Terveys & tiede

BLOGIT | Terveys & tiede

Onnellinen pH?

Turun Sanomissa oli mainos ilmaisesta luentotilaisuudesta Holiday Club Caribiassa Turussa 20.4.2016. Lisäksi mainoksessa kutsuttiin maksullisille verianalyysipäiville. Mainoksessa kerrottiin luennoitsijana olevan pH-asiantuntija Rauno Moilanen.

Mainos Turun Sanomissa luentotilaisuudesta 18.4.2016
Mainos Turun Sanomissa luentotilaisuudesta 18.4.2016

Menin kuuntelemaan luentoa, jotta ymmärtäisin, mistä oikein oli kysymys. Toki olen ollut tietoinen näistä uskomushoidoista, joissa ruokavaliolla pyritään korjaamaan elimistön pieleen mennyttä pH:ta eli happamuutta ja sillä hoitamaan erilaisia sairauksia.

Luennolla oli paikalla arviolta 50-100 henkilöä. Tilaisuus alkoi asiakkaiden omien kokemusten kertaamisella. Ilmeisesti moni oli ollut vastaavassa tilaisuudessa aikaisemminkin, sillä Moilanen pyysi näitä kokemuksia ja selvästi tiesi monien asioista jo etukäteen.

Pääasiassa ravinnoksi suositeltiin alkalisoitua vettä, Himalajan suolaa ja kasvisöljysekoitetta sekä tuoreita kasviksia. Liikuntaa tuli harrastaa runsaasti.

Luennoitsija kertoi itse nauttivansa lähes kaikki kasvikset nestemäisessä muodossa alkalisoidun veden kanssa, tosin iltaisin hän kertoi syövänsä salaattia. Tällä ravinnolla ihminen jaksaa kuin Duracell-pupu (lainaus luennoitsijan sanoista). Luennoitsija kertoi moneen kertaan juosseensa monia maratoneja ja hän näytti myös monia kuvia kisoista.

Pannassa olivat lähes kaikki normaalit ruoka-aineet sillä ne happamoittavat elimistöä. Tilaisuudessa oli myytävänä lukuisia tuotteita, jotka väitettiin korjaavan tämän elimistön liiallisen happamuuden. Näitä sai ostaa tilaisuudessa. Myyjänä oli Moilasen omistama yritys nimeltä Happy Ph Oy. Öljy olisi parempi olla hänen tuottamaansa öljyä sillä se on sekoitus useista kasvisöljyistä.

Moilanen väitti, että suola ei vaikuta verenpaineeseen kun se nautitaan runsaan alkalisoidun erikoisveden kanssa. Hän kertoi nauttivansa itse Himalajan suolaa 20 teelusikallista päivässä (100 g!). Luennon aikana hän hörppi koko ajan vihersmoothieta, johon laittoi monta hyppysellistä Himalajan suolaa ja ns. pH-savea. Lisäksi hän otti välillä suuhunsa suolaa ja hörppäsi öljyä kupista.

Kuva luentotilaisuudesta 20.4.2016
Kuva luentotilaisuudesta 20.4.2016

Mitään tutkimustukea väitteille ei annettu. Väitteiden perusteluna olivat vain ns. ennen-jälkeen kuvat missä ryytyneen näköiset kansalaiset olivat saatu kukoistamaan Moilasen tuotteilla.

Yhdellä kuvan potilaalla oli valtava verestävä syöpäkasvain kaulassa ja viereisessä kuvassa kasvain oli poissa. Moilanen ei suoraan väittänyt, että kasvain oli hänen tuotteillaan kadonnut. Hän antoi kuvan näyttämisen aikana kuitenkin ymmärtää, että emäksisellä ravinnolla syöpäsolut tuhoutuvat ja että syövän hoito onnistuu pH-tuotteilla.

 

Mihin ajatus pH-ravinnosta perustuu?

Kysymyksessä on yhdysvaltalaisen Robert Youngin luoma ajatus siitä, että elimistön happamuus on syynä moniin sairauksiin ja erilaisiin infektioihin joita aiheuttavat sienet ja loiset. Myös syöpä on happamuuden pilaamia soluja ja paranee kun happamuus korjataan.

Sairaudet siis hoidetaan korjaamalla tämä happamoituminen nauttimalla ravintoa ja tuotteita, kuten esimerkiksi soodaa, joka muuttaa elimistön emäksisemmäksi. Tämä ajatus on peräisin 1800-luvulta ja modernisoitu nykyaikaan vaikka sen perusta on jo aikoja sitten todettu täysin virheelliseksi.

Tälle uskomukselle ei siis ole mitään perustetta biologiasta, fysiologiasta eikä lääketieteestä. Veren ja kudosten pH on hyvin tarkoin säädelty suure sillä se vaikuttaa kaikkien entsyymien ja solujen toimintaan. Koska pH on solujen toiminnalle hyvin tärkeä, elimistössä on hyvin tarkka säätely ja puskurijärjestelmä. Säätelyssä on mukana hengityksen kautta poistuva hiilidioksidi ja munuaisten eritystoiminta sekä veren puskurit.

Veren pH on 7,35-7,45. Jos se poikkeaa tästä, kyseessä on todella vakava tilanne eikä sitä ruokavaliolla korjata. Kudosten pH on hieman tätä matalampi. Mahassa on aina hyvin hapan ympäristö ja kun ruokasula siirtyy suoleen, se neutraloituu emäksiseksi mm. haimaeritteen vaikutuksesta.

Ruoan happamuudella ei siis ole mitään vaikutusta veren taikka kudosten happamuuteen. Ainoa mihin ravinto vaikuttaa, on virtsan happamuus. Moilasen tuotteilla saadaan siis ehkä virtsa emäksisemmäksi mutta muuta vaikutusta ei voida odottaa.

 

Veren kuvausta

pH-hoitoihin liittyy muitakin erikoisia ilmiöitä. Yksi niistä on tuoreen veren katselu mikroskoopilla. Potilaalta tai asiakkaalta otetaan sormen päästä tippa verta ja se pyyhkäistään lasilevyjen väliin. Tätä sitten katsellaan mikroskoopin avulla.

Turussa ns. elävän veren pika-analyysin tekijä oli Rauno Moilanen. Hän kertoo yrityksen sivuilla olevansa ”The pH Miracle Centerin kouluttama mikroskopisti ja terveysvalmentaja”. Koulutuksen hän kertoo saaneensa Tohtori Robert O. Youngin johdolla San Diegossa. Hän kertoo sivuillaan, että hänellä on yli kolmentuhannen pika-analyysin kokemus.

Luennon aikana Moilanen näytti kuvia verinäytteistä ennen ja jälkeen pH-hoidon. Ennen hoitoa monissa kuvissa oli paljon epämuotoisia punasoluja kun taas hoidon jälkeen solut olivat siistejä ja terveitä.

Muutaman videokuvan yhteydessä Moilanen väitti kuvassa luikertelevan matoja ja toisissa näkyi loisia! Mitään nimeä taikka lisätietoa näistä madoista tai loisista ei kerrottu. Moilasen mukaan mämä ovat tavallisia ja häviävät kun elimistön pH korjataan. Ne pääsevät elimistöön liian happaman ravinnon avustamana.

Moilasen väittämä ”mato” oli kooltaan suhteessa punasoluihin niin ohut, että sellaista ei edes voi olla olemassa.

 

Matoja veressä 2
Kuvakaappaus Happy pH-sivuilta

Kuvassa näkyvät punasolut ovat kooltaan n. kahdeksan mikrometriä (8 tuhannesosaa millimetristä). Madothan koostuvat soluista myös, joten oikea mato käytetyllä suurennuksella olisi täyttänyt koko näkökentän.

Sama pätee myös loisiin. Loiset ovat huomattavasti suurempia kuin näytetyt kohteet kuvissa. Pienimpiä loisia ovat malarian aiheuttajat, jotka majailevat punasolujen sisällä eikä seerumissa ja nekin ovat paljon suurempia.

Todellisuudessa kuvissa näkyvät ohuet säikeet ja muut kohteet olivat lasilevylle sattuneita pölyhiukkasia ja roskia. Lisäksi punasolujen muoto voi hyvin nopeasti muuttua kun verinäyte ehtii vähänkin kuivahtaa ennen katsomista ja lisäksi ne kokkaroituvat hyytymisprosessin myötä.

Moilasen näyttämät madot ja loiset olivat siis vain mielikuvituksen tuotteita ja todellisuudessa lasilla olevia vierasesineitä ja pölyä ja veren kuivumisesta ja hyytymisestä johtuvia muutoksia.

Luonnontieteet eivät edes tunne moisia matoja ja loisia. Mikäli veressä oikeasti näkyisi matoja tai loisia, olisi tilanne jo hengenvaarallinen. Ilmeisesti vain The pH Miracle Centerin kouluttama mikroskopisti voi ne havaita.

 

Happy pH -yritys

Happy pH –yrityksen sivuilla kerrotaan: ”Voit saada käyttöösi meidän 14 vuoden kokemuksemme pH-tasapainoisesta elämäntavasta. Olemme tutkineet noin 3500 henkilön elävän ja kuivan veren näytettä. Olemme järjestäneet vähintään yhden pH-päivällisen jokaisena kuukautena yli viiden vuoden ajan.”

Koska verianalyysi maksaa yli 100 eur, voi tästä laskea, että yritys on saanut pelkillä verianalyyseillä tuloja vähintään 350 000 euroa.

Happy pH Oy:n liikevaihto julkisen kaupparekisterin mukaan oli 185 000 eur vuonna 2014. Kasvua edelliseen vuoteen oli 17%. Yritysrekisterin mukaan toimitusjohtajana ja hallituksen jäsenenä toimii Oiva Rauno Tapio Moilanen.

Yrityksen sivujen mukaan tarjontaan kuuluvat alkaliset vedet ja vesilaitteet, lisäravinteet ja ruoka-aineet, koulutukset ja yleisötapahtumat, elävän ja kuivan veren mikroskopiointi sekä analyysi, tuoremehupuristimet ja tehosekoittimet, Happy Detox jalkakylpylaitteet ja Jump Happy minitrampoliinit.

 

pH-ideologian tilanne muualla

pH-ideologian isänä pidetään yhdysvaltalaista Robert Youngia. Myös suomalaiset näyttäisivät noudattavan hänen toimintamalliaan ja ainakin Moilanen kertoo saaneensa koulutuksen häneltä.

Robert Young on ollut viime aikoina suurissa hankaluuksissa sillä häntä vastaan on nostettu lukuisia syytteitä. Hän on hoitanut ja julistanut syöpäpotilaita parantuneeksi pH-hoidon jälkeen, kunnes potilaat kuolivat tautiinsa.

Tänä keväänä Robert Young sai Yhdysvalloissa 3 vuoden ja 8 kuukauden vankilatuomion luvattomasta lääkärintoimen harjoittamisesta.

Moilasen lisäksi myös muut ovat Suomessa innostuneet pH-ideologiasta. Muun muassa Jutta Gustafsberg tarjoaa vastaavaa pH-dieettiä ”superdieettinä”.

Dieetissähän suositellaan runsaasti kasviksia, kasvisöljyä ja liikuntaa raskaan liha- ja einesruoan sijaan. Kyllä tällä ruokavaliolla joka tapauksessa voidaan saada painoa pudotettua ja terveyttä kohennettua.

Muutoksilla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä elimistön pH:n kanssa eikä siis mitään muutoksia elimistön happamuudessa tapahdu virtsaa lukuun ottamatta.

Dieettiin liittyvät liitännäiset täyttävät kuitenkin selvästi kaikki törkeän huijauksen kriteerit.

 

Lopuksi

On vaikea ymmärtää miten vielä tänä päivänä, kun tietoa on helposti saatavilla, tällainen ilmiselvä huuhaa-toiminta voi kukoistaa. On selvä, että yhteiskunnalta puuttuu edelleen keinot aivan selvienkin huijausten estämiseen.

Villin lännen sarjakuvissa käärmeöljykauppiaat kieritettiin tervassa ja höyhenissä. Tänään vain huokaisemme ja annamme toiminnan jatkua.

On selvä, että moniin uskomushoitoihin on vaikea puuttua sillä niiden antajat varovat tekemästä sellaisia toimia, joiden perusteella heidät voidaan asettaa syytteeseen laittomasta lääkärintoimen harjoittamisesta.

Käytännön järjellä on kuitenkin vaikea hyväksyä, että voidaan kaupitella selviä huuhaa-tuotteita sairaille ilman, että on minkäänlaista velvollisuutta osoittaa, että hoidolla on pienintäkään vaikutusta.

Sairaat, erityisesti syöpäpotilaat ovat hyvin haavoittuva kohderyhmä, joka tarttuu kaikkiin mahdollisuuksiin. Pahimmillaan voi käydä niin, että he samalla luopuvat myös todistetusti tehokkaasta hoidosta kohtalokkain seurauksin kuten Robert Youngin tapauksissa näyttäisi tapahtuneen.

Kun Rauno Moilasen luentoa oli kulunut reilu tunti, pyysin puheenvuoron ja mikrofonin. Itseni esittelyn jälkeen kerroin mitä tutkittu tieto sanoo pH-dieetistä ja esitetyistä verikuvien analyyseistä. Kommenttini jälkeen koin, että en enää ollut tervetullut seuraamaan luentoa pidemmälle.

Kiitän kuitenkin suuresti sitä naispuolista henkilöä, joka poistumiseni jälkeen seurasi minua luentosalin ulkopuolelle kiittääkseen siitä, että olin tullut paikalle ja uskaltanut kertoa oman kantani asiaan. Ehkä kaikki toivo ei kuitenkaan ole vielä mennyt.

142 vastausta artikkeliin “Onnellinen pH?”

  1. ezl

    Hei! Olen joskus lukenut netistä myös tällaisen väitteen:

    Happamoittava ruokavalio (esim. runsas kahvin juominen) aiheuttaa kalkin vähenemistä luustosta, joka taas lisää riskiä osteoporoosiin. Runsas kahvin käyttö voisi olla syy miksi suomessa osteoporoosi on yleinen, vaikka kalsiumin saanti on runsasta.

    Kiitos mielenkiintoisesta blogista!


    • Riikka

      Juurikin näin asia menee. ..kalsiumkadossa voi olla kyse happamoittavasta ruokavaliosta. Suomessa juodaan maailman eniten kahvia. Toki kannattaa myös tutkia miten maito on vaikuttanut Suomalaisten osteoporoosi ongelmaan! !


      • Juhani Knuuti

        Koska olette uusia kommentoijia tässä blogissa, haluaisin kerrata muutamia blogin periaatteita. Kun tuotte jonkin asian esiin tai kirjoitatte terveysväittämän, teidän tulisi perustella se. Perusteluksi ei riitä, että sanotte sen. Perusteluksi ei riitä jokin tieteelliseltä kuulostava teoria. Perusteluksi tarvitaan jokin tutkimusnäyttö, joka tukee väitettänne. Muuten on kyse vain uskomuksista ja hypoteesista, joka ei ole mielikuvitusta parempi.

        Esim virke ”…kalsiumkadossa voi olla kyse happamoittavasta ruokavaliosta. Suomessa juodaan maailman eniten kahvia. ” ei täytä näitä kriteerejä. Osteoporoosin ja happamoittavan ruokavalion osalta kyse on vain uskomuksesta ellei ole tuoda esiin jotain oikeaa tietoa asiasta. Se, miten kahvi siihen liittyy on myös pelkkää huuhaata, ellei ole antaa jotain todistetta tästä yhteydestä. Ravinnon pH ei vaikuta pätkääkään elimistön pH:oon. Virstan pH:lla ja osteoporoosilla ei taas ole todistettua yhteyttä.

        Toivotan kaikki keskustelija tervetulleiksi mutta toivon, että se toimisi noiden periaatteiden mukaisesti.


        • Rauno

          Pitäisköhän sun sitten myös itse kunnioittaa vaatimustasi ja lisätä viitteitä kirjotukseesi ja kommenttiisi?


          • Juhani Knuuti

            Tämän artikkelin kirjoituksessa kyseenalaistan väitteet, joissa väitetään pH-ruokavalion tehon ja sen liittymisen matoihin ja loisiin. Nythän nimenomaan tuon ruokavalion esittäjällä ja puolustajalla tulisi olla tutkimuksia, joihin hänen väitteensä perustuvat. Ei minulla tai kenelläkään muullakaan ole velvollisuutta esittää tutkimustuloksia, jotka todistaisivat, että pH-ruokavalioa EI toimi. Todistustaakka on siis väitteen esittäjällä. Tässä tapauksessa hän rahastaa tuolla uskomushoidolla herkkkäuskoisilta. Jos tutkimuksia ei ole, kriitiikkini on osunut oikeaan ja kysymys on vain uskomushoidosta. Mitään tutkimuksia en ole näiden uskomusten tueksi tähän mennessä saanut.

            Kun taas tuon itse esille jotain ilmiötä ja väitän esim jotain jostakin asiasta, silloin minulta voidaan vastaavasti vaatia myös perusteluja ja/tai julkaisuja viitteiksi. Niitä olenkin sitten laittanut kirjoituksiini, kun tilanne sitä vaatii. Koska kyseessä on blogi eikä tieteellinen artikkeli, viitaus ei kuitenkaan ole täysin kattavaa.


    • Juhani Knuuti

      Poistin Christian Reinmanin kommentin asiattomana tästä, koska 1) se ei liittynyt lainkaan tähän aiheeseen ja 2) hän kommentissaan esittää minun sanovan sellaista mitä en ole sanonut


  2. Tomppa

    Joensuulaiset skeptikot nauhoittivat Moilasen luennon tiedepuistolla 2013 kesällä. Ylipirteästä julkisesta esiripusta paljastui kireä hermokimppu, joka reagoi erittäin aggressiivisesti kaikkiin kysymyksiin. Youtubesta löytyy video ”pH Joensuu”.


  3. Else-Maj Suolinna

    Kiitos!


  4. ari pulkkinen

    Vein eräälle happamuudesta ja oireilevasta vatsasta kärsivälle pullon koivuntuhkauutetta pe ja nyt su hän oli erittäin kiitollinen kun pystyi jopa puutarhahommiin. Samalla hän kertoi että eräs nainen oli parantanut rintasyövän koivuntuhkauutteella. Jos kerran on kokemusperäistä tietoa tehosta niin ennen minä uskon tätä kuin sitä että vedotaan kaikki huuhaaksi jota ei ole tieteellisesti todistettu. Suomessa on hyvää kahvia, olutta, maitotuotteita, viljatuotteita, lihatuotteita. Niiden kulutus on luonnollisesti runsasta ja elimistöä happamoittavaa. Vanhan kansan tuhkauute ainakin antaa syntejä anteeksi. Minä ainakin pääsin 7 vaivasta oireettomaksi. Suurin osa tulehduksia ja suorastaan pirullisia


    • Juhani Knuuti

      Olen pahoillani, että uskot huuhaa-väitteisiin ja perustelet niitä yksilön kokemuksilla. Valitettavasti ne eivät käy ohjeeksi eikä tiedon pohjaksi. Ainoastaan niitä voisi käyttää stimuloimaan tutkimuksia, ei muuten. Tämä on ihan päivänselvää kaikille, jotka vähänkin toimivat terveydenhoidon alalla.

      Noita kolmannen käden parantumisterinoita ei kannata jakaa. Ei niillä ole mitään todistuvoimaa. Rintasyöpä ei parane koivuntuhkauutteella. Tyypillisesti näissä tarinoissa on potilas saanut kaikki muutkin hoidot mutta paraneminen laitetaan jonkin uutteen piikkiin. Valtaosa rintasyöpäpotilaista paranee kuitenkin lääketieteellisillä hoidoilla.


      • ari pulkkinen

        Suomen kansa on vuosisatoja käyttänyt koivuntuhkauutetta myös vakaviin saurauksiin. Itse kärsin pirullisiista suun haavaumista ja kurkkukivuista vuosikymmeniä. Samoin polvikivuista 1994 lähtien ja kinkkaamisen seurauksena 1999 lähtien myös vasemman jalan lonkkakivuista. Lisäksi nukahtelin iltaisin television ääreen ja närästys alkoi vaivata v 2010 lähtien. Kun aloitin tuhkauutteen käytön 2014 syksyllä kaikki vaivat hävisivät kuin tuhka tuuleen vaikka elintavat eivät. Tulehdustilaa syytetään myös vakavien sairauksien taustapiruna. Minun lähipiirissäni 8 on sairastunut syöpään tai muihin vakaviin sairauksiin viimeistään 70 vuoden korvilla. Terveyden maailmassa no 6 koivuntuhka ja syöpä lukijat kertovat syövästä paranemisistaan. Kannattaa lukea. Itse pidän tarinoita uskottavina kun taustalla ei ole yrityksen kannattavuusajattelu. Miksi tuhkaa ei tutkita vaikka suomen kansa on sitä käyttänyt kauan? Kansamme on sikäli jästipäistä ettei sitä olisi käytetty jos sillä ei olisi ollut terveysvaikutusta. Minulla valitettavasti tunnetut lääkeaineet eivät tehonneet. Siksi tyydyin vanhan kansan halpaan kotikonstiin. Sen jälkeen pillerit ja voiteet jäivät unholaan.


        • Juhani Knuuti

          Hei, kokemuksesi voi olla sinulle ihan aito ja voit olla varmakin koivuntuhkan vaiktutuksista. Yksilökokemukset eivät kuitenkaan pysty todistamaan tuhkan vaikuttavuutta pelkästään sen vuoksi että lumevaikutus on ihmisillä aina valtavan suuri. Olen henkilökohtaisesti erilaisissa tutkimuksissa todennut lumevaikutuksen voiman. Toisinaan on ollut todella vaikea esim saada tutkimushenkilö uskomaan, että onkin kuulunut lumeryhmään tutkimuksessa.

          Lisäksi yksilökokemuksista ei voi tehdä suosituksia muiden hoidoille.

          Kun sanoo jonkin terveysväitteen, niiden tueksi tulee olla asiallisia tutkimksia. En siis tässä kommentissa ota kantaa onko kyseisellä tuhkalla vaikutuksia sillä en ole perehtynyt sillä tehtyihin tutkimuksiin. Kuitenkin sillä, joka väittää jotain vaikutuksia olevan, on todistustaakka perustella väitteensä. Eli vaadin, että kun väität jotain, SINULLA tulisi olla jotain muutakin perusteeksi kuin vain oma tai jonkun toisen kokemus.

          Ei myöskään käy perusteeksi että jotain on käytetty satoja vuosia. En minä ainakaan haluaisi, että minua hoidettaisin satoja vuosia sitten tehtyjen uskomusten tai teorioiden pohjalta. Myös vanhat hoidot on syytä tutkia ja selvittää onko niillä muuta kuin lumevaikutus.


          • ari pulkkinen

            On hyvä että keskustelua käydään ja ja esitetään kokemusperäisiä ja tutkittuja nökökantoja. Eniten minua hämmästyttää tuhkauutteen tutkimattomuus. Esim. Mustikasta, puolukasta, hillasta jne esitetään mitä mielenkiintoisia ja jopa uskomattomia tutkimuksia. Itse olen niiden parissa ollut parivuotiaasta saakka reilut kuusikymppiseksi ja nytkin pakkaset pullollaan. Olen seurannut myös lähiympäristöä ja tiukan paikan tullen ja pitkässä juoksussa niiden terveysvaikutus on jonkin verran hämärtynyt.Syöpäsairaudet lisääntyy WHO:n mukaan 70% seuraavan 20 vuoden aikana joten tarttis tehdä jotain.


          • Juhani Knuuti

            Olen samaa mieltä, että, jos jollakin on yksilökokemusten perusteella vaikutuksia, sitä kannattaisi tutkia.

            Tuosta lopun kommentista tutkittu tieto on eri mieltä. Syöpäsairaudet eivät lisäänny vaan syöpäpotilaiden määrä lisääntyy sen vuoksi että väestö vanhenee ja yhä useampi elää nyt pidempään ja ehtii saada syövän. Yhtä kaikki, tietenkin kun potilaita on enemmän, on tärkeää miettiä ja tutkia hoitoja.


    • Riikka

      Kouvuntuhkaa on käytetty Suomalaisessa kansanperinteessä jo kautta aikojen. JUHANI Knuutin kannattaa tutustua aiheeseen esim. Pertti Arkon väitöskirjaan joka on julkaistu Oulun Yliopistossa. Löytyy nimellä ”syövän kansanlääkinnän menetelmät Pohjois – Suomessa ”
      Näkemys terveysasioista on hieman ”outo” Tämä hänen kommenttinsa osoittaa sen ”että hän ei halua että häntä hoidetaan satoja vuosia sitten tehtyjen uskomusten ja teorioiden pohjalta ” -pyytäisin palaamaan terveyden alkulähteille ja miettimään mistä Kaikki on saanut alkunsa myös tämän päivän lääketeollisuuden ”lääkkeet ”. Euroopassa yli 50 % myytävistä lääkkeistä sisältää vaikuttavina aineina joitakin luonnosta saatuja yhdisteitä. Muualla maailmassa esim. Etelä -Amerikassa, Intiassa,Kiinassa – näissä maissa on alueita joissa käytetyt lääkkeet ovat 80 prosenttisesti kasvisperäisiä.
      Kannattaa tutustua aiheeseen fytoterapia tai luonnon mukainen Lääkintä.
      on arvioitu että tulevaisuudessa Euroopassa joka toinen lääkemääräys sisältää kasvilääkkeitä.

      Tämä on hyvä, että terveysasioista keskustellaan ja tuodaan omiakin näkemyksiä esille .

      Ennen kuin pH dieettiä tai jotakin muuta ruokavaliolla parantavaa ohjetta teilataan niin me olemme yksilöitä ja toisella toimii eri asiat kuin toisella. Joka päivä saan kuulla upeita ”parantumis”tarinoita asiakkailta luonnon omia antimia käyttäen.
      Aikanaan itse oman nivelrikkoni olen hoitanut oireettomaksi luonnon omin konstein – en uskonut lääkäriä – vaan aloin tutkimaan asioita – siksi löysin myös uuden työuran alalta ☺

      Uskaltakaa olla eri mieltä asioista – kyseenalaistakaa asioita -ottakaa selvää 😊ja ennen kaikkea luonto parantaa – ruoka olkoon lääkkeesi 😊


      • Juhani Knuuti

        Perusteluni sille, että satoja taikka jopa tuhansia vuosia käytössä olleita hoitoja ei kannata sellaisenaan hyväksyä, on kirkas ja seuraavanlainen:
        1) Vanhoissa perinteisissä hoidoissa lähtökohta on usein maaginen ja perustuu esim kasvin ulkonäköön tai muihin sekundaarisiin seikkoihin. Esimerkiksi homeopatia perustuu siihen, että kyseinen aine aiheuttaa samanlaisia oireita kuin hoidettavalla on ja sen perusteella uskotaan, että se parantaa tuon vaivan. Moni muukin hoito on vain villin mielikuvituksen tuotosta.
        2) Monia hoitoja ei ole tutkittu lainkaan eikä niiden tehoa ja haittavaikutuksia ole selvitetty. Monesti kuvitellaan, että luonnosta peräisin oleva yrtti olisi tehokas mutta vailla sivuvaikutuksia. Tämä on tietysti lähtökohtaisesti virheellinen oletus sillä teho ja mahdolliset haittavaikutukset kulkevat käsi kädessä.
        3) niissä maissa, missä ei ole kunnollista terveydenhuoltoa, turvaudutaan näihin valmisteiisin mutta kun tutkitut hoidot tulevat saataville, ne korvautuvat. Esim Kiinassa on valtaosin käynyt niin, ainakin kaupungeissa missä tutkittua hoitoa on tullut saataville.

        Nämä ongelmat eivät ole lainkaan ristiriidassa sen kanssa, että monet lääkkeet ovat peräisin luonnosta. Erotuksena noihin perinnetuotteisiin, joita ei siis ole kunnolla tutkittu, oikeat lääkkeet on tutkittu. Niiden teho on todistettu ja turvallisuus selvitetty. Lääkkeen annostuksesta on tutkittua tietoa. Ei minulla tietenkään ole mitään sitä vastaan, että esim yrttejä sellaisenaan käytettäisiin hoitona, jos niiden teho ja turvallisuus on selvitetty. Tämä on juuri se keskeinen pointti.

        En todellakaan halua että minua hoidettaisiin antiikin tai keskiajan humoraalioppien mukaisilla ”lääkkeillä” ellei niiden vaikutuksia ja turvallisuutta olisi selvitetty. Luonto voi parantaa mutta myös sairastuttaa ja tappaa, tämähän on luonnon perimmäinen olemus. On siis vain luonnon romantisointia vaittää että ”luonto parantaa”.

        Mitä tulee yksilövaikutuksiin, on tietenkin totta, että olemme yksilöitä ja reagoimme joissakin tilanteissa eri tavalla. Mutta ei perusbiologia sillä tavalla eroa, että tuosta pH-dieetistä tulisi vaikuttavaa. Sen vaikutukista ei ole ensimmäistään tutkittua todistetta. Niin kauan kun asia on niin, se on huuhaata.


  5. Elina

    Rauno Moilanen myös on väittänyt luennoillaan tämän pH-dieetin parantavan tyypin 1. Diabeteksen. Olen itse seurannut kyseistä ihmistä yhden luennon verran ja sen jälkeen en ole ollut tervetullut, koska kyseenalaistin hänen väitteensä. Kiva, rttä olet ottanut tämän puheeksi. Kauhistuttaa ajatus miten hän huijaa ihmisiä parantamalla heitä sairauksista jotka ei tällä dieetillä parane.


  6. Mr Pain

    En ota kantaa tuohon dieettiin, sen toimivuuteen tai toimimattomuuteen.

    Kiinnostaa ravinnon pH siitä näkökulmasta että selittääkö happamoituminen (esim. tomaatin vanhenemisen, ripening yhteydessä) joidenkin henkilöiden kokemat oireet suussa? Kaupalliset poimitaan melko raakoina, vuodenaika toki vaikuttaa kypsyysasteeseen.

    Jos tätä haluaisi tutkia – miten se tulisi tehdä?

    Tarkoitus olisi selittää mahdollisiin oireisiin vaikuttavia tekijöitä, sillä en suoraan usko (!) että kaikki tomaateista oireita saavat olisivat allergisiakaan.


  7. Milla

    Eikös koivun (tuhka) tuotteissa ole kyseessä antioksidantti veturin jolla on hyödyllistä vaikutusta terveydelle, vrt. vaikka männynkuoren opc:t. Ei mitään tekoa pH:n kanssa.



    • Juhani Knuuti

      Enhän kirjoituksessa edes maininnut tuhkaa. Mistä tämä tuhkaväittely on oikein syntynyt?


      • Mr Pain

        Pulkkisen kommentissa on ”vuosisatoja käyttänyt koivuntuhkauutetta myös vakaviin saur…”

        Antioksidantit… Löytyy tutkimusta, jossa antioksidanttien on todettu olevan syöpäsoluille hyödyllisempiä kuin tavallisille niin pitäiskö tästä päätellä että antaa antioksidanttien olla purkissa, kun keho tuottaa niitä itsekin ja ”luonnollisempi” lopputulema on kun solun ikääntyessä/väistyessä on ihan normaali apoptoosi johon sen tulisi päätyä.

        Antioksidantit siis jopa hidastaisivat normaalia kudosten uusiutumista?

        Aiempi viestini ei ollut ihan täsmällinen. Lähtökohta on se jatkuvasti (Euroopassa) vähenevä kasvisten kulutus. Yhtenä syynä on arveltu olevan ”erikoistuotteiden” menekin lisääntyminen = euroja jää vähemmän käytettäväksi määrällisesti kasviksiin.

        Tästä tämä kysymys. Ei liity pH artikkeliin tässä yhteydessä…………….


        • ari pulkkinen

          Tässä yksi lukuisista tapauksista Terveyden maailmasta no 6
          Tapaus nimismies Pentti Härkönen:
          Pääsin Oulun diakonissalaitokselle, jossa ylilääkäri Rytkölä toimitti ko. operaation. Hän avasi vatsan, mutta ei voinut sieltä mitään poistaa. ” Sinne ei olisi jäänyt mitään, niin täynnä kasvaimia vatsaontelo oli” kuului diagnoosi. Näytepala kuitenkin otettiin.
          Poistuessani sairaalasta kyselin, onko kasvain todella niin pahanlaatuinen, että voisin laskea elinaikani kuukausissa. – Kyllä, kuului vastaus. Härkönen alkoi ottamaan koivuntuhkasta tehtyä uutetta ja Pertti Härkönen kertoo menneensä aikansa kuluksi Nallikarin hietikolle aurinkoa ottamaan. – Iho siinä muuttui punaiseksi eikä suinkaan keltaiseksi kuten oli ennustettu. – 4.6.1964 mahani avattiin lähes kymmeneen nousevan lääkärijoukon seuratessa toimitusta.Muutama päivä ennen tätä avausta röntgenlääkäri tuli tutkimustensa jälkeen vuoteen viereen kysyen mitä lääkkeitä olin nauttinut, kun röntgentutkimuksissa ei ollut merkkiäkään kasvaimesta. – En mitään, vastasin. Lopulta myönsi ottaneensa tuhkaa. Härkönen kuulemma eli 91 vuotiaaksi.
          Samantyyppinen tapaus Kuhmossa jossa Lammasjärven rannalla asunut maanviljelijä passitettiin kotiin toivottomana tapauksena vatsasyövän takia kuolemaan. Hän tuhkalla onnistui jatkamaan leppoisia elonpäiviään varsin pitkään. Kyllä kansa tietää ja hätä keinot keksii ja varsin minimaalisin kustannuksin.


          • Mr Pain

            Koivun tuhkasta pystyy valmistamaan lipeää sadeveteen liotettuna..

            Sadeveteen siksi että se on hapanta. No, vatsalaukun sisältö on hapan. Tuhka muuttuisi lipeäksi?

            Eläinten sisäelinrasvasta ja lipeästä on valmistettu puolestaan suopaa.

            Tässä on taas joku aihealue jota ei ole tutkittu, eikä voida tutkia kun ei kukaan pysty määrittämään mitään turvallista annoskokoa.. Jos tämä olisi ”hoito”. No, hoidot, yhtä kaikki – eivät perustu lääketieteelliseen näyttöön vaan enemminkin poliittisiin päätöksiin.

            Koivun tuhkan osalta päätös on siis käyttäjän ja perustuu kansanlääkintään. Tähän kuuluu loitsut ja taiat, manaukset ym.

            Vietiin hiisipaikoille uhrilahjoja jotta esi-isien henget olisivat olleet suosiollisia, tontut tyytyväisiä, vetehiset ja maagiset olleet myötämielisiä.

            Mites tämä voidaan selittää lääketieteellisesti ja uskottavasti?

            Varmaan yhtä vaikeaa kun sen potilaan joka joutuu korkean verenpaineen vuoksi useaan kertaan ensiapuun ja vaikka kertoo hoitohenkilökunnalle että verenpainelääke on vaihdettu ja sitä(jään) ei uskota oireiden (verenpaineen nousun) syyksi..


          • Juhani Knuuti

            Pyydän, että et jakaisi näitä toisen käden ihmeparantumistarinoita, sillä ei niillä voi mitään todistaa. Ensinnäkään niihin ei todennäköisesti voi luottaa. Toisekseen, niissä tapauksissa, joissa on asiaa selvitetty, potilas on saanut kaikki normaalitkin hoidot mutta laittanut paranemisen syyksi jonkun erikoisuutteen. Kolmanneksi, myös ilman näitä uskomushoitoja tapahtuu silloin tällöin ihan normaalien syöpähoitojen yhteydessä tai niiden jälkeen ihmeellisiä parantumisia. Toisinaan vain tapahtuu jotain sellaista mitä emme vielä tiedä ja potilaan oma puolustusreaktio aktivoituu ja syöpä paranee. Olisi toki mukavampaa, jos niin tapahtuisi useammin.


          • Mr Pain

            Tämä nyt ei tietenkään liity tähän, mutta eläimillä sädesieni (bakteeri) aiheuttaa kasvaimia.


  8. Christian Reinman

    Knuuti kirjoitti:

    Kolmanneksi, myös ilman näitä uskomushoitoja tapahtuu silloin tällöin ihan normaalien syöpähoitojen yhteydessä tai niiden jälkeen ihmeellisiä parantumisia. Toisinaan vain tapahtuu jotain sellaista mitä emme vielä tiedä ja potilaan oma puolustusreaktio aktivoituu ja syöpä paranee
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    Näköjään et uskouskomushoitoihin ja sitten taas uskot? Kummaa logiikkaa…

    Tulipa mieleen syöpähoidoista tämä artikkeli

    Kuunneltuani Ruotsin Tiederadiota P1-ssä 1. lokakuuta 2010, jossa ohjelmassa ”asiantuntijat” (nk professorit ja vastaavat) antoivat lausuntoja hopean tehosta totesi ohjelman juontaja lopuksi, että kolloidihopeasta ei ole tutkimusnäyttöä, ettei kolloidihopeahoito toimisi, ei myöskään ole tutkimuksia, joissa todettaisiin sen olevan vaarallista …. kuinka siis voidaan kieltää jotain sellaista, joka ei ole vaarallista (ei ole voitu osoittaa varalliseksi)?? Entäs sitten kakuissa ja muissa makeissa ruuissa käytettävät hopeoidut kuulat ja joita saa myydä kaupassa ruokatarvikkeena? Miksei niitä sitten kielletä? Kun tämä otettiin esille ohjelmassa, juontaja ”panikoi” ja lopetti varsin nopeasti keskustelun. On selvää, että hopea on arka tuote, joka todistettavasti ei ole vaarallinen, mutta on silti kielletty.
    http://www.silvervatten.se/fi/

    Eipä ole ollut tarvetta kokeilla, mutta mielenkiintoinen juttu kuitenkin….


    • Mr Pain

      Kolloidihopeasivuston parasta antia oli alareunaan kirjoitettu vastuuvapauslauseke.

      Toinen oli hopeakolikko maitokannussa. Nykyään myydään kaikenlaisia antibakteerisia tuotteita jopa siis jääkaapeissa joissa voi olla tämmöisiä pinnoitteita. Muistelen ainakin että maininta löytyy.

      Sinänsä ihmeellistä, koska nimenomaan jääkaappien yleistyminen vähensi käsittääkseni vatsasyöpien määrää eikä ensimmäiseen kolmeenkymmeneen vuoteen kaapeissa ollut hopeapinnoitteita käytössä.

      Vastuuvapauslauseke sisältää ne tiedot joita voitaisiin edellyttää esitettäviksi ”hoidoille” jotka perustuvat luonnonlääkintään tms. Toisaalta tämmöisiä allekirjoittavat myös oikeiden lääkkeiden koetoimintaan osallistuvat.


    • Juhani Knuuti

      Voisitko selvittää itsellesi mitä tarkoitetaan termillä ”uskomushoito”. Sen jälkeen voisit lukea kommenttini uudelleen ja päätellä uusiksi, uskoinko minä siinä kommentissa uskomushoitoihin.

      Ja sitten hopeajuttua…taas menee sekaisin keskustelu, kiellot, haitat ja tutkimusnäyttö.


    • entäs ne statiinit

      Niin ja hopeidut kuulathan on tehty hopiasta vai?

      kakunkoristeetnet:stä
      Hopeakuula Ainesosat: Vehnäjauho, sokeri, maltodekstriini, glukoosisiirappi, maissitärkkelys, sellakka ja gelatiini.

      heh, Pauligin Presidentti, onkohan se tehty minkä maan presidenteistä? Jauhetaankohan Mauno K seuraavaksi Presidentin ainesosaksi 🙂


  9. Christian Reinman

    Knuuti kirjoitti:

    On vaikea ymmärtää miten vielä tänä päivänä, kun tietoa on helposti saatavilla, tällainen ilmiselvä huuhaa-toiminta voi kukoistaa. On selvä, että yhteiskunnalta puuttuu edelleen keinot aivan selvienkin huijausten estämiseen.

    Sairaat, erityisesti syöpäpotilaat ovat hyvin haavoittuva kohderyhmä, joka tarttuu kaikkiin mahdollisuuksiin. Pahimmillaan voi käydä niin, että he samalla luopuvat myös todistetusti tehokkaasta hoidosta kohtalokkain seurauksin
    ……………………………………………………………………………………………………………………………
    Tässä Knuuti astui alueelle,jossa ero tieteen ja huuhaan välillä on hyvin häilyvä.

    Mitä on tapahtunut viimeisen 40 vuoden aikana syöpähoidoissa? Ei mitään. Edelleenkin tarjotaan kolmea keinoa,jotka ovat puukko,polttaminen ja myrkyttäminen. Uudet syöpälääkkeet lupaavat noin kuukauden lisäelinaikaa monelle…

    Lääketieteen Nobel-palkinnon saanut saksalainen Otto Warburg (1883-1970) osoitti, että syöpäkasvaimet suurentuvat ja metastasoivat muualle elimistöön sokereiden (hiilihydraattien) avulla. Syöpälääkärit ja -potilaat eivät näytä tietävän tätä tosiasiaa yleisesti, vaikka sillä on suuri merkitys potilaan ennusteelle
    http://www.tritolonen.fi/uutiset/2856-sokeri-ruokkii-syopaa


    • Vladimir Heiskanen

      Pyydän alkuperäistä lähdettä tälle väittämälle:

      ”Lääketieteen Nobel-palkinnon saanut saksalainen Otto Warburg (1883-1970) osoitti, että syöpäkasvaimet suurentuvat ja metastasoivat muualle elimistöön sokereiden (hiilihydraattien) avulla.”

      Tutkija Otto Warburgin suuhun asetetaan jatkuvasti sanoja, joilla ei ole mitään tekemistä hänen tutkimuksien kanssa. Veikkaan että tällä kerralla kyse on aivan samasta ilmiöstä.

      (Käsittelin syöpäsolumyyttejä lyhyesti täällä http://valtsuhealth.blogspot.fi/2016/03/miten-paasisimme-yhteisymmarrykseen.html )


    • Mr Pain

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Terveystieto

      Terveystiedon jakamiselle on tullut muitakin kohderyhmiä kuin koululaiset..


    • Juhani Knuuti

      Nyt Reinman on astunut todelliseen huuhaa-sammioon ja on siellä jo melkein upoksissa.

      Syövän hoidossa on tapahtunut monta vallankumousta, viimeisin ovat uudet biologiset lääkkeet. Syövän hoitotulokset ovat parantuneet radikaalisti. Nykyään onnistutaan parantamaan myös sellaisia syöpiä, jotka vielä 10 vuotta sitten johtivat vääjäämättä kuolemaan. Tästä kehityksestä loytyy pelkällä googlaamisella todisteita. Täytyy olla todella hurahtanut, jos tältä kehitykseltä pystyy sulkemaan silmänsä.

      Syövän leikkaushoito on luonnollisesti perustana mutta sädehoito on kehittynyt varsinaiseksi täsmähoidoksi niin että terveet kudokset säilyvät ja lääkehoito on kehittynyt valtavin harppauksin. Tänään valtaosa syövistä saadaan parannettua. Ei kuitenkaan kaikkia ja joissakin syöpätyypeissä on suuria haasteita. Työtä siis edelleen riittää mutta tänään syöpä ei ole enää samanlainen varma kuolemantuomio kuin vielä parikymmentä vuotta sitten.

      Ja sitten se kaikkien syöpäsatujen äiti: sokeri. Happy pH -luennossa se oli pH, Renmanilla se on sokeri. En ole Reinmanin tietämystä kovin korkealle arvostanut ennenkään mutta tässä pohjakosketus on todella lähellä. En enää osaa edes suhtautua tähän niin vakavasti, että lähtisin tätä huuhaata kumoamaankaan. Eiköhän ole parempi vain, että odotamme, että Reinman toimittaa meille tästä tutkittua tietoa. Sen kyllä uskon, että jos sokeri (glukoosi) poistetaan syöpäpotilaan verestä, syöpäkasvain kuolee…mutta vasta sen jälkeen kun potilaskin on kuollut hypoglykemiaan. 😉

      Ja hienoa, että Reinman lainaus on Tohtori Tolosen kirjoituksista. Tuleepahan samalla kaikille selväksi millaista huuhaata tämä kollega netissä jakaa.


      • Christian Reinman

        Knuutille tiedoksi, että tri Tolosella on kymmenen kertaa suurempi lukijakunta kuin tällä blogilla….
        …………………………………………………………………………………………………………………………….
        Knuuti kirjoitti:

        Eiköhän ole parempi vain, että odotamme, että Reinman toimittaa meille tästä tutkittua tietoa. Sen kyllä uskon, että jos sokeri (glukoosi) poistetaan syöpäpotilaan verestä, syöpäkasvain kuolee…mutta vasta sen jälkeen kun potilaskin on kuollut hypoglykemiaan
        ……………………………………………………………………………………………………………………………
        Kertoisitko ensin,miten PET-koneesi paikallistaa syövän? Tai älä kerro…minä googlasin jo…

        PET-kuvausta käytetään muun muassa syöpätautien alalla, kun etsitään elimistössä olevaa syöpää tai sen lähettämiä etäpesäkkeitä. Kuvauksessa annetaan potilaalle radioaktiivisella aineella leimattua glukoosin kaltaista ainetta, joka hakeutuu runsaasti glukoosia käyttäviin soluihin ja elimiin, kuten aivoihin, maksaan ja syöpäkasvaimiin.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Positroniemissiotomografia


        • Mr Pain

          Onko sulla auto. Mihin ruoste pureutuu?


        • Ismo Liukko

          Varmaan Antti Heikkilälläkin voi olla enemmän lukijoita. Se tuskin on totuudellisuuden mittari. Syystä tai toisesta nämä Reinmanin lääkärit ei voi olla Lääkäriliiton jäseniä. Siellähän on omat eettiset säännöt, jotka estävät asiattomuudet lääkäriltä.

          Esimerkkejä löytyy. Minne muuten on kadonnut Tri Tolosen kuitupäivät? Tai aiempi ”sivuvaikutukseton” Mäkikuismavalmiste.


        • Mie

          Reinman osaa siis googlettaa! Vallan hienoa. Jospa hän vielä kertoisi mikä tuossa PET-kuvantamisessa ahdistaa?


          • Christian Reinman

            Kysyppäs Knuutilta….


          • Mie

            Kysyn sinulta.


          • Ismo Liukko

            Niin Mäkikuisman teho on todettu käsittääkseni plaseboa paremmaksi. Mutta saattoi bisnekset kärsiä kun se aiemmin sivuvaikutuksemattomana mainostettu tuote siirrettiin sivuvaikutusten takia reseptille, Aiemmin sivuvaikutuksemattoman sivuvaikutuksia kommentoitiin, että ne osoittavat tuotteen tehon.

            Karppausmuodin synnyttyä siitä saattoi tulla parempi bisnes kuin kuitupäivistä. Mene ja tiedä. Ehkä vain ilkeää pohdintaa henkilön vaikuttimista.


        • entäs ne statiinit

          onkos sulla siellä lähteissäsi tietoa, kuinka pienellä verensokerilla syöpäsolut alkaa kuolla? Äläkä nyt vaan vastaa, että eti ite.


        • Juhani Knuuti

          Ja siitä siis seuraa, että kun vähentää ruoan hiilihydraatteja, syöpä kuolee? Tämä siis ei ole mielestäsi vitsi?


        • Juhani Knuuti

          Aluksi epäilin, että Reinman olisi tämän glukoosi-syöpä-yhteyden kanssa liikkeellä huumorimielessä. Mutta, nyt alan järkytyksekseni uskoa, että hän on tosissaan. Nyt on pakko nostaa kädet pystyyn. En pysty jatkamaan keskustelua enää tällaisen järjenvastaisen älyttömyyden kanssa…..

          Jos joku tarvitsee esim jotain oikeaa tutkimusnäyttöä asiasta, sitä löytyy tonneittain ja asiasta voisi kysyä joltain onkologilta. Jos VHH olisi ratkaisu syöpään, se olisi jo rutiinia joka paikassa. Miksihän ei ole?

          Mutta mainitaanpas vaikkapa yksi lisäfakta, kun Reinman nosti tuon FDG PET-kuvauksen esiin: Jos potilaan verensokeri on matala, syöpäkudos kerää FDG (glukoosi)-merkkiainetta enemmän kuin esim diabeetikolla, jolla sokerit ovat korkeat. Eli matalan veren glukoosin tilanteessa syöpäsolut keräävät tätä merkkiainetta enemmän. Syöpäsolujen sokerinkäyttö ei edes reagoi insuliinille, olen itse tuon havainnon julkaissut syöpälehdessä jo 90-luvulla. Ei niitä syöpäsoluja kyllä saa näännytettyä nälkään ruoan hiilihydraatteja vähentämällä ilman että normaalit kudokset kärsivät.


          • Christian Reinman

            Kysymys oli siis sokerista,josta vanhempi kollegasikin kirjoittaa

            Olof Solin on nähnyt PET-keskuksen kehityksen ja kasvun. Kun Åbo Akademi hankki vuonna 1974 ensimmäisen hiukkaskiihdyttimen, Solin oli juuri tekemässä pro graduaan, ja valitsi aiheensa radionuklidituotannosta

            Tiedon avulla kamera pystyy esimerkiksi piirtämään tarkan kuvan siitä, missä kohdin kehoa sokeriaineenvaihdunta on vilkasta ja missä hitaampaa.

            – Esimerkiksi syöpäkudos käyttää polttoaineenaan glukoosia, sokeria. Kun olemme liittäneet fluori-18:a glukoosiin ja antaneet lääkkeen potilaalle, kameran avulla voimme nähdä, missä kohtaa kehoa sokeriaineenvaihdunta on kiihtynyt. Syöpäkudos nähdään kuvassa sokeriaineenvaihdunnan aktiivisuuskertymänä, Solin kertoo.
            Lähde: Turun Yliopisto
            ………………………………………………………………………………………………………………….
            Knuuti kirjoitti:

            Sen kyllä uskon, että jos sokeri (glukoosi) poistetaan syöpäpotilaan verestä, syöpäkasvain kuolee…mutta vasta sen jälkeen kun potilaskin on kuollut hypoglykemiaan
            ……………………………………………………………………………………………………………………….
            Minä en ainakaan kuollut viime perjantaihin mennessä, kun lopetin 10 päivän vesipaaston?
            Eivätkä lihaksetkaan hävinneet? Mikä mahtaa olla syy,kun en ole edes syöpäpotilas?
            ……………………………………………………………………………………………………………………
            Knuuti kirjoitti:

            Jos potilaan verensokeri on matala, syöpäkudos kerää FDG (glukoosi)-merkkiainetta enemmän kuin esim diabeetikolla, jolla sokerit ovat korkeat.
            …………………………………………………………………………………………………………………..
            Juupajuu!

            Tyypin 1 diabetesta sairastavilla enemmän syöpiä – syy voi olla korkea verensokeri

            Diabetologia-lehden julkaisemat tulokset ovat mielenkiintoisia, sillä tätä ennen diabeteksen ja syöpien yhteyttä on selvitetty lähinnä tyypin 2 eli aikuisiän diabeteksen kohdalta. Nyt julkaistu tutkimus onkin tiettävästi suurin nuoruustyypin eli tyypin 1 diabeteksen ja syöpien yhteyksistä tehty selvitys. Tutkimus perustuu rekisteritietoihin Suomesta ja neljästä muusta maasta.

            Tulosten perusteella nuoruustyypin diabetesta potevat sairastuvat muuta väestöä todennäköisemmin vatsasyöpään, maksasyöpään, haima- ja munuaissyöpään sekä kohdun limakalvon syöpään…

            Nuoruustyypin diabetesta sairastavilla havaitut syöpäriskit olivat kokonaisuudessaan suurin piirtein samaa tasoa kuin tyypin 2 diabetesta sairastavien. Tämän vuoksi tutkijat pitävät epätodennäköisenä, että diabeetikoiden syöpäriskit johtuisivat insuliinihoidosta. Jos insuliini olisi syöpien takana, yhteys olisi voimakkaampi nuoruustyypin diabetesta sairastavilla, joilla insuliinihoidot ovat huomattavasti yleisempiä.

            Onkin todennäköisempää, että syöpäriskit selittää korkea verensokeri tai jokin muu nuoruustyypin ja aikuistyypin diabetesta sairastavia yhdistävä tekijä.
            Lähde: Duodecim


          • Juhani Knuuti

            Surkuhupaisaa lauseiden irrottamista asiayhteydestään ja olkikukkojen haukkumista.

            Se, että kasvainsolut käyttävät mm. glukoosia ravinnokseen ei todellaakaan tarkoita sitä, että ravinnon hiilihydraateilla taikka sokerilla olisi mitään tekemistä syöoäsolun pärjäämisen taikka syövän leviämisen kanssa. Tälle yhteydelle ei ole löydettävissä pienintäkään tutkimustukea. Jos on, pyydän Reinmanin toimittamaan sitä eikä jatkamaan jankutusta. Normaalilla verenglukoositasolla kasvainsolut saavat tarpeeksi glukoosia ja jos veren glukoositaso nousee, syöpäsolun suhteellinen glukoosinkäyttö pienenee. Syöpäsolu ei myöskään reagoi insuliiniin.

            Kysymys on kahden erillisien asian liittämisestä yhteen vain mielikuvitus todisteena. Mutta ymmärrän tämän olevan jonkinlainen märkä uni samalle porukalle, jotka näkevät hiilihydraattien olevan jonkinlainen pahan valtakunta, joka aiheuttaa lähes kaikki sairautemme.

            Otetaanpas esimerkki keskustelusta, kun yritin selittää, että vaikka syöpäkasvain käyttää sokeria, emme voi sokerirajoituksella tappaa syöpää:
            Juhani Knuuti: ”Sen kyllä uskon, että jos sokeri (glukoosi) poistetaan syöpäpotilaan verestä, syöpäkasvain kuolee…mutta vasta sen jälkeen kun potilaskin on kuollut hypoglykemiaan”
            Christian Reinman: ”minä en ainakaan kuollut viime perjantaihin mennessä, kun lopetin 10 päivän vesipaaston? Eivätkä lihaksetkaan hävinneet? Mikä mahtaa olla syy,kun en ole edes syöpäpotilas?”

            Siis Reinmanin mielestä 10 päivän vesipaasto oli poistanut glukoosin kokonaan hänen verestään. Siitä huolimatta hän ei siis kuollut, mikä tarkoittaa ilmeisesti, että glukoosia ei tarvita? Todellisuudessa, jos Reinman olisi mitannut veren glukoosipitoisuuden paastonsa aikana, se olisi ollut täysin normaali n 4-5 mmol/L (ellei hänellä ole diabetesta). Ei paastoaminen poista glukoosia verestä sillä maksa ryhtyy sitä tekemään, jos taso menee liaan alas. Koska Reinmanin kommentit ovat ilmiselväsati menneet yhä hurjemmiksi viimeisen viikon aikana, herää epäily, olisiko paasolla jonkinlainen haitallinen vaikutus aivotomintaan? 😉


          • Christian Reinman

            Knuuti kirjoitti:

            Jos VHH olisi ratkaisu syöpään, se olisi jo rutiinia joka paikassa. Miksihän ei ole?
            ………………………………………………………………………………………………………………………
            En huomaa, että olisin maininnut sanan VHH? Nyt oli kysymys sokerista/glukoosista
            …………………………………………………………………………………………………………
            Knuuti kirjoitti:

            Ja siitä siis seuraa, että kun vähentää ruoan hiilihydraatteja, syöpä kuolee?
            ………………………………………………………………………………………………………………..
            Myönnät, että hiilaritkin on sokeria? Tähän saakka vt-kirjoitukset ovat rajoittuneet vain valkoiseen sokeriin….

            eli valkoinen sokeri+E40-E60% hiilihydraatteja=paljon glukoosia veressä.

            VRN suosittelee siis dieettiä,joka nostaa huimasti verensokeria!


          • Juhani Knuuti

            Ei vaan sokeritkin ovat hiilihydraattia.


          • Mr Pain

            Vesipaasto on todennäköisesti edellyttänyt tavanomaista enemmän ”toimistotyötä” ja on merkinnyt enemmän rakennetun ympäristön ja erilaisille sisäilmastollisille haittatekijöille altistumista:

            http://dx.doi.org/10.1289/ehp.1510037

            Tästä aiheutuu kognitiivisen suorituskyvyn laskua.


  10. Entäs ne statiinit

    heh, reimnanni taitaa taas keksiä omia suosituksiaan hiilihydraateista.


    • Mr Pain

      Mikko Mäkelän kirjoittama ”Kehonrakentajan sekavuus”, Duodecim, 1997, kertoo juurikin hypoglykemiasta.

      On mielenkiintoista ettei vielä satojenkaan vuosien kuluttua tiedetä mitä koivun tuhka sisältää. Tai varsinkaan, miten se vaikuttaa tai on vaikuttamatta. Toisaalta, samaa ei oikeastaan tiedetä kahvista, teestä tai kaakaosta.

      Todennäköisimpänä ratkaisuna pidän sitä että näissä kokeiluissa on paitsi jotain tutkimatonta ja tuiki tuntematonta ainetta, vähenee käytön seurauksena joku tai jokin vähintään yhtä tärkeän aineen saatavuus elimistölle.


      • Juhani Knuuti

        Kyllä sen koivutuhkan aineet tiedetään, mutta kun sitä laimennetaan veteen myytävksi tuotteeksi, eikä vaadita sen koostumuksen oikeaa mittaamista ja todistamista, en löytänyt mitään varmaa noiden pullojen sisällöstä.

        Koivuntuhkasta kuitenkin tiedetään seuraavaa (lähteenä wikipedia): Koivuntuhkassa pääaineena on ns potaska eli kaliumkarbonaatti, K2CO3. Eli kyseessä on sama aine kuin elintarvikkeiden happamuudensäätelyaine, E-koodi E501.

        Se on kaliumin hiilihapon kanssa muodostama suola. Se on natriumkarbonaatin eli soodan kanssa analoginen suola, jossa kationina on natriumin sijaan toinen alkalimetalli, kalium. Kyseessä on siis kalium-soodaa eli tavallisen ruokasoodan sukulainen ja yhtä lailla emäksinen.

        Hämeessä ja Satakunnassa koivuntuhkasta saatua potaskaa on perinteisesti käytetty lipeäkalan valmistukseen. Sana potaska johtuu germaanisista kielistä ja merkitsee sananmukaisesti ruukkutuhkaa (ruots. pottaska, saks. Pottasche, engl. potash). Kaliumkarbonaattia onkin menneinä aikoina valmistettu puun tuhkasta, Suomessa varsinkin koivun tuhkasta. Tuhka liuotettiin vedessä ja liuos kuivatettiin, jolloin orgaaniset aineet hapettuivat. Epäorgaaniset aineet kiteytettiin.

        Että sellainen ihmeaine, potaskaa!

        Enpä usko, että aineen vaikutuksia syöpään edes kannattaa alkaa tutkimaan. Millä tavalla kaliumkarbonaatti nyt sitten voisi omata tuollaisia vaikutuksia kuin väitetään? Kun se joutuu elimistöön kalium siirtyy osaksi elimistön normaalia kaliummassaa ja karbonaatti käyttäysyy samoin kuin kuin soodan identtinen karbonaatti, eli on hiilihapon suola. Sen käyttö perustunee siis tähän samaan pH-uskontoon.


        • Mr Pain

          Koivun tuhkaa ei kannata enää valmistaa, koska kaliumkarbonaattia voidaan tuottaa puhtaampana teollisesti.. 😉

          Tässä kävisi tietysti niin, että jos on epäily munuaisten vajaatoiminnasta niin tässähän se selviää samalla (sikäli kun kalium -arvot olisivat poikkeavat).

          Munuaisongelmien syyksi kun yleensä kait kerrotaan alkoholi tai luontaistuotteet.


        • entäs ne statiinit

          Elä nyt Knuuti hermostu, jaskasta, potaskasta tai muusta jaskasta. Onko kyseessä natrium tai kalium jaska tai paska? Niin ja tuhka, aikain meillä tuhka kasvatti ihan kivasti ja nopeasti ja varsinkin mökin lähellä urean kanssa kasvoi koivut kunnolla.


          • ari pulkkinen

            Ennen kaskimailla kasvatettiin kaskinauriita. Ne ovat vieläkin herkkusuiden aatelia. Kasvit pitävät yleensä tuhkasta kun nostaa kasvimaan ph-arvoa. Mittasin oluen ph-arvon joka oli 3 eli hapan. Kokeilkaapa kastella oluella kukkasia. Ne kupsahtavat hyvin nopeasti.


      • Mikko Mäkelä

        Selvyyden vuoksi sanottakoon, etten ole Mr Painin mainitsema Duodecimin artikkelin kirjoittaja.
        Sama nimi, eri henkilö.


    • Christian Reinman

      Knuuti kirjoitti:

      Ei paastoaminen poista glukoosia verestä sillä maksa ryhtyy sitä tekemään, jos taso menee liaan alas.
      …………………………………………………………………………………………………….
      Knuuti kertoisitko tarkemmin mitä tapahtuu,kun maksa ryhtyy tekemään glukoosia?
      ………………………………………………………………………………………………………………………..
      Ei vaan sokeritkin ovat hiilihydraattia.

      Kommentti:…..eli valkoinen sokeri+E40-E60% hiilihydraatteja=paljon glukoosia veressä.


  11. Mikko Mäkelä

    Reinman kirjoitti:

    ”Mitä on tapahtunut viimeisen 40 vuoden aikana syöpähoidoissa? Ei mitään.”

    Tämä on jo niin posketon väite, että on pakko kommentoida, vaikka Knuuti urhoollisesti yrittää ampua alas Reinmanin uskomattomia väitteitä. Suosittelen Reinmanille tutustumista esimerkiksi leukemioiden, erityisesti lasten, hoitotuloksiin 60-70 luvulla ja nykyisin. Jos hän sen jälkeen vielä väittää, että mitään kehitystä syöpähoidossa ei ole tapahtunut, on pakko luovuttaa. Mikään argumentointi ei näihin huuhaa-uskovaisiin tehoa.

    Koivun tuhkasta voin kertoa tapauksen omasta kokemuspiiristäni.

    Nyt jo eläköitymiseen päättyneen urani alkuvaiheessa osallistuin haimasyöpää sairastavan potilaan hoitoon. Hän kysyi voisiko hän käyttää hoitoonsa koivuntuhkauutetta. Sanoimme, että tokkopa siitä haittakaan on. Ei ollut tosin hyötyäkään, potilas menehtyi tautiinsa, Pullon pohjalle jäi osa uutteesta. Omaisten luvalle se toimitettiin laboratorioon analysoitavaksi. Kemistin arvio oli tyly; suovettä.

    Mitä tästä pitäisi siis päätellä. Ei mitään, koska yksi tai muutama tapaus ei kerro koivuntuhkan tehosta tai tehottomuudesta. Tarvittaisiin laajempia huolella tehtyjä tutkimuksia.


    • Christian Reinman

      Mikko Mäkelä kirjoitti:

      Suosittelen Reinmanille tutustumista esimerkiksi leukemioiden, erityisesti lasten, hoitotuloksiin 60-70 luvulla ja nykyisin. Jos hän sen jälkeen vielä väittää, että mitään kehitystä syöpähoidossa ei ole tapahtunut, on pakko luovuttaa. Mikään argumentointi ei näihin huuhaa-uskovaisiin tehoa.
      ……………………………………………………………………………………………………………………….
      Katsos Mikko,kun syöpiä on monenlaisia. Ehkä lasten leukemian hoidossa on edistytty,mutta se tuskin kuuluu MetS-peräisiin….

      Ennenkuin argumentoit lisää huuhaata ”huuhaa-uskovaisista”, kannattaa tutustua tähän henkilöön:

      http://www.katalysmedia.se/

      ..ja esimerkiksi tähän artikkeliin..

      IGF-1 är sedan länge högintressant inom cancerforskningen, bland annat som förklaring till varför högt blodsocker, fetma och åldersdiabetes ökar risken för cancer. Högt blodsocker ökar insulinnivåerna i kroppen, viket i sin tur påverkar mängden fritt IGF-1 (se grafik). Bröstcancer, prostatacancer, tjocktarmscancer och malignt melanom är några av de cancerformer som har kopplats till höga halter av IGF-1

      http://fof.se/tidning/2012/3/tumorens-enorma-sockersug


      • Juhani Knuuti

        Reinman, ennen kuin postaat näitä uutisia lisää, anna tutkimuksia, joissa ravinnon hiilihydraatit ovat liittyneet lisääntyneeseen syöpäriskiin tai syövän pahenemiseen sekä tutkimuksia, joissa rajoittamalla ravinnon hiilihydraatteja, on saatu vastetta syöpään. Tämä on se näytön tarve ennen kuin jatkamme yhtään tästä aiheesta.


        • Christian Reinman

          Knuuti kirjoitti:

          Tämä on se näytön tarve ennen kuin jatkamme yhtään tästä aiheesta.
          ………………………………………………………………………………………………………………..
          Knuuti osaatko ruotsia? Jos et,kai edes tämä lause antaa vihjeen?

          IGF-1 är sedan länge högintressant inom cancerforskningen
          ……………………………………………………………………………………………………………………..
          Growth Factor Raises Cancer Risk

          High levels of a well-known growth factor significantly increase the risks of colorectal, breast, and prostate cancer, medical researchers have found.

          The growth factor, known as insulin-like growth factor-1, or IGF- 1, is necessary for proper growth in children, but studies of men and women more than 40 years old raise the possibility that it contributes to the growth of tumors. These studies were conducted at Channing Laboratory in Boston, a joint facility of Harvard Medical School and Brigham and Women’s Hospital in Boston, and at the Harvard School of Public Health.
          Lähde HARVARD GAZETTE ARCHIVES April 22, 1999


          • Juhani Knuuti

            Kirjoitin siis Reinmanille: ”Reinman, ennen kuin postaat näitä uutisia lisää, anna tutkimuksia, joissa ravinnon hiilihydraatit ovat liittyneet lisääntyneeseen syöpäriskiin tai syövän pahenemiseen sekä tutkimuksia, joissa rajoittamalla ravinnon hiilihydraatteja, on saatu vastetta syöpään. Tämä on se näytön tarve ennen kuin jatkamme yhtään tästä aiheesta.”

            Sitten hän antaa ylläolevan vastauksen näytöksi. En vain nyt ymmärrä millä tavalla tuo IGF-1 nyt sitten antaa mitään tukea noille väitteille tai ylipäätään edes vastaa koko asiaan. Mitä ihmettä tästä nyt pitäisi päätellä?

            Ei kai vain kysymys ole siitä, että nimessä IGF-1 tuo ”IGF” tarkoittaa ”insulin like growth factor” eli siinä on sana ”insuliini” mukana? Tiedoksi vain, että täma IGF ei siis ole insuliinia muuten kuin nimensä osalta.


      • Mikko Mäkelä

        Reinmanin postaa niin innokkaasti, että ei muista mitä kirjoittaa. Kirjoitit sanatarkasti: ”Mitä on tapahtunut viimeisen 40 vuoden aikana syöpähoidoissa? Ei mitään.” Sitä kommentoin. Tiedän hyvin, että syöpiä on monenlaisia. Kaikkien kohdalla hoidot eivät valitettavasti ole edistyneet niin hyvin kuin esim. leukemioissa. Mutta tällä ei ole mitään tekemistä hiilihydraattien kanssa.

        Antamiesi linkkien takaa paljastuu toimittaja (tosin biokemistin tutkinto). Jutut ovat blogityyppisiä eikä niissä ole kunnollisia lähdeviitauksia.

        Uskon enemmän tutkimuksiin, joissa on kerrottu tutkimusasetelma, metodit, tulokset ja lähdeviittaukset jne. kuin mielipiteisiin tai blogikirjoituksiin.


      • Christian Reinman

        Eräs kirjoitti:

        Ongelma oli siinä, että et tunne sellaista seikkaa kuin glukoneogeneesi.
        ………………………………………………………………………………………………………………..
        Satun tuntemaan,mutta kerroppas muillekin,mitä se tarkoittaa suomeksi…gluko+neo+genesis

        Kukas suomalainen ravintoviisas kertoikaan, että aivot eivät toimi ilman hiilihydraatteja?


        • Juhani Knuuti

          Reinman nyt kommentoi omia kommenttejaan, onhan tämäkin ilmiö nyt sitten nähty. Pitääkö nyt todeta perinteisellä tavalla: ”Tulipahan tuokin ropina kuultua, sanoi piika, kun tuoheen kusi.”

          Jouduin taas poistamaan Reinmanin kommentista asiaankuulumattoman ja sivullisen parjauskirjoituksen linkin. Voisitko Reinman pidättäytyä liittämästä linkkejä tai muiden kirjoituksista lauseita, jotka vain parjaavat jotain kolmatta henkilöä, joka ei edes liity keskustelun aiheeseen saati sitten blogikirjoituksen aiheeseen.

          Kumma muuten kun Reinman kritisoi sitä, että täällä tuskin kukaan blogissani käy vierailemassa mutta jaksaa joka päivä olla täällä kommentoimassa? Vaikea uskoa, että hän vain minulle niitä mielipiteitään jakaa.


        • Juhani Knuuti

          Ehkä Reinmanin ja Tooopksin ja miksei muidenkin kannattaisi kuunnella tämä aivan tuore posteriesitelmä kanadalaisesta kongressista:

          Toki sen verran tulee olla varauksellinen, että kun itse raakadataa ei ole vielä lehdessä julkaistu, kyse on vielä alustavasta abstraktitason tiedosta.

          Taustasta sen verran, että kyse on Kevin D. Hallin uudesta tutkimuksesta, joka sai osan rahoituksestaan NuSI:lta. Yksi tämän NuSI-järjestön johtajista on Gary Taubes, jonka mukaan lihomisen takana olisi nimenomaan hiilihydraatit ja insuliini. Millaiset olivatkaan tutkimuksen tulokset?


    • Christian Reinman

      Mikko kirjoitti:

      Koivun tuhkasta voin kertoa tapauksen omasta kokemuspiiristäni.
      ………………………………………………………………………………………………………..
      Haimasyövän ennuste on huonoin mahdollinen jopa niillä,jotka luottavat puukkoon,polttamiseen ja myrkyttämiseen,joten juttele sinä vaan,kyllä sua uskotaan…lallallaa!

      Mikolle tiedoksi!

      Tutkija osoitti perimätiedon todeksi: Suomen metsissä kasvaa lääketieteellinen ihmeaine

      Kuusen pihka parantaa haavoja ja sieni-infektioita, selviää tuoreesta Helsingin yliopiston tutkimuksesta. Mikrobiologi Arno Sipponen tutki pihkan hyötyjä väitöskirjassaan.

      http://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ymparisto/59304-tutkija-osoitti-perimatiedon-todeksi-suomen-metsissa-kasvaa


      • Mr Pain

        Tämä alkaa olemaan vähän liian paksua.

        Eräs perhetuttava meni lääkäriin selkäkipujen vuoksi. Matka lääkäriin jäi kuitenkin viimeiseksi koska syöpä oli tuolloin levinnyt jo mm. luihin.

        Yksi toinen muuttui keltaiseksi eikä kauaa elänyt. Oli proffa mutta ei se näyttänyt lisäävän tietoa alkoholin haitallisista vaikutuksista.

        Kolmas taisteli kymmenkunta vuotta alkaen paksun suolen syövästä siihen että keuhkolohkoja leikattiin.

        Väitän ettei kukaan näistä olisi elänyt yhtään pidempään pihkan avulla – tosin viimeinen näistä oli sahuri mutta samalla porukan nuorin.

        Kyse on jostain ihan muusta.


        • Entäs ne statiinit

          Olikos noissa sinun esimerkeissäsi kyse haavanparantamisesta? Pihkasalvaa ei ole varmaan tarkoitettu pumpattavaksi suoleen.


          • Mr Pain

            Ei.. Esimerkkien kaikki tapaukset sairastuivat ja kuolivat syöpään eri paikkakunnilla. Ainoa kosketuspinta haavoihin lienee lähinnä leikkauksissa joita tuossa viimeksi mainitussa oli useita (ei kuitenkaan mätäkuun aikaan).

            Jos edes puolivakavasti miettisi jonkun luonnonaineen mahdollista vaikutusta niin ainoa yhdistävä seikka on mielestäni elimistön oman puolustusmekanismin aktivoituminen?

            Sillä ei liene merkitystä aktivoituuko puolustusmekanismi juuri kohde-elimessä, vai jossain muualla elimistössä…


        • Christian Reinman

          Mr. Pain kirjoitti:

          Jos edes puolivakavasti miettisi jonkun luonnonaineen mahdollista vaikutusta niin ainoa yhdistävä seikka on mielestäni elimistön oman puolustusmekanismin aktivoituminen?
          ………………………………………………………………………………………………………………………………
          Mr. Pain on oikeassa! Puukko,ei polttaminen,eikä myrkyttäminen ei auta ja uudet lääkkeet lupaavat muutaman kuukauden lisäaikaa.
          Mutta minne on hävinnyt HAMLET?? Onko Big Pharma hukuttanut sen?
          http://www.med.lu.se/english/department_of_laboratory_medicine/mig/research_groups/the_svanborg_group/the_hamlet_project

          PS. Kysyppä Pain Knuutilta,koska hänen bloginsa lukijamäärä ylittää 2,5 miljoonan rajan? Se on yhtä paljon,kun dr. Andreas Eenfeldin blogin lukijamäärä kuukaudessa! Tehokasta sanomanlevitystä vai mitä?

          Vi har redan över 2,5 miljoner besök i månaden, nu främst via vår engelska sajt. Den växer dramatiskt och dubblar i storlek ungefär var sjätte månad. Det finns inget självklart skäl varför den inte skulle kunna bli hundra gånger större eller mer – problemet är gigantiskt och behovet är enormt.
          http://www.dietdoctor.com/

          Hyvää Wappua!


          • Juhani Knuuti

            Reinman sanoi syövän hoidosta: ”Puukko,ei polttaminen,eikä myrkyttäminen ei auta ja uudet lääkkeet lupaavat muutaman kuukauden lisäaikaa.”
            Reinman ei voisi olla enempää väärässä.

            Ja sitten Eenfeltdin blogin lukijamäärät vs. minun lukijamääräni. Joku muukin taisi yrittää jotenkin lannistaa minua vertaamalla blogini lukijamäärää Tohtori Tolosen määriin. Masentaminen ei kyllä näillä keinoin onnistu. 😉

            Ei minulla voi edes olla mitään tietoa muiden blogien käyntimääristä. Tiedän vain omani. Ja tuskin näillä kommentoijilla oikeasti on todellista tietoa muiden lukijamääristä. Jospa nämä kommentoija itse alkaisivat kirjoittamaan blogia ja seurattaisiin, moniko niitä seuraa?

            Itse asiassa olen erittäin tyytyväinen tämän blogin lukijamääriin kun lukijoita on kymmeniä tuhansia. Eniten käyntejä oli artikkelissa kemikaalittomat kuluttajatuotteet, joka sai yli 30 000 käyntiä.

            Minusta nuo luvut ovat varsin kannustavia koska olen blogannut vasta hieman yli vuoden, kirjoitan suomeksi ja asioista, jotka eivät ole samalla tavalla raflaavia kuin jotkut tutkitun tiedon vastaiset kohuväitteet. Olen tullut siihen tulokseen, että teksteilleni on ollut tarvetta.

            Kommentoinnin tasoon en kuitenkaan ole kovin tyytyväinen. Eri mieltä saa olla ja tiukastikin mutta väitteiden perusteleminen on yleisesti aika heikkoa. Lisäksi kirjoitukseni aiheesta riippumatta muutama ihminen jankuttaa vain omaa asiaa etenemättä yhtään mihinkään. Tämä kommentoija on yksi niistä.


          • Mr Pain

            En minä ole oikeassa.

            Minua harmittaa ehkä muita enemmän se ettei nähdä metsää puilta ja vaikkapa biolääketieteen mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivutuote- ja materiaalivirroissa.

            Että koskakohan tuohon Äänekosken biosellutehtaaseen saadaan lääketeollisuutta mukaan? Ehkä 200 vuoden päästä kun tutkimusten tulosten perusteella voidaan sanoa sen olevan mahdollista ja katsauksissa näin on todettu.


          • entäs ne statiinit

            Hyvvää Wappua, myös, ehkä siellä Anders E:n svuillla, Todettiin, että tutkimusten mukaan, rasvan syönti ei ole ongelmallista/ vaarallista, kunhan syönti on välillä 20 E%:a – 40 E%:a mutta ei kerrrota sitä kellekää.


  12. entäs ne statiinit

    Jaa ilmeiseseti REinman olet sitten nykyisten statiinilääkkeiden sijaan PCSK9 inhibittoreiden kannalla, mikäli uskotaan liitteisiisi. Ai niin, statiineilla näyttää olevan liitteesi mukaan myos joihinkin syöpiin positiivisia vaikutuksia. Et sitten maininuut positiivisa, vaan pelkästään negatiiviset vaikutukset.


    • Christian Reinman

      Aivan,kyllä sieltä linkistä löytyy tieto,mutta lueppas tämä..vai käytätkö automaattista käännöskonetta? Ehkä liian monimutkaista ymmärtää? Knuuti varmaan auttaa…

      I have been aware of claims that statins protect against cancer for many years. They pop up on a pretty regular basis. I have tended to ignore them on the basis that, anyone who is stupid enough to believe such research, deserves all the statins they can get.
      https://drmalcolmkendrick.org/2015/06/03/statins-and-cancer/


      • Mie

        Tyypillistä Kendrickiä.

        1) Hän osuu oikeaan yhdessä asiassa: havainnot pienemmästä syöpäkuolleisuudesta epidemiologisissa tutkimuksissa eivät tietenkään voi osoittaa statiinien toimivan syöpälääkkeinä. Tässä kohtaa tarvitaan suoria satunnaistettuja kliinisiä tutkimuksia.

        2) Muu meneekin pieleen. Kendrick esim.

        – esittää, etteivät havainnoivat tutkimukset voi todentaa kausaalisuhteita MUTTA lopettaa juttunsa NIMENOMAAN yhdessä kohortissa esiinnousseella linkillä kolesterolin alentamisen ja syövän suhteen (ts. kohorttidata kelpaa VAIN jos se tukee omaa ennakkoluuloa)!
        – jättää mainitsematta sen, että hänen esiinnostamassaan tutkimuksessa ei voitu kertoa mitään statiinien mahdollisesta syöpäriskistä

        Se, että matala kolesteroli on proxy monille sairauksille (mm. syöpä) tiedetään kyllä entuudestaan. Kys. tutkimuksen kirjoittajat itse mainitsevat myös, että:

        ”Almost all patients in this group showed a marked decrease in TC concentrations
        at 6 months after starting the treatment and maintained the same concentration throughout the study period, therefore the exceptionally low TC concentration may have been caused by underlying diseases that were responsible for the patient’s death.”

        Ei myöskään ole olemassa näyttöä siitä, että statiineilla – tai muullakaan lipidiarvoja korjaavalla terapialla – voisi onnistua tipauttamaan kolesterolitasoja niin alas, että tästä seuraisi ongelmia.


        • entäs ne statiinit

          Niin nostaako matala kolestrolitaso riskiä sairastua syöpään vai mataloittaako esim syöpä tai muut sairaudet kolestrolitasoja?


          • Christian Reinman

            Knuuti kirjoitti:

            Ei kai vain kysymys ole siitä, että nimessä IGF-1 tuo ”IGF” tarkoittaa ”insulin like growth factor” eli siinä on sana ”insuliini” mukana? Tiedoksi vain, että täma IGF ei siis ole insuliinia muuten kuin nimensä osalta.
            ……………………………………………………………………………………………………….
            Jo vuonna 2004 tiedettiin tämä

            http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15562834


          • Mie

            Lainaus suoraan abstraktista.

            ”… and high dietary intake, animal protein, saturated fats and rapidly digestible carbohydrates–is associated with increased risks of many cancers.”

            Ts. aika moni ruokavaliotekijä – joista sekä a) eläinproteiinin että b) safan saanti tuppaa korostumaan Reinman-tietää-kyllä-millä ruokavaliolla – on linkitetty syöpäriskin kasvuun jossain määrin.

            Tosin se, että IGF-1:n – kuten aika monen muunkin – kohdalla on tutkittu paitsi potentiaalisia haittoja niin myös ETUJA ei taida Reinmania edelleenkään haitata. Valikoiva reduktionismi – tai Reinmanin tapauksessa joltain karppausforumilta bongattu hömppä – on niin ikvaa.


        • Christian Reinman

          Se, että matala kolesteroli on proxy monille sairauksille (mm. syöpä) tiedetään kyllä entuudestaan…
          ……………………………………………………………………………………..
          Ainakin triglyseridit laskee,kun hiilarisapuskat eikä muukaan maistu….

          Dieetti,jonka nimeä ei saa nykyisin sanoa ääneen suomalaisessa mediassa auttoi ainakin syöpäsairaita hiiriä

          file:///C:/Users/dolores/Downloads/brjcancer00506-0050.pdf


          • Mie

            ”Ainakin triglyseridit laskee,kun hiilarisapuskat eikä muukaan maistu….”

            Hiilareiden vähentäminen vaikuttaa tietenkin triglytasoihin, juu.

            ”Dieetti,jonka nimeä ei saa nykyisin sanoa ääneen suomalaisessa mediassa auttoi ainakin syöpäsairaita hiiriä”

            Että ihan hiiriä. Jep jep. 🙂


    • Christian Reinman

      Ent. statiini kirjoitti:

      Hyvvää Wappua, myös, ehkä siellä Anders E:n svuillla, Todettiin, että tutkimusten mukaan, rasvan syönti ei ole ongelmallista/ vaarallista, kunhan syönti on välillä 20 E%:a – 40 E%:a mutta ei kerrrota sitä kellekää.
      …………………………………………………………………………………………………….
      Olet varmaan Sydänliiton jäsen ja statiinin käyttäjä? Ei kannattaisi, sillä kirjoituksia on lähen mahdoton lukea saati ymmärtää. Kauheasti kirjoitusvirheitä.
      Onko sinulla lihasjäykkyyttä käsissä vai kärsitkö hetkittäisistä muistinmenetyksistä? Kaikki tämä saattaa johtua statiineista….

      Sitten lasketaanpa makroja. E40% rasvaa+E15% proteniinia tarkoittaa E55% hiilihydraatteja. Ei tämä ole Andreas Eenfeldit suosittelema dieetti.
      Täältä löydät oikeat ohjeet: http://www.kostdoktorn.se/lchf-pa-18-sprak


      • Juhani Knuuti

        Nuo ”oikeat ohjeet” kannattaa jättää lukematta niiden karkeiden virheiden vuoksi. Kuuntelin nimittäin kaverin luentoa liki 30 minuuttia, ja jo sinä aikana tuli aika paljon muunneltua totuutta, korrelaatioilla perusteltuja syy-seuraus-suhteita, ym.

        Mutta Reinmanin mielestä blogin lukijoiden määrä kertoo sen, onko blogi oikeassa tai väärässä, joten mitä muuta voikaan odottaa?


        • Christian Reinman

          Knuuti kirjoitti:

          Nuo ”oikeat ohjeet” kannattaa jättää lukematta niiden karkeiden virheiden vuoksi. Kuuntelin nimittäin kaverin luentoa liki 30 minuuttia, ja jo sinä aikana tuli aika paljon muunneltua totuutta, korrelaatioilla perusteltuja syy-seuraus-suhteita, ym.
          ……………………………………………………………………………………………………………..
          Mikset käy kommentoimassa tuon kaverin ”Diet doctor” blogissa noita ”karkeita virheitä”,koska englanninkieli sujuu? Turhaanhan on kritisoida ruotsalaisen kollegan blogia vain täällä ja jopa epäkohteliasta..
          Odottelemme sitten mielenkiinnolla vastausta…


          • Juhani Knuuti

            En minä niitä muutoin sitä tyyppiä edes kommentoisi, ellet sinä täällä niitä loputtomasti suosittelisi. 😉

            Miksi muuten minun pitäisi mennä sinne kommentoimaan? Onhan näitä kommentoitavia kohteita loputtomasti eikä tuon kaverin väitteet suuremmin kiinnosta.

            Epäkohteliaisuudesta puhuen, poistin sinun kommenttiasi siltä osin kun se sisälsi taas kolmannen osapuolen parjausta.


          • Mie

            Nämä vaihtoehtopupun tuputtajat tuppaavat olemaan kaikkea muuta kuin avointa keskustelua suosivia. Epäilen vahvasti, että Eenfeldt ei ole sen avomielisempi kuin monet kotimaiset ja ulkomaiset kollegansa, jotka eivät joko julkaise kriittisiä kommentteja tai sitten lyövät keskustelun poikki siinä vaiheessa kun saavat omaa lääkettään (eli kevyttä naljailua) yhdistettynä asiasisältöön jonka käsittelyyn he eivät kykene.


  13. entäs ne statiinit

    PH ruokavalio taitaa olla aika lähellä kasvisruokavaliota. Ehkä PH tasapainoa ajatellen kasvispainotteinen ruokavalio, 2 – 3 lihapäivää/ viikko olisi ihanteellinen. Sisuskalut pääsisivät vähemmällä eivätkä elimistön ’tasapainovarastot’ kuluisi liikaa.


    • Juhani Knuuti

      Ph-tasapainolla ei ole mitään merkitystä sinänsä. Jos siitä on jotain etua, se liittyy ihan muihin asioihin. Missä on tutkimusnäyttö pH-tasapainnottavan ruokavalion eduista?


      • Mr Pain

        Missä on tutkimusnäyttö kahvin (pH 5.0) tai kolajuomien (pH 2.5) haitoista?

        Tarvitaankohan vatsahappoja enää ollenkaan, kun on noin hapanta..


        • entäs ne statiinit

          Hapokasta sanoi… todellisuudessa Ph heilahtelua taitaa aiheuttaa yksipuolinen ruokavalio, paljon hedelmiä vs paljon proteiinia. Sen puoleen suosituksissa olevat rajoitteet taitavat antaa myös avun happo emäs tasapainoon ihan ilman nimettyä diettiä.


          • Mr Pain

            Ilmeisesti myös niin että kahvissa oleva kofeiini lisää vatsahapon eritystä?


          • Juhani Knuuti

            Hmm. ”todellisuudessa Ph heilahtelua taitaa aiheuttaa yksipuolinen ruokavalio….”

            Siis mitä pH-heilahteluja? Ei ole mitään pH-heilahteluja, ellei virtsan pH:ta oteta huomioon. 😉


      • entäs ne statiinit

        Niin no mitä hyötyä on kasvisruokavaliosta ryyditettynä kasviöljyillä ja pähkinöillä marjoilla ja hedelmillä, kait niistä on tutkimuksia. Ehkä ongelmana ettei saada lihasta saatavia vitamiineja.

        Itse Ph dietti, onhan mukavaa, että ihmiset näkevät vaivaa tutustua uusiin ruokiin.


        • Mr Pain

          Niin, eikös se ollut Havukka-Ahon ajatteliassa kun Konstan Pylkerö kaivoi taskustaan ostamansa sitruunan ja tokaisi että ompas hapan hetelmä?

          Aikoinaan saaressa asunut isäntä halusi tuoda talkooväelle jotain hyvää. Oli ostanut kaupasta jäätelöä. Kauppaan oli kuitenkin matkaa ja kun hän perille päästyään kouraisi taskuaan, sanoi hän: ”Teällähän onkin vain retoa”.


        • Mr Pain

          Wiki antaa vastaukseksi B12 vitamiinin puutoksen mahdollisuuden. ”Hauskana” yksityiskohtana pigmentin lisääntyminen. Tulee mieleen mainitsemastasi presidenttijauhatuksesta JFK joka oli kasvoiltaan hyvinkin värittynyt henkilö. Mutta oliko JFK:lla mahdollinen B12 puutos johtuen sairaudesta vaiko ruokavaliosta? Kello ei ole edes kuutta ja on päivän salaliittoteorian aika..


        • Juhani Knuuti

          Kritiikkini ei siis kohdistu siihen etteikö tuollaisella ruokavaliolla voisi olla edullisia vaikutuksia. Kritiikkini kohdistuu siihen, että ruokavaliota perustellaan puhtaalla hömpällä eli pH-vaikutuksilla.


          • Mr Pain

            Näitä tulee kokoajan lisää. Yksi on veriryhmän mukainen dieetti. Pitääköhän siinä valita minkä eläimen ym. verestä veriletut tehdään.. 😉


    • Christian Reinman

      Eräs nimimerkki kommentoi:

      Ts. aika moni ruokavaliotekijä – joista sekä a) eläinproteiinin että b) safan saanti tuppaa korostumaan Reinman-tietää-kyllä-millä ruokavaliolla – on linkitetty syöpäriskin kasvuun jossain määrin.
      ……………………………………………………………………………………………………………
      Olisit vaan reilusti kertonut, että kysymyksessä oli ns.roskaruokavalio(”Western style”),jossa on paljon rasvaa ja hiilareita.
      Olet puolittain oikeassa: lisää rasvaa ja kohtuullisesti proteiinia=VHH. Annappas linkki tuollaisen ruokavalion syöpäriskiin.

      Tuo IGF-1 selitys oli myös surkea….
      ………………………………………………………………………………………………………………..
      Sama nimimerkki:

      Että ihan hiiriä. Jep jep
      ……………………………………………………………………………………………………
      Niin aivan 30 vuotta sitten. Kysymys kuuluukin,koska alkavat ihmiskokeet? Yleensähän kokeillaan ensin hiirilla ja sitten jatketaan ihmisillä,jos tulos on positiivinen..
      …………………………………………………………………………………………………………………..
      Huomasin,että Knuuti vajosi itsesääliin vappuaattona:

      ”Ja sitten Eenfeltdin blogin lukijamäärät vs. minun lukijamääräni. Joku muukin taisi yrittää jotenkin lannistaa minua vertaamalla blogini lukijamäärää Tohtori Tolosen määriin. Masentaminen ei kyllä näillä keinoin onnistu
      Itse asiassa olen erittäin tyytyväinen tämän blogin lukijamääriin kun lukijoita on kymmeniä tuhansia. Eniten käyntejä oli artikkelissa kemikaalittomat kuluttajatuotteet, joka sai yli 30 000 käyntiä”

      Kannustava kommenttini: Ei kannata surra..provinssilehden bloginpitäjä ei pääse noihin lukijamääriin edes 10 vuodessa.
      Halusin vain esittää, että suomalaiset ravintotietäjät ja suurin osa lääkärikuntaa on yllätetty housut kintuissa. Puskavalistus on epäonnistunut surkeasti. Vain 20% suomalaisista noudattaa ravitsemusohjeita kertoo THL. Yksityisen mainostoimiston johtaja saisi heti potkut,jos mainostuksen teho olisi näin heikko….


      • Juhani Knuuti

        Joku toinenkin taisi aikaisemmin pyrkiä vähättelemään blogiani sillä, että se julkaistaan maakuntalehdessä. Ja tämä joku piti blogiaan iltapäivälehdessä! Nehän ovat journalismin lipunkantajia.

        Tosiasiassa ei ole mitään väliä missä blogia julkaisee sillä sehän on netissä joka tapauksessa. Toiseksi, aloitin julkaisemisen omalla wordpress-alustalla https://juhaniknuuti.wordpress.com/ mutta sitten TS Hyvinvointi halusi, että se näkyy myös siellä. Mutta on selvä, että noihin miljoonalukuihin ei voi edes päässä teoriassa ilman, että vaihtaa kielen englanniksi.

        No, kerropas siiten kuinka moni noudattaa Reinmanin ravitsemusohjeita kun nämä muut ovat epäonnistuneet?

        Tutkimustieto kyllä kuitenkin viestittää, että osittain ravitsemusvalistus on toiminut, mm kuidun määrä alkaa olla jo lähellä suosituksia. No, miksi ei muilla alueilla tilanne ole niin hyvä? Ehkä siinä pitää tarkastella näitä Reinmaneita ja muita samanmielisiä, jotka ovat dysinformaatiolla sekoittaneet osan kansasta; onneksi vielä vain pienen osan.


      • Mie

        ”Olisit vaan reilusti kertonut, että kysymyksessä oli ns.roskaruokavalio(”Western style”),jossa on paljon rasvaa ja hiilareita.”

        Meinaat siis, että vhh-ruokavalioissa ei fokusoida eläinproteiiniin ja että tyydyttyneen rasvan määrä ei kasva? 🙂

        ”Tuo IGF-1 selitys oli myös surkea….”

        No mutta sehän on tietenkin ihan tokaisulla selvitettävä juttu sekin. Kyllä Reinman osaa.

        ”Niin aivan 30 vuotta sitten. Kysymys kuuluukin,koska alkavat ihmiskokeet?”

        Eli palataan asiaan jos ja kun jonkinlaista näyttöä tulee tulevina vuosikymmeninä. Pelottele sinä vaan sitä ennen milloin milläkin ad hoc -markkerilla.

        ”Halusin vain esittää, että suomalaiset ravintotietäjät ja suurin osa lääkärikuntaa on yllätetty housut kintuissa.”

        Jos viittaat siihen, että pseudotiede ja kaiken maailman ravitsemushömppä (mm. Eenfeldt ja muut karppausvouhottajat) ovat onnistuneet kasvattamaan suosiotaan, olet toki oikeassa. Uskontopupulla on markkinansa.

        Mutta miljoona kärpästä, Reinman, miljoona kärpästä …


  14. Entäs ne statiinit

    Christian Reinman 2.5.2016 klo 10:02
    Ent. statiini kirjoitti:

    Hyvvää Wappua, myös, ehkä siellä Anders E:n svuillla, Todettiin, että tutkimusten mukaan, rasvan syönti ei ole ongelmallista/ vaarallista, kunhan syönti on välillä 20 E%:a – 40 E%:a mutta ei kerrrota sitä kellekää.
    …………………………………………………………………………………………………….
    Olet varmaan Sydänliiton jäsen ja statiinin käyttäjä? Ei kannattaisi, sillä kirjoituksia on lähen mahdoton lukea saati ymmärtää. Kauheasti kirjoitusvirheitä.
    Onko sinulla lihasjäykkyyttä käsissä vai kärsitkö hetkittäisistä muistinmenetyksistä? Kaikki tämä saattaa johtua statiineista….

    Sitten lasketaanpa makroja. E40% rasvaa+E15% proteniinia tarkoittaa E55% hiilihydraatteja. Ei tämä ole Andreas Eenfeldit suosittelema dieetti.
    Täältä löydät oikeat ohjeet: http://www.kostdoktorn.se/lchf-pa-18-sprak

    niin Reinman, johonkin aikaan Eenfeldtin tiedeosiossa oli rasvan terveellisyydestä tutkimus, joka totesi ettei rasvan käyttö ole vaarallista, unohti vaan mainita, että tutkimus taisi liittyä tilanteeseen jossa tutkittiin rasvan käytön vaihtelua 20e%-40e%:a.

    2,5 miljoonaa kävijää, tarkoittaako, että jos 100.000 samaa kävijää käy kerran päivässä sivulla, kuukaudessa on jo 3.000.000 kävijää.


    • Christian Reinman

      Eräs kirjoitti:

      Meinaat siis, että vhh-ruokavalioissa ei fokusoida eläinproteiiniin ja että tyydyttyneen rasvan määrä ei kasva?
      ………………………………………………………………………………………………………………………………..
      Minä kirjoitin sanatarkasti: …(”Western style”),jossa on paljon rasvaa ja hiilareita.” Sehän on ihan toinen juttu kuin VHH!

      How Low Carb is Low Carb?

      Here’s the way we define different levels of low carb at Diet Doctor:

      Strict low carb <20 gram carbs per day
      Moderate low carb 20-50 grams per day
      Liberal low carb 50-100 grams per day
      For comparison a regular Western diet can easily contain 250 grams of carbs or more in a day, most of them bad refined carbs, including sugar.
      http://www.dietdoctor.com/how-low-carb-is-low-carb


      • Mie

        ”Minä kirjoitin sanatarkasti: …(”Western style”),jossa on paljon rasvaa ja hiilareita.” Sehän on ihan toinen juttu kuin VHH!”

        Niinpä on. Kuitenkin mainitsemani kaksi länsimaisen ruokavalion piirrettä löytyvät myös vhh:sta. Kumpikaan ei ole tutkimusnäytön valossa edullista.

        Ja vhh:n määrittely grammojen kautta on turhaa, ellei oleteta että jokainen ihminen on ns. keskivertoihminen 2000 kcalin energiansaannilla. Mielekkäämpää on määritellä se vaikkapa hh:n osuutena kok.E:stä.


  15. entäs ne statiinit

    No ainakin aikanaan ruotsinkielisen puolen sivuilla hehkutettiin lautasellisia, jotka olivat täynnä juustoa ja lihaa, no oli siellä välillä jotain vihreää tahnaakin mukana. Ehkä näin englanninkielisessä on reseptejä, joissa peruna on korvattu esim munakoisolla.

    Eiköhän toi LCHF ole aikas eläinrasva ja -proteiinipohjaista. Vai eikö Mien toteamus: Meinaat siis, että vhh-ruokavalioissa ei fokusoida eläinproteiiniin ja että tyydyttyneen rasvan määrä ei kasva?

    olekaan totta. Syödäänkö VHH:lla voittopuolisesti kasvikunnan tuotteita? Vähän niin kuin Fogelimaisesti, lihaa kerran pari viikossa + kalat päälle. Siinä sitä saa omega kuutosta kunnolla, kun pitää juoda pari desiä oliiviöljyä.


    • Juhani Knuuti

      Tämä kommentti ei ole nyt erityisesti kenellekään yhdelle kommentoijalle vaan monille.

      Eikö teitä ihmetytä kun blogikirjoituksen aiheesta riippumatta, väittely aina siirtyy tähän samaan aiheeseen eli VHH vs muu dieetti ja tyydyttynyt rasva vs. ei-tyydyttynyt? Eikö tosiaankaan ole mitään muuta kiinnostavaa aihetta? Pyöriikö maailma todellakin nyt tämän VHH-aiheen ympärillä, tai ylipäätään ravitsemusasioissa?

      Tämänkin kirjoituksen aiheena oli pH-huiputus, mutta mistäs täällä taas jankutetaan?
      Toivoisin, että jatkossa kommentointi pysyisi edes jollakin tavalla blogikirjoituksen sisällön teemassa.


      • Mr Pain

        Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.


      • entäs ne statiinit

        Tosiaan ainakin Varpu Tavin PH- valio oli käytännössä vegaani ruokavalio. Niin ja tutkimus, terveellisyys taitaa perustua pikemminkin kasvis ym tutkimusten perusteella saatavaan dataan kuin PH-ruokavaliotutkimukseen.

        Muuten kun ajatellaan syödyn ruuan hapokkuutta tai emäksisyyttä, niin kait vatsalaukku on se joka kärsii, jos kärsii, luulisi, että vatsalaukusta lähtee seos suht samanlaisena (ph-arvo) ohutsuoleen, ja sieltä eteenpäin.

        Sitten taas elimistön emäksisyys tai hapokkuus, voisko se johtua, ettei puhdistuslaitokset toimi kunnolla, puhdista palamistuotteita pois verestä. ilmeisesti nämä PH ihmiset sotkevat näitä asioita keskenään.

        Ai niin mitä mineraaleja alkaliseen veteen on liuennut, onko se kenties hiilihapotonta kivennäisvettä (kalium- ja magnesiumlisä)


        • Mr Pain

          Voisi kait ajatella että ongelmia tulee siitä jos on joku sairaus ja joku toinen aine pahentaa/lisää esim. hapon eritystä vatsalaukussa. Ilmenee närästyksenä.

          Ihmisillä taitaa kalium-natrium tasapainolla on enemmän merkitystä kuin kalsiumilla (jos käyttää maitotuotteita).

          Tämä on siinä mielessä mielenkiintoista että onko pohdittu pH:n vaikutusta näiden hivenaineiden imeytymiseen? Veren pH on siis hyvinkin vakio. Mutta virtsan pH vaihtelee.

          Normaali ajatuksen kulku menis siten että jotain on liikaa/liian vähän niin haittaa tulee. Mutta syy huonoon imeytymiseen voisi olla happamoitumisessa enemmin kuin jonkun yksittäisen hivenaineen runsaudessa/puutteessa?

          Nyt tulee mieleen kalsium. Kasvien soluseinämän rakenteen johdosta liiallinen kalsium rikkoo lopulta solun seinämän (liian nopea kasvu, riittämätön haihdunta jne) Ihmisellä näin ei kuitenkaan käy, mutta ongelmia voi tulla kalsium-ionikanavien avautumisesta joka aiheuttaisi ”vuotoa”. Tässä mahdollinen syy sormenpäiden kihelmöintiin ja ehkä muutamaan muuhunkin epämääräiseksi luokiteltuun oireeseen?

          Sitä en sitten tiedä onko tällä tekemistä niinkään ruokavalion kanssa vaan nestetasapainon?

          Juhani.. Osaatko auttaa tämän ajatuksen kanssa?


          • entäs ne statiinit

            Niin oletuksena on tietenkin että röörit ja keuhkot/ munuaiset toimivat oikein. Ohutsuolen ph ollee lähempänä 7 kuin vatsahappoja. Varmaankaan ohutsuolen entsyymit eivät toimi hyvin happamemmassa kuin neutraalimmassa massassa. Munuaisethan esim suodattavat aminohappojen palamistuotokset ja ylläpitävät ionitasapainoja. Eli ainakin ylenmääräinen proteiinien syöminen happamoittaa virtsaa, tai vähäinen nesteen saanti väkevöittää virtsaa.


          • Juhani Knuuti

            En ole perehtynyt noihin ajatuksiin tarkemmin mutta jos saa ravinnosta tarpeeksi kaliumia ja kalsiumia (natriumista ei pääsääntöisesti ole todellakaan pulaa) ja muutenkin vitamiinien saanti on kunnossa, en lähtisi juuri pohtimaan kalsiumtasapainon merkitystä esim sormien kihelmöionnissä. Tervellä solujen Na-K-Ca-säätely on kontrollissa, jos vain veren pitoisuudet ovat normaalirajoissa. Ja viimeksimainitusta pitävät munuaiset, maksa ja hengityksen säätely huolta.

            Ruoan happamuudella ei ole todellista merkitystä (ellei se ole syövyttävän hapanta tai emäksistä) sillä ensiksi mahassa se happamoituu joka tapauksessa mahan happopumppujen toimesta ja sitten neutraloidaan haiman toimesta ohutsuolessa. Ruoan happomäärän merkitys muutoinkin verrattuna elimistön oman aineenvaihdunnan tuotoksiin verrattuna on vähäinen. Tuo säätelyjärjestelmä tarvitaan juuti tämän elimistön oman happo-emäs-tasapainon ylläpitämiseen.


          • Mr Pain

            Arvelinkin, että terveillä kaikki toimii..

            Katsoin noita vitamiinien tutkimuksia alkuun ja ne näyttää olevan vakiokauraa labroissa.

            Alla oleva ei kuulu tämän otsikon piiriin.

            Pompsahti eteen tämä:
            http://www.vitamiinisuositukset.com/b12-vitamiini/
            -sivustolla jauhettiin samaa asiaa, mutta missään vaiheessa ei kehoitettu tutkimaan mitkä nämä b12 -vitamiinin tasot henkilöllä on.. Ihme..
            -Kts. yst listan viimeinen kommentti, johon sivuston ylläpitäjä ei ole vastannut.

            Selittäisikö tuo b12 sen, minkä vuoksi jotkut eivät tunne, onko kenttä päällä vai ei..


          • Juhani Knuuti

            Tuolle sivustolle en TYKSin koneilla pääse sillä F-securen mukaan se on luokiteltu haitalliseksi. En siis voi ottaa kantaa tuohon B12-linkkiin. Ehkä parempi jättää omaan arvoonsa?


          • Mr Pain

            Vitamiinisuositukset.com domain -nimi on muuten rekisteröity Panamaan. Kenenköhän se on? Onkohan Nordea auttanut sivuston perustamisessa 😉


          • Mr Pain

            Taitaa olla tämmöinen ominaisuus. Se kai yrittää eliminoida ulkoisen uhan tai jotain. F-Secure on onnistunut luomaan hyvän brändin johon luotetaan. Niillä on aktiivista tutkimustakin ja yhteistyötä viranomaisten kanssa.


  16. entäs ne statiinit

    Vieläkös tämä Rauno Moilanen kehuu syövänsä 22 teelusikallista suolaa päivässä ? Ainakin 3 v sitten nauhoitetussa luennossa väitti näin, Niin ja veressä olevat hiivat aiheuttavat hermomyrkkyjä jotka taas vaikuttivat ihoon tai jotain 🙂


  17. Virolainen eläkkeellä oleva sairaanhoitaja

    Minulla on oma mielipide ”terveellisestä ruuasta” – itse tykkään ”normaali ruuasta”.
    Se on erijuttu ja nyt haluan kysyä kysymyksen (vähän myöhässä) lääkäriltä (Juhani Knuuti) vaan – minusta aihe on pH-huiputus. Löysin sivun vasta nyt. En todella lukenut koko viestiketjun kirjoituksia.

    Eikös mahanhappo juuri tappaa nämä ”madot ja loiset”, ainakin Helicobacter pylori viihtyy hapottomassa mahassa paremmin?
    Jos jatkuvasti juoda soodaa tai vastaava – miten se vaikuttaa Ca, Mg, Fe, Zn, Cu ja B12 ym. ilmentymisen?
    Voiko se vahingotta mahanrauhaisia ja tulos on mahan atrofia?

    Miten Suomessa yleensä tutkittaan, onko ihmisellä yli- tai alahappoisuus?
    Miksi kaikki tuntemat ihmiset täällä käyttävät antasideja, kenellä on jotain ruoansulatuksen häiriöitä (närästys, refluksi)?
    Ovatko minun ajatukseni oikeat teidän mielestäni? Ma olen todella kiinnostunut teidän mielipiestä..
    *
    Tämä, että ravinnon pH ei vaikuta pätkääkään elimistön pH:hon pitäisi olla itsestään selvä kaikille, kuka ovat koulussa kemia opiskelleet ja ymmärtävät, että mahanlaukku ei ole lasipullo, mihin lisäämällä happea tai esimerkiksi soodaa saa pysyvään pH-tasoon.
    P.S. Robert O Young – ”pH-ihme” isä on rikollinen ilman akademista koulutusta pässi – guuglissa tietoja.


    • Juhani Knuuti

      Kiitos kommenteista. Kyllä mahahapolla on juuri mainitsemisiasi vaikutuksia. Jos käyttää happosalpaajia säännöllisesti, on todettu että hieman useammin voi sairastua turistiripuliin. Eri asia on sitten voiko alkalisoidulla vedellä tai muulla ruoka-aineella saada todellisuudessa mahaa hapottomaksi muuten kuin lyhyeksi hetkeksi.
      Antasidien, H2-estäjien ja happosalpaajien kaikkien tavoiteena on hillitä hapon nousua ruokatorveen, joka on närästysoireen taustalla oleva tapahtuma,


  18. Anomuumi

    Sattumalta törmäsin tähän blogikasaan ja olen hyvin huvittunut kommentoinneista. Hyviä kirjoituksia, jatka samaan malliin uskomushoitoja vastaan!


  19. Mikko Peltonen

    Mielenkiintoista luettavaa, nämä yhden asian ihmiset todistavat vanhan suomalaisen sanonnan ah, niin oikeaksi ”yksi hullu kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastata”.
    Tovon sinulle voimia ja kärsivällisyyttä, kun pelaat pulujen kanssa shakkia.


Kommentoi