut tai villasukat, jotka suojaavat jalkoja paleltumasta matkalla avantoon.

Uimareille on tarjolla monenlaisia erityistossuja, joiden pohja antaa suojan teräviä kiviä, liukastumista ja suolaa vastaan. Lisäksi voi vielä laittaa myssyn päähän saunaan suojaamaan hiuksia ja korvia liialta kuumuudelta.

Hyvän olon lisäksi tämä on sosiaalinen tapahtuma. Parhaat keskustelut käydään saunanlauteilla ja paljon on tullut vuosien varrella uusia ystäviä ja tuttuja, kertovat Ockenströmit.
Hyvän olon lisäksi tämä on sosiaalinen tapahtuma. Parhaat keskustelut käydään saunanlauteilla ja paljon on tullut vuosien varrella uusia ystäviä ja tuttuja, kertovat Ockenströmit.

Pään kasteleminen ei ole suositeltavaa, sillä se lisää lämmönluovutusta, josta voi seurata alilämpöisyyttä.

Koska avantouimareilla lämpötasapainon muutokset kiihdyttävät aineenvaihduntaa ja saunominen lisää nestehukkaa, uintiretken päätteeksi on muistettava juoda riittävästi, mielellään lämmintä juomaa.

Tärkeää on myös muistaa, ettei avantoon mene alkoholia nauttineena tai sairaana.

Saunasta ei ole hyvä mennä avantoon eikä avannosta saunaan liian nopeasti. Lämpöero aiheuttaa sydämelle kovan rasituksen, ja verenpaineen vaihtelu saattaa aiheuttaa huimauksen tunnetta. 

Lähteet: Kuluttajavirasto, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto, Suomen Latu ry ja Opetusministeriö.

Avantoon turvallisesti

  • Avantouinti sopii lähes kaikille, mutta jos epäilee terveysongelmia, niin kannattaa kääntyä ensin lääkärin puoleen ja keskustella harrastukseen liittyvistä riskeistä.
  • Avantouinnin vaikutukset ovat yksilöllisiä ja riippuvat avannossa käyntien määrästä, viipymisajasta ja saunomisesta. Omaa kehoa kannattaa kuunnella, jotta tietää, mikä on itselle sopivinta.
  • Avantoon ei saa mennä alkoholin vaikutuksen alaisena, flunssaisena, kuumeisena tai muuten sairaana.
  • Lääkärin kanssa on hyvä neuvotella avantouinnin aloittamisesta, mikäli sairastaa sydän- ja verisuonisairauksia.
  • Lasten avantouintia on valvottava koko ajan, sillä lapsi saattaa hätääntyessään unohtaa uimataidon.

Missä avantoon?

  • Avantouinti on suosittu harrastus, ja se näkyy myös uintipaikkojen määrässä. Löydät oman asuinpaikkasi lähimmän talviuintipaikan, Suomen Ladun ylläpitämästä valtakunnallisesta Lipas-rekisteristä.
  • Turun seudun talviuinnin harrastajien yhteinen Facebook-sivu.

Juttu on ilmestynyt Turun Sanomien TS Hyvinvointi -makasiinilehdessä.

Kommentoi