Tasapainoillen

BLOGIT | Tasapainoillen

Mielipiteitä mindfulnesskursseista

Kirjoitin teille huhtikuussa, että kerron teille ”noin kuuden viikon” kulutta kokemuksistani ilmaisesta mindfulnesskurssista. Kuusi viikkoa vähän venähti, mutta tässä mindfulnesskuulumisiani!

Jätin kurssin kesken puolessa välissä eli neljän viikon jälkeen kahdesta syystä. Ensinnäkin ymmärsin, ettei minun ole mitään mieltä käydä sitä, kun osallistun samanaikaisesti vastaavaan online MBSP (Mindfulness Based Strength Practice) -kurssiin. Toiseksi totesin, etten ole tarpeeksi motivoitunut löytämään joka päivä puolta tuntia meditaatiotilaa matkustaessani siskoni kanssa Kroatiaan. Kurssi on minusta silti yhä edelleen varteenotettava vaihtoehto, mikäli mahdollisuutta tutustua mindfulnessiin yhdessä muiden kanssa offline ei löydy.

MBSP-kurssin suhteen minulla ei ole ollut ongelmia pysyä motivoituneena: kurssi on ollut mahtava. Osittain motivaationi taitaa johtuu siitä, että käyn kurssia graduani varten (josta kerron teille vielä kesän aikana), mutta ratkaisevilta tuntuvat myös viikoittaiset inspiroivat onlineseminaarimme, joihin osallistuu yhteensä noin 20 kiinnostunutta ympäri maailmaa. Kurssin innostavuutta kuvailee ehkä parhaiten australialainen osallistujamme, joka herää viikoittain kahdelta arkiyöllä kirjautuakseen sisään onlineseminaariin. Seminaarit koostuvat luentojen ja meditaatioiden lisäksi keskusteluista pienryhmissä. On ollut hyvä päästä pohtimaan oppimaansa ja kokemaansa ääneen muiden osallistujien kanssa.

Motivaatiotani on pitänyt yllä myös kurssin hyväksyvä ilmapiiri. Alussa meditointia kannustettiin yksinkertaisesti kokeilemaan päivittäin. Siihen, kauanko loppujen lopuksi meditoi, ei kiinnitetty liiemmin huomiota. Meitä on myös läpi kurssin kannustettu etsiskelemään juuri sitä itsellemme sopivaa harjoitustapaa. Itselleni sopivimmalta tuntuu mindfulnessin ja joogan yhdistelmä. Uusia tekniikoita ei kuitenkaan neuvota hylkäämään heti ensimmäisestä epämieluisasta yrityksestä, sillä jo toinen tai kolmas kokeilu voi tuntua täysin erilaiselta. Kahta samanlaista meditaatiokokemusta ei tule.

Minusta mieleenpainuvinta, mitä mahtava kurssin vetäjämme psykologi Ryan Niemic on meille opettanut, on ollut ”Catch ap (Auto Pilot) asap (As Soon As Possible).” ”Huomioi autopiloottisi mahdollisimman nopeasti.” Autopilootilla Niemic viittaa tyypilliseen tapaamme suorittaa arkipäiväisiä askareitamme ajatuksiimme uppoutuneina. Autopilootti mahdollistaa toki muun muassa monen asian tekemisen samanaikaisesti, mutta samalla se johdattelee meidät pois nykyhetkestä. Mindfulnessharjoittelun tavoitteena ei ole täyspäiväinen läsnäolo vaan se, että opimme yhä nopeammin huomaamaan poissaolomme.

Niemic on myös kannustanut meitä matkallemme ”aloittelijan mielin”. Maailmaa on välillä hyvä pyrkiä tutkiskelemaan ensikertalaisen tavoin: avoimin mielin sitä saman tien tuomitsematta. Olen myös oppinut etenemään tunnustellen. Ei ole mitään järkeä pakottaa itseään johonkin, mistä menettää vain motivaationsa. Kaikkea kannattaa kuitenkin kokeilla. Perfektionismiin taipuvaisena tarpeeseen on myös tullut Niemicin muistutus siitä, ettei meditoinnissa voi epäonnistua. Toisinaan ajatukset vievät mukanaan hyvinkin herkästi ja pitkäkestoisesti, mutta kun tämän havaitsee yhden ainoankin kerran, on jo harjoittanut tietoista, hyväksyvää läsnäoloa.

Mindfulnessin lisäksi syvennymme kurssin aikana tutkiskelemaan parhaita puoliamme. Tämä osa-alue perustuu alun perin Christopher Petersonin ja Martin Seligmanin, teokseen ”Character Strengths and Virtues” (2004), jossa esitellään 24 tutkimuksen avulla löydettyä luonteenvahvuutta ja henkilökohtaisista hyvettä, jotka ovat tunnistettavissa maailmanlaajuisesti, kulttuurista riippumatta. Kaikki 24 ovat nähtävissä jokaisessa meissä, mutta jokaisessa meissä jotkut vahvuudet ovat helpommin havaittavissa kuin toiset. Näistäkin enemmän vielä kesän aikana.

Paussini jälkeen oli yllättävän hankalaa valita, mistä aloittaa. Vastoin kaikkia entisen piano-opettajani oppeja päätän lopettaa selittelyllä: se tuli tarpeen. Uskon, että minulla on taas uutta energiaa, jota kohdistaa blogini päivittämiseen!

Kommentoi