Nuku hyvin, jaksa paremmin!

MAINOSBLOGI | Nuku hyvin, jaksa paremmin!

Milloin on aika vaihtaa uuteen sänkyyn? 9 varmaa merkkiä.

Vietät vuoteessa noin kolmanneksen elämästäsi ja yöunen tehtävä on palauttaa fyysisesti ja henkisesti edellisen päivän rasituksista. Jos alkaa tuntua, että palautumista ei tapahdu ja aina väsyttää, syynä voi olla huono sänky.

 

On aika vaihtaa sänky, kun:

  • Nukut levottomasti, etkä löydä mieleistä asentoa. Pyörit jatkuvasti sängyssä.
  • Unesi katkeilee, etkä saavuta palautumiselle välttämätöntä syvän unen vaihetta.
  • Kätesi tai jalkasi ovat aamuisin puutuneet.
  • Päätä särkee aamuisin.
  • Selkä on aamulla kipeämpi, kuin nukkumaan mentäessä.
  • Patja on painunut kuopalle.
  • Sänky tuntuu epämukavalta.
  • Heräät aamulla hikisenä, nenäsi on tukossa tai on muuten vaikea hengittää.
  • Sänkysi on yli kymmenen vuotta vanha.

 

Nämä kaikki ovat merkkejä siitä, että sängyn ergonomia tai hygienia ei ole kunnossa.

Mikäli selkäranka on jatkuvasti huonossa asennossa esimerkiksi huonon patjan takia, alkavat selän ongelmat helposti vaivata. Lihakset eivät pääse rentoutumaan ja verenkierto häiriintyy. Hygieniasyistä tyynyt, peitot ja patjat tulisi uusia säännöllisesti. Tyynyjen käyttöikä on 2-3 vuotta, petauspatjan noin viisi vuotta ja patjojen noin kymmenen vuotta, riippuen siitä, kuinka puhtaana sänky on pidetty.

Patjasi on merkittävin yksittäinen unen laatuun vaikuttava tekijä. Parhaimmillaan se venyttää vartaloasi palauttaen luhistuneen ryhdin. Se myös tukee ja myötäilee kehoa oikeista paikoista mahdollistaen lihaksiston täydellisen levon. Rentoutuneena unesi vaiheet pääsevät tekemään työnsä häiriintymättä. Sinä olet yksilöllinen, patjasikin pitäisi olla.

Vartaloidemme erilaisuudesta johtuen, vain yksilöllisesti räätälöity joustinpatja tarjoaa parhaat unet. Yksilöllisen patjan avulla vartalosi lepää oikeassa asennossa joka yö saaden suurimman mahdollisen hyödyn palauttavasta yöunesta. Yksilöllisellä patjalla voit nukkua sellaisissa asennoissa, ettei selkärankasi joudu kierteelle tai mutkalle. Kyljellään tai selällään nukkuminen on suositeltavaa. Vältä vatsallasi nukkumista niskan ja selkärangan kiertymisen vuoksi. Myös liian korkea tyyny jättää lihakset jännitystilaan eikä muu vartalo pääse rentoutumaan.

 

Anna asiantuntijan auttaa, varaa aika www.unikulma.fi/uniklab

Kommentoi