Tasapainoillen

BLOGIT | Tasapainoillen

Mindfulnessharjoittelua verkkokurssina

Tuntuuko sinusta välillä siltä, ettet ole elämässäsi läsnä? Asetatko itsellesi kohtuuttomia vaatimuksia? Koetko olevasi stressaantunut? Kärsitkö kivusta, johon mikään ei tunnu auttavan? Kamppailetko unettomuuden kanssa? Haluatko syventää ymmärrystäsi itseäsi kohtaan? Oletko kuullut muoti-ilmiöstä mindfulness, mutta et oikein tiedä, miten siihen tutustuisit?

Mikäli englanninkielen lukeminen ei ole sinulle mahdottomuus, minulla on sinulle hyviä uutisia: internetsivuilta ”Palouse Mindfulness” löydät ilmaisen englanninkielisen ”Mindfulness Based Stress Reduction” (MBSR) –kurssin. MBSR on mindfulnessin harjoittelemiseen perustuva ohjelma, jonka yhdysvaltalainen lääketieteen professori Jon Kabat-Zinn loi alun perin kroonisesta kivusta kärsiville potilailleen. Suomeksi ”mindfulnnessista” puhutaan  lähinnä ”tietoisuustaitona” tai ”hyväksyvänä tietoisena läsnäolona”. Mindfulnessin juuret löytyvät buddhalaisuudesta, mutta nykyisen länsimaalaiseen psykologiaan perustuva mindfulness-oppi on muodostunut 1970-luvulla Kabat-Zinnin johdolla. Hyväksyvän ja tietoisen läsnäolon harjoitteleminen opettaa ihmistä olemaan elämässään hereillä, elämänsä ainutlaatuisien hetkien lukuisia eri vivahteita havainnoiden. Nykyään ohjelmaa suositellaan lukuisille eri kohderyhmille, esimerkiksi stressistä tai erilaisista psyykisistä ongelmista kärsiville. (Lisää mindfulnessista, syistä tutustua mindfulnessiin, sekä mindfulnessiin liittyvistä uskomuksista löydät blogikirjoituksestani ”Muodikas mindfulness”.)

Mikäli minulta kysyttäisiin, suosittelisin mindfulnessharjoittelua kaikille, jotka ovat vähääkään kiinnostuneita omasta hyvinvoinnistaan. Kehottaisin kuitenkin kaikkia olemaan kokemuksilleen kuuliaisia: älä pakota itseäsi jatkamaan harjoittelua jos sinusta tuntuu siltä, etteivät voimavarasi riitä harjoittelun herättämien tunteidesi käsittelemiseen. Palouse Mindfulness –sivustojen ohjelma on suunniteltu kahdeksalle viikolle ja koostuu puolen tunnin mindfulnessharjoituksista, jotka tulisi tehdä kuutena päivänä viikossa, sekä erilaisiin teksteihin ja videoihin tutustumisesta, johon kuluu viikoittain noin tunti aikaa. Itse aloitan tänään ohjelman kolmannen viikon.

Minua kurssi kiinnosti, sillä mindfulness on tullut tutuksi sekä kandidaatintutkielmani että tällä hetkellä graduni merkeissä. Päätös aloittamisesta oli minulle toisin sanoen helppo, päätöksen toteuttaminen ei: yliarvioin täysin kykyni malttaa meditoida puolen tunnin ajan kuutena päivänä viikossa. Tähän mennessä olen ohjelman avulla ainakin oppinut myöntämään, miten hämmästyttävän hankala minun on loppujen lopuksi pysähtyä ja olla tekemättä mitään muuten niin ohjelmantäyteisessä elämässäni. Tämä on syventänyt ymmärrystäni alkuvuoteni alakulosta entisestään.

Hyödyllisenä opetuksena olen kokenut myös sen, ettei minun aina ole pakko reagoida jokaiseen impulssiini välittömästi. Meditaatiotasolla tämä on tarkoittanut sitä, etten enää aina vaihda asentoani heti, kun se alkaa tuntua epämieluisalta. Sen sijaan pyrin tutkiskelemaan kokemaani uteliaisuudella, ilman tuomitsevia käsitteitä kuten ”epämukava”, ”mukava”, ”vaikea” tai ”helppo”. On vapauttavaa tuntea, ettei aina tarvitse toteuttaa kaikkia toiveitaan. Ei edes niitä helposti toteutettavissa olevia, kuten vaikkapa kutiavan kyynärtaipeensa rapsuttamista. Saattaa kuulostaa mitättömältä, mutta kokemus on avartanut ainakin minun maailmaani.

Rehellisyyden nimissä meditaationi on kuitenkin tähän mennessä koostunut lähinnä nukahteluista. Vaikka unenlaatuni on ollut tavallista parempi iltameditaatioideni ansiosta, haluaisin jatkossa oppia järjestämään aikaa rauhoittumiselle kesken kiireisintäkin päivää. Tällä viikolla vuorossa on innolla odottamani ”mindful yoga” – kesken jooganhan ei nimittäin mitenkään voi nukahtaa. Vai voiko…?

Innostuiko joku teistä kokeilemaan? Keskustelen mieluusti mindfulnesskokemuksista kanssanne! Keskustelua voimme käydä myös Instagramissa, josta löydätte minut käyttäjänimellä @tasapainoillen. Vastaan myös mielelläni kysymyksiinne sekä ohjelmasta että itse ilmiöstä, mikäli teille sellaisia syntyy, ja mikäli tietoni niihin riittävät. Itse ajattelin kirjoitta kokemuksistani blogiini vielä vähintään kerran viimeistään noin kuuden viikon kuluttua, ohjelman päätyttyä.

Mindfulnessintäyteistä maanantaita teille!

Kommentoi