Terveys

TERVEYS | Turun Sanomat |

10 vinkkiä parempaan suuhygieniaan

Suun terveydellä on yhteys koko kehon hyvinvointiin. Seuraavia vinkkejä noudattamalla voi helposti pitää hyvää huolta hampaista ja ikenistä.

  1. Käytä pyöreällä harjaspäällä varustettua sähköhammasharjaa poistaaksesi mahdollisimman paljon plakkia hampaista.
  2. Käytä tinafluoridia sisältävää hammastahnaa parhaan mahdollisen suojan saavuttamiseksi. Tinafluoridia ei suositella alle 12 vuotiaille.
  3. Harjaa hampaita kaksi kertaa päivässä vähintään kahden minuutin ajan.
  4. Käytä hammaslankaa hammasvälien puhdistamiseksi. Hammaslangalla pystyt puhdistamaan paikat, joihin et hammasharjalla pääse.
  5. Käytä antibakteerista, fluoria sisältävää suuvettä lisäsuojana reikiintymistä vastaan.
  6. Vältä napostelua – anna hampaidesi levätä. Pidä vähintään kolmen tunnin tauko aterioiden välissä.
  7. Huuhtele mielellään suu vedellä aterian jälkeen.
  8. Pureskele sokeritonta purukumia jokaisen aterian jälkeen noin 10 minuutin ajan.
  9. Vältä sokeria ja happamia juomia niin paljon kuin mahdollista.
  10. Käy hammaslääkärillä tai suuhygienistillä säännöllisesti, vähintään kerran vuodessa.


18.-24.9. vietetään Suunterveysviikkoa, jonka tarkoituksena on valottaa suun terveyden merkitystä sekä hampaiden että koko kehon hyvinvoinnissa.

Vinkit antoi Oral-B:n hammaslääkäri William Minston.

Kommentoi