Nuku hyvin, jaksa paremmin!

MAINOSBLOGI | Nuku hyvin, jaksa paremmin!

Miten saada koululainen ajoissa nukkumaan? 5 vinkkiä helpompaan arkeen

Aikainen nukkumaanmeno saattaa tuntua tylsältä eikä mukava tekeminen aina meinaa loppua nukkumatin saapumisen aikaan. Mutta säännöllisellä nukkumaanmenoajalla on suuri merkitys lapsen jaksamiselle. Väsyneenä koulu ei suju ja kärsivällisyys on koetuksella vanhemmilla sekä lapsilla.

 

Kasvuiässä unen merkitys on ehdottoman tärkeää. Lasten ja nuorten yöunien tulisi olla noin  9-10 tuntia.

Nukkuessa solut uusiutuvat ja keho erittää kasvuhormonia etenkin kasvuiässä. Koulun ja liikunnan jälkeen lapsi tarvitsee hyvät unet. Riittävän pitkien unien jälkeen koulussa jaksaa paremmin keskittyä ja  on valmis oppimaan uusia asioita.

Lapsille ei kannata siirtää käytettyjä tyynyjä ja patjoja. Käytetty patja on yleensä imenyt itseensä kosteutta ja likaa, jolloin se saattaa olla jopa homeessa. Jatkuvien korvatulehduksien ja nuhan syynä saattaa olla likainen sänky tai vuodevaatteet. Kasvava vartalo tarvitsee oikeanlaista tukea ja joustavuutta. Lisäksi sängyn tulee olla niin mukava, että sinne on kiva mennä nukkumaan, eikä sieltä silloin ehkä tarvitse yöllä lähteä vanhempien väliin. Kun uni maittaa omassa sängyssä, myös vanhempi saa tarvitsemansa kokonaisen yöunen.

Unipäiväkirjan pitäminen yhdessä lapsen kanssa on kiva tapa seurata nukkumaanmenoaikoja ja seurata säännöllisyyden vaikutusta. Sellaisen voi vaikka askarrella yhdessä

Terveellinen vuorokausirytmi jakautuu lapsella kolmeen ajanjaksoon. Kun koulu, vapaa-aika ja lepo ovat tasapainossa, arki sujuu helpommin. Tässä viisi vinkkiä:

 

  1. Ajoissa nukkumaan

Laita lapsi ajoissa nukkumaan. Rytmin säilyttämisen kannalta joka aamu samaan aikaan herääminen helpottaa säännöllistä unirytmiä. Niin tylsältä kuin se kuulostaakin, niin viikonloppuisin pitäisi myös herätä samaan aikaan.

 

  1. Kevyt ja terveellinen iltapala

Iltaisin ei kannata syödä jättimäisiä annoksia, sillä se heikentää unen saantia. Rasvaisten ruokien lisäksi kannattaa välttää lisä- ja säilöntäaineita ja nopeita hiilihydraatteja, kuten sokeria, vaaleaa leipää ja sipsejä.

 

  1. Läksyt ja välipala heti koulun jälkeen

Läksyt kannattaa tehdä heti koulun jälkeen, kun opitut asiat ovat vielä tuoreessa muistissa. Lapsella on loppuilta aikaa harrastaa ja hassutella, eikä mielessä pyöri koulujutut.

 

  1. Harrastukset, liikunta ja leikit

Lapsen olisi hyvä liikkua  ja ulkoilla joka päivä. Lapsen ei kuitenkaan kannata urheilla juuri ennen nukkumaanmenoa, vaan elimistön on hyvä antaa rauhoittua ennen nukahtamista.

 

  1. Puhdas ja rauhallinen huone

Puhtaisiin lakanoihin ja mukavaan sänkyyn on mukava mennä. Raikas ilma makuuhuoneessa auttaa nukahtamaan. Pidä ikkunaa auki vähän ennen nukkumaanmenoa, niin saat happea makuuhuoneeseen. Nukkumaan mennessä kannattaa lisäksi sammuttaa valot ja pitää pimennysverhot kiinni, pimeässä nukuttaa paremmin ja uni on syvempää.

Valot, äänet ja ylimääräiset tavarat kannattaa karsia pois lapsen sängyn luota, jolloin nukkumisympäristöstä tulee mahdollisimman rauhallinen. Sänky tulisi pyhittää vain nukkumiselle, ei aktivoiville asioille.

Asiantuntijamme palvelevat Itäniityntie 14, Raisio. Tervetuloa!

 

Lue lisää Unikulman lasten tuotteista

Kommentoi