Nuku hyvin, jaksa paremmin!

MAINOSBLOGI | Nuku hyvin, jaksa paremmin!

Kolmiloikkaaja Kristiina Mäkelä: ”Selkäkivut poistuivat ja tulokset paranivat puoli metriä”

Kristiina Mäkelä hankki vartalonsa muotojen mukaan tehdyn patjan. Nyt selkä palautuu yön aikana. Tulokset olleet huikeita.

 

Rion olympialaisissa menestyksekkäästi Suomea edustanut kolmiloikkaaja Kristiina Mäkelä kärsi vuoden 2013 ajan selkäkivuista. Asialle oli tehtävä jotain. Mäkelä hankki Unikulmasta muotojensa mukaan tehdyn patjan.

Aikaisemmin Mäkelällä oli ollut tavallinen patja, jota ei oltu räätälöity hänen vartalolleen sopivaksi.

– Minulla on aika leveät hartiat, kapea vyötärö ja taas leveä lantio eli on muotoja. Tavallisen patjan tasainen nukkumisalusta jätti selkärankani yön ajaksi ihan mutkalle.

Uuden patjan valmistusta varten Mäkelä kävi Unikulman liikkeessä ns. pintapainetestissä. Siinä nähdään tietokoneohjelman avulla kolmiulotteisesti, kuinka testihenkilön vartalo painuu patjan sisään. Uusi patja on suunniteltu niin, että Mäkelän selkäranka on suorassa. Lisäksi patja hieman venyttää selkärankaa pituussuunnassa.

Kolmiloikassa selkäranka saa kovia iskuja, jolloin selkänikamien väliset välilevyt puristuvat kokoon. Oikeanlaisessa patjalla nukutun yön aikana välilevyt täyttyvät nesteellä ja palautuvat alkuperäiseen kokoonsa.

– Nyt olo on aivan erilainen verrattuna aikaan ennen nykyistä sänkyä, Mäkelä toteaa.

– Palautuminen on todella tärkeää huippu-urheilussa. Kun saa sitten tuollaisen avun yöhön, niin se on kahdeksassa, yhdeksässä tunnissa aivan valtava apu.

Erikoislakanat tehostavat palautumista

 

Rion olympialaisissa upeasti loppukilpailuun selviytyneen Kristiina Mäkelän kehon palautumista tehostaa entisestään Unikulman SteadyBody-erikoislakanat. Lakanamateriaali sisältää sähköä johtavaa hiilikuitua. Lakanat ovat myös lämpöä sääteleviä.

Erikoislakanan tarkoitus on auttaa nukkumaan rauhallisemmin tasoittamalla kehon sähkökenttiä ja lämpötilaeroja. Paras vaikutus syntyy nukuttaessa alasti ja käytettäessä sekä erikoismateriaalista valmistettua pussi- että aluslakanaa.

– Aluksi muutaman yön hikoilin voimakkaasti, kun ryhdyin käyttämään lakanoita. Kroppa toimi niin eri tavalla, Mäkelä kertoo erikoislakanoiden vaikutuksesta.

– Sitten kun siihen tottui, niin lihakset ovat aamulla ihanan rennot. Yön aikana oli tapahtunut prosesseja, jotka tuntuivat ihan käsittämättömiltä, mutta toimivat käytännössä hirveän hyvin.

 

Tyyny ja petauspatja reissuun mukaan

 

Kristiina Mäkelän uniergonomian täysremonttiin kuuluivat myös uudet tyynyt. Hänellä on kaksi erityyppistä ernogomista tyynyä Unikulmalta. Hybrid-tyynyn kokoa voi muuttaa lisäämällä tai poistamalla täytteitä. Astro-tyyny muotoutuu kehon lämmön ja painon mukaan.

Lisäksi Mäkelä hankki ylimääräisen petauspatjan, jonka hän ottaa mukaan harjoitus- ja kilpailumatkoille. Petauspatja tukee Mäkelän keskivartaloa, jotta selkä ei olisi mutkalla hotellisängyillä nukuttaessa. Mäkelä ottaa aina petauspatjan ja Astro-tyynyn mukaan reissuun.

– Aluksi tuskailin, että olen ihan kunnon neiti, kun viikon, parin reissulle piti pakata kaksi matkalaukkua, Mäkelä naurahtaa.

– Mutta kyllä olen niin hyvät yöunet saanut, että en voi jättää kotiin.

 

Huikea tulosparannus

 

Kristiina Mäkelän elämäntaparemontti vuonna 2013 todella kannatti. Uniergonomian lisäksi hän muutti unirytminsä.

– Aikaisemmin herätys oli sen mukaan, monelta piti olla jossain. En tajunnut, kuinka suuri merkitys on sillä, jos herää joka aamu samaan aikaan. Silloin myös nukuttaa joka ilta samaan aikaan.

– Oli ihanaa, kun pääsi hyvään rytmiin. Nukun paljon paremmin, unenlaatu on tosi hyvä ja olen oikeasti virkeä, kun herään.

Mäkelän selkäkivut poistuivat ja hän pystyi treenaamaan hyvin palautuneena. Lopputulos oli huikea. Puolessa vuodessa hänen tulostasonsa nousi puoli metriä palauttavan unen, keskivartalon jumppaamisen ja muun lihashuollon ansiosta.

– Ja kehitys on jatkunut siitä eteenpäin. Tulostasoni on lähestynyt koko ajan 14 metriä. Huonommillakaan hypyillä ei jäädä kauas siitä.

 

Olympialaisissa unirytmi ratkaisi

 

Rion olympialaissa Mäkelän tulostaso ei ollut kuitenkaan niin korkealla, että ihan perushypyllä olisi päästy suoraan finaaliin. Niinpä hän joutui satsaamaan karsintoihin, jotka käytiin aamulla. Unirytmi laadittiin karsintojen mukaan, ei seuraavan päivän iltana käytyä finaalia ajatellen.

– Heräsin aina tosi aikaisin Riossa, jotta olin hereillä karsinnassa. Mutta olin sitten jo aika väsynyt seuraavana päivänä illalla, kun finaali oli niin myöhään.

Seuraava tavoite onkin nostaa suoritustasoa vielä hieman korkeammalle, jotta karsinnoista pääsee jatkoon, vaikka ei olisikaan vielä aivan täysin hereillä.

Olympialaisissa Mäkelä oli jo upeasti maailman 12 parhaan naiskolmiloikkaajan joukossa. Mihin asti hän yltääkään, kun saa käännettyä sisäisen kellonsa finaaliaikaan.

Asiantuntijamme palvelevat Itäniityntie 14, Raisio. Tervetuloa ! Varaa henkilökohtainen palveluaika

Kommentoi