Nuku hyvin, jaksa paremmin!

MAINOSBLOGI | Nuku hyvin, jaksa paremmin!

Vuorokausirytmistä ei kannata luopua kokonaan edes lomalla – tässä syy!

Kun loma alkaa, tekee monen mieli pyöräyttää vuorokausirytmi ylösalaisin. Se ei kuitenkaan kannata. Säilytä unirytmi, jotta saat tehtyä lomaviikoistasi energisemmät ja helpotat arkeen paluuta loman jälkeen.

Arjen sykkeessä säännöllisellä vuorokausirytmillä on valtava merkitys. Kun käy yöunille iltaisin suunnilleen samaan aikaan ja laittaa herätyskellon aamulla soimaan tietyllä kellonlyömällä, helpottuu elämä huomattavasti. Säännöllinen vuorokausirytmi synkronoi elimistön rytmit toimivaksi kokonaisuudeksi, jolloin arjesta tulee helpompaa. Siksi ihmisen tulisi noudattaa samaa rytmiä niin arkena kuin viikonloppuisinkin.

Harva tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että säännöllisestä rytmistä olisi hyvä pitää kiinni myös lomalla. Silloin usein tekee mieli ottaa kaikki irti vapaista päivistä, kun kukaan ei ole määräämässä päivien kulkua. Rytmi kannattaa säilyttää kuitenkin myös lomaillessa.

– Arjesta irtautuminen ja rutiinien rikkominen tekee hyvää hetkellisesti, mutta ei ole hyväksi pidemmällä tähtäimellä. Jos lomalla kukkuu hereillä aamutunneille ja nousee sängystä vasta puoliltapäivin, ei lomasta saa puolitehoisena kaikkea irti. Lisäksi arkeen palaaminen voi olla loman jälkeen hyvin raskasta ja viedä runsaasti aikaa, Unikulman ergonomiasuunnittelija Vesa Tuominen kertoo.

Vuorokausirytmi helppo havaita

Jokaisella on oma uni-valverytminsä, joka noudattelee noin 24 tunnin mittaista vuorokausirytmiä. Moni tietää olevansa joko ilta- tai aamuihminen, jolloin iltaisin tulee joko kukuttua hereillä myöhään tai vastaavasti mentyä ajoissa nukkumaan. Moni vuorotyötä tekevä joutuu muokkaamaan omaa rytmiään viikoittain olosuhteiden pakosta, kun säännöllisiä vuoroja ei ole.

Epäsäännöllinen vuorokausirytmi laittaa elimistön rytmit (n.30 kpl) toimimaan oman kellonsa mukaan, jolloin ne eivät kytkeydy toisiinsa. Tutkimusten mukaan epäsäännöllinen vuorokausirytmi voi lyhentää elinikää. Kaikki elintoiminnot olisi hyvä saada heräämään samaan aikaan, joten aamut kannattaakin aloittaa ottamalla hörppy vettä tai mehua heti herättyäsi jotta ruoansulatus lähtee liikkeelle. Laita tv tai radio päälle ja venyttele. Iän myötä ihmisen uni- ja vuorokausirytmi voi muuttua nuoruusvuosista paljonkin ja uuteen rytmiin sopeutuminen hankaloituu vanhemmiten.

Tiettyyn heräämisaikaan tottunut voi havaita vuorokausirytmin olemassaolon helposti. Jos on esimerkiksi valvonut koko yön vaikkapa matkustamisen vuoksi ja aikaero pakottaa valvomaan, paranee vireystila vakiintuneen heräämisajankohdan lähestyessä ilman nukkumistakin. Tämä pätee myös niin, että mitä pidempään valvotaan, sitä suurempi unentarve kehittyy.

Aivan loman aluksi kannattaa tietysti nukkua univelat pois päiväunia ottamalla, mutta jos mahdollista, yritä sen jälkeen säilyttää normaali vuorokausirytmin edes osittain. Välillä voi tulla yllättäviä valvomisia, kuten arjessakin, mutta koita palata takaisin normaalirytmiin nopeasti.

Mikäli kiinnität unirytmiin huomiota myös kesällä, on arkeen palaaminen huomattavasti helpompaa, kuin jos keikauttaisit vuorokausirytmisi loman ajaksi täysin päälaelleen. Niin teet lomastasi virkeämmän ja olet hyvässä iskussa arjen taas alkaessa.

Muista pitää huolta myös siitä, että lomapaikallasi on kunnon vuode nukkumista varten. Iänikuiset sängyt ja patjat sekä littanat tyynyt eivät ole paras alusta hyville yöunille. Sänky tulisi uusia noin kymmenen vuoden välein, ja tyyny pitäisi uusia aina kahden vuoden jälkeen.

Kommentoi