Tanssi on turkulainen perusoikeus

BLOGIT | Tanssi on turkulainen perusoikeus

Tanssikummi vierailee luokassa

Työskentelen Tanssikummina tällä hetkellä ”Tanssi valtaa koulun” -hankkeessa Turun alakouluissa. Tanssikummin kanssa kouluilla työskentelee Koko Suomi tanssii -hankkeen tanssihaasteopettaja.

Tanssinopettajan tehtävä on kouluilla selvä, hän opettaa tansseja. Mikä onkaan tehtäväni Tanssikummina? Useimmiten kohtaan koululla väärinkäsityksiä, hämmentyneisyyttä, kysymyksiä ja hämmästelyä siitä, mitä Tanssikummina teen. Vastaus on kaikille sama, en osaa vastata kysymykseen tarkasti.

Tanssikummina tehtäväni on tulla mukaan koulun arkeen ja tuoda tanssia itse oppitunneille aiheeseen liittyen. Tanssin pyrin integroimaan oppituntien aiheeseen. Lopputulos on usein itsellenikin yllätys. On oltava valmis nopeaan toimintaan, improvisaatioon, heittäytymiseen, läsnäoloon sekä erilaisiin tilanteisiin mukautumiseen. Toki ammattitanssitaiteilijana minulla on aina taskussani harjoituksia, liikemateriaalia ja tehtäviä, joilla kehoa liikuttaa.

Pidän Tanssikummina (kuten muutenkin työssäni) itseni haastamisesta ja läsnäolosta toiminnassa. Tulen oppitunnille, olen läsnä ja haastan itseäni keksimään keinoja, miten oppiaineen oppimista voi tukea tanssilla. Olenkin integroinut oppitunneille tanssia muun muassa murtolaskuista, kalevalaisesta runorytmistä, kukista, lukujonoista, yhdyssanoista, saduista, synonyymeista, englannin kielen verbeistä, lauluista, ruotsin väri- ja vaatesanoista sekä tanssittanut oppilaita välitunneilla ja tuntien alussa herättelyksi ja silmien avaamiseksi.

Tanssikummin toiminta antaa myös toivottavasti vaativassa ja kuormittavassa työssä toimivalle opettajalle vinkkejä toiminnalliseen oppimiseen sekä vaihtelua oppituntien istumiselle.

Toisaalta Tanssikummin työ voi olla myös tanssikasvatusta. Tanssikummin tehtävänä on alentaa rajoja tanssille. Ei ole ketään, kuka ei voisi tanssia, eikä ole rajoja sille, mikä on tanssia. Lapset ovat yleensä avoimia kaikelle, eivätkä he määrittele asioita. He liikkuvat harjoitusten mukana yrittämättä määrittää sitä tanssiksi tai joksikin muuksi. Rajoja määrittävät aikuiset.

Koulussakin Tanssikummi siis yllättää, haastaa, heittäytyy, on läsnä, tukee, tanssii, kasvattaa ja avaa silmiä.

Annastiina Saastamoinen

Kommentoi