Myyntitykki urheilee

BLOGIT | Myyntitykki urheilee

Myyntitykki kokkaa

Osa kaikkea elämää, myös tätä Jämi84 projektia on ruokailu. Siksi hiukan asiaa myös tästä, mitä ja miten kiireinen töissäkäyvä harrastaja ehtii syödä oikein ja terveellisesti. Eikä tarvi edes tähdätä mihinkään sen erikoisempaan tapahtumaan, oikein syömisestä ei ole koskaan mitään haittaa.

Ruokailu lienee usein se mikä on helppo ottaa tekosyyksi kun töissä on vaikea syödä terveellisesti. Onko tosiaan näin ja mikä tekee siitä vaikeaa. Onko se ympäristön paine, huono saatavuus terveelliselle ruoalle vai olisiko se sittenkin se peruslaiskuus. Viimeisin on varmasti se syy ja jos laiskuus tuntuu vahvalta termiltä niin saamattomuus on ainakin oikea sana tälle miedompana versiona.

Olen itse tehnyt käytännössä aina fyysisesti kevyttä työtä jos kouluaikojen kesätöitä ei lasketa. Näin ollen on myös kulutus pieni ja ylimääräinen syöty energia toki varastoituu vyötärölle vaikka paljon urheilenkin. Vaikka liikkuisi kuinka paljon niin jokainen lihoo jos syö mitä sattuu. Sen vuoksi olen itse opetellut syömään niin että kulutus ja ruokailu ovat tasapainossa.

Ruokailuissa on aina vaarallista kuunnella kenenkään neuvoja ehdottomina totuuksina, samalla suodattimella pitää myös minun ruokailuni lukea. Nämä sopivat minulle, eivät välttämättä muille. Mutta tässä alkupuhe vaikkapa nyt sitten disclaimeriksi.

Aamiainen
Aamiainen

Oikein ja terveellisesti syöminenhän on loppupeleissä todella helppoa. On helppo katsoa jokaiselle sopivat ohjeet siitä minkä määrän ruoan pitää sisältää proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvaa. Ruokailussa pätee muutama hyvin yksinkertainen totuus mitkä palvelevat niin pyöräilyjää, kuntosalilla kävijä että laihduttajaakin. Energiaa jos syötetään liian vähän niin ei jaksa, jos liikaa niin laihtuu. Jos halutaan laihduttaa niin tarvii syödä vähemmän kuin kuluttaa, muttei liikaa. 500kcal alle kulutuksen päiväss sanotaan olevan optimaalinen siihen että laihtuu mutta laihtuu niin jotta lihas säilyy ja rasva palaisi. Kun taas jos urheillaan paljon tarvii syödä varmasti riittävästi että energiaa tulee kulutukseen nähden riittävästi. Kuulostaa yksinkertaiselta ? Se itseasiassa onkin.

Mutta joka tuutista työnnetään nykyisin ohjeita miten syödään oikein ja miten laihdutaan. Näissä on se ongelma että varmasti nopealla agressiivisella dieetillä saadaan painoa pois. Erilaiset ketoosidietit ovat todella tehokkaita ja paino tippuu. Mutta jos urheillaan pitkällä tavoitteella tai ylipäätään haetaan laadukasta ruokavaliota ja elämää jossa kaikki nautinnot eivät ole kiellettyjä eivät nämä ole paras mahdollinen vaihtoehto. Ylipäätään kuuri tai dietti on aina huono sana. Käyttäisin termiä elämäntapa tai itsestäänselvyys.

Lounas
Lounas

Vaikka ruoka on polttoainetta niin terveellisestikin voi syödä maistuvasti.

Aamiaiseen turkkilaista jugurttia, rahkaa ja hiukan marjamysliä. Hyvää, hiukan makeaa ja antaa hyvän startin päivään.

Moni ruokakauppa seuraa hienosti aikaa ja lounastiskit alkavat olla liki joka kaupassa. Tykkään että noista saa aina sellaisen lounaan kuin itse haluaa. Kalaa, kanaa ja sopivasti salaattia lisukkeineen. Hyvä ja helppo vaihtoehto. Lounaaksi esim loimulohi lounastiskistä ja salaatti kyytiin. Menee jo melkein herkuttelun piikkiin mutta lounastiskistä ostettuna maksaa n 7-10,- riippuen kalan määrästä. Halpaa ja aika paljon terveellisempi vaihtoehto kuin moni noutopöytä missä aterian koostumukseen ei pääse yhtä tehokkaasti vaikuttamaan.

Ja jos on kotikotin vikaa ja intoa tehdä hyvät eväät töihin niin tässä pari vinkkiä mitä itse usein valmistan:

Todella nopea lasagne ilman pastaa. Pasta ei ole suosikkiruokani mutta lasangea silti tekee joskus mieli. Tässä vaihtoehto pastattomaan lasagnen tekoon.

Lasagne ilman pastaa
Lasagne ilman pastaa
  • Leikataan pari kesäkurpitsaa siivuiksi ja laitetaan kuivamaan pellille levitettyinä 200 asteiseen uuniksi hetkeksi, n 20min
  • Ruskistetaan jauhelihaa, 400g, isketään sekaan sipuli, chiliä ja purkki valkosipulitomaattipyrettä. Jauhelihan voi toki korvata myös kanalla.
  • Levitetään kuivat kurpitsasiivut vuokaan samalla tapaa kuin pastalevyt kerroksittain kurpitsaa ja väliin jauhelihamättö ja väliin hiukan mozzarellaa. Täälle sitten vielä juustoraaste ja uuniin n 50min 180 astetta.

Todella hyvää ja parasta silloin jos tämän tekee valmiiksi esim sunnuntai-iltana. Lasagne kun on parasta aina lämmitettynä, valmiiksi tehty jäähtyessään menee jollain tavalla kokoon ja on näin viikolla eväänä lämmitettynä melkein vielä parempaa. Lisäksi tässä pääsee helposti tekemään maistuvan ja lisäaineettoman ruoan evääksi. Ei kalpene minkään lounaspaikan noutopyödälle.

Ja jälkiruokaa unohtamatta:

Proteiiniletut

558111_413330162082794_1688601355_n

Blenderiin ensin seuraavat kuivat ainekset:

  • 2dl kaurahiutaleita
  • Hiukan steviaa
  • Hiukan kanelia, teelusikallinen.
  • Leivinjauhetta
  • 60 grammaa suklaa proteiinijauhetta. Maku voi olla toki muukin, oman mieltymyksen mukaan.

Seuraavaksi märät ainekset perään:

  • 4 Munan valkuaista.
  • 100g turkkilaista, rasvatonta jugurttia.

Ainekset blenderiin ja paistetaan pannulla, suhteellisen kuuma pannu ja nopea paistaminen kummaltakin puolelta. Aika herkästi palaa joten tarkkana ja nopeana. Toimii mainiosti esim marjojen kanssa.

Jatkossa lisää ruokaohjeita. Ja jos monessa reseptissa on munanvalkuaisia, keltuaisen ja valkuaisen erottelu on tottumattomalle hankala homma joten tässä videolla ohje miten se on kätevä tehdä.

Tälläisin eväin voi omaa ruokavaliota piristää pitäen sen silti hyvänä ja terveellisenä. Kuluvalla viikolla myös lisää videosisältöä tulossa. Kokeilkaa reseptejä, syökää hyvin ja kommentoikaa miltä reseptit teidän makuunne vaikuttivat.

Loistavaa alkavaa viikkoa !

Sami

Kuvat ja video: Sami Saarenpää

Kommentoi