Nuku hyvin, jaksa paremmin!

MAINOSBLOGI | Nuku hyvin, jaksa paremmin!

Eikö uni meinaa tulla? Pimennä makuuhuone!

Kesän valoisina päivinä aurinko voi porottaa täysillä jo aamuvarhain. Auringonvalo heikentää unihormoni melatoniinin tuotantoa ja viestii ihmiselle, että on aika herätä. Niin siitäkin huolimatta, että saisi vielä nukkua.

Pimeä makuuhuone on yksi hyvän unen elementeistä. Pimennysverho makuuhuoneen ikkunassa auttaa syventämään niin lapsen kuin aikuisenkin unta. Se on siis olennainen osa rentoutumista ja hyvää yöunta.

– Pimennysverho ei ole vain kevät- ja kesäkauden juttu. Siitä on apua myös syksyllä ja talvella, jos katuvalot loistavat makuuhuoneeseen. Mitä pimeämpi makuuhuone, sitä parempi uni, Unikulman ergonomiasuunnittelija Vesa Tuominen kertoo.

Pimennysverhoja on monenlaisia. Ylhäältä alas vedettävä rullaverho estää valon tehokkaasti, samoin kuin valoa läpäisemätön sivuverho. Jotkut pimennysverhoista vaimentavat lisäksi ääniä, jolloin makuuhuonetta saadaan rauhoitettua myös ääniltä. Sälekaihtimista pitäville on myös vaihtoehto, nimittäin valoa normaalia kaihdinta paremmin estävä sälekaihdin.

Nukkujalle oikeanlaiset sänky ja tyyny

Pimeän makuuhuoneen lisäksi myös muiden hyvän unen elementtien tulee olla kunnossa. Sängyn tulee olla nukkujan tarpeille räätälöity ja tyynyn niskaa tukeva. Hyvän patjan käyttöikä on kymmenisen vuotta, jonka jälkeen se on hyvä vaihtaa uuteen. Tyyny tulisi uusia kahden vuoden välein. Tyynyn pesulappuun kannattaa kirjoittaa, milloin tyyny on ostettu. Niin on helpompi pitää huolta siitä, että uusi tyyny tulee hankittua ajoissa.

Unen laatuun voi vaikuttaa myös turhien ärsykkeiden karsimisella. Televisio ja tietokone eivät kuulu makuuhuoneeseen, joka tulisi olla rauhoitettu vain nukkumista varten. Ja mikäli unta häiritsee melu, eikä sille ole tehtävissä mitään, on hyvä käyttää korvatulppia.

Sisäilmayhdistyksen suositus huonelämpötilaksi on 20–22 astetta. Makuuhuoneen lämpötila voi olla tätä muutaman asteen viileämpi, jolloin unen laatu paranee. Lisäksi on hyvä huolehtia makuuhuoneen ilmanvaihdosta ja tuuletuksesta. Erityisen tärkeää makuuhuoneen tuulettaminen on juuri ennen nukkumaanmenoa.

Merkityksensä on myös nukkumisympäristöllä. Siisti, puhdas ja sisustukseltaan rauhallinen makuuhuone takaa seesteisemmät unet kuin pölyinen ja tavaraa täynnä oleva nukkumaympäristö.

– Tunkkaisessa sängyssä nukkuu huonosti, joten tuuletuksen lisäksi petivaatteita kannattaa pestä usein ja patjaa imuroida ahkerasti, Vesa Tuominen muistuttaa.

Kommentoi