Myyntitykki urheilee

BLOGIT | Myyntitykki urheilee

Keskiverto keskiviikko

Joskus on kiireisiä päiviä ja sitten on superkiireisiä päiviä. Toinen saa energiansa siitä, kun voi tehdä asioita kaikessa rauhassa, ja toinen siitä, kun on hektistä ja kova kiire. Kumpikaan ei ole sen oikeampi tai parempi tapa.

Oma tapani tehdä töitäkin on sellainen, että jos sattuisi päivä, jona on vain yksi pakollinen asia, teen sen klo 15. Joskus on taas todella kiireinen päivä, tapaan paljon asiakkaita ja puhun paljon puhelimessa, niin sanotusti monta rautaa tulessa. Noina päivinä tuntuu että sytyn ihan erilaiseen liekkiin, ja se toki näkyy tuloksessakin. Myyntiorganisaatiossa kun toimin. Kiire sopii siis minulle.

Olen peräänkuuluttanut paljon työssäkäyvän rytmiä ja sitä, miten ehtii jos haluaa. Tässä näytillä oleva keskiviikko nyt on hiukan äärimmäinen esimerkki, mutta usein näin joutuu luovimaan, jos haluaa ehtiä harjoittelemaan.

  • 04.30 Herätys, kahvia ja salille. Keskiviikolle sattui käsipäivä.
  • 07.30 Salilta palattu kotiin, suihkun kautta ja töihin, tällä kertaa autolla, kun oli paljon tavaraa mukana. Usein kävelen tai liikun moottoripyörällä.
  • 08.00-16.00 Töissä, kevyt työ siis kyseessä.
  • 15.00 Jooga. Työnantajalle Pro Ratas Oy:lle isot pisteet siitä, miten liikuntaa tuetaan. Ja nimenomaan niin, että eri lajeja pääsee kokeilemaan. Olemme olleet juoksukoulussa, uimakoulussa ja nyt joogataan kevät. Tapahtuu työajalla ja maksaa henkilöstön hyvinvointina itsensä varmasti tuplana takaisin. Ajatellaan tämäkin tuottona, kun myyjiä kerran ollaan.
  • 16.00 Kotiin, välipalaa, lasten kuulumiset ja tavallista tärkeää arkea perheen kanssa.
  • 18.15 Toiminnallinen harjoittelu. Käyn Spartan Sport Centerissa toiminnallisessa harjoittelussa 2-3 kertaa viikossa. Tämä on äärimmäisen hyvä laji sekä pyöräilijälle että toimistorotalle. Usein pelkkä kuntosali on sitä saman asian hinkkaamista, toiminnallinen treeni yhdistää voimaharjoittelun ja kovalla sykkeellä tehtävän harjoittelun.

Sitten kotiin ja päivä on pulkassa. Jos joku tässä kohtaa mietii missä välissä nukun niin menen nukkumaan klo 23-24 välillä. Yksilöllistä, mutta pärjään vähällä unella. Ja jos tämä on esimerkkipäivä, niin silti sanoisin, että paljon liikkuvaksi olen kuitenkin paljon kotona. Iltaisin harjoittelen harvoin. Nytkin olen periaatteessa kotona jo 19.15, ja ilta on aikaa esimerkiksi lasten askareisiin.

14- ja 15-vuotiaat lapset eivät ole enään sellaisia, jotka kiipeävät syliin jatkuvasti, mutta silti koen tärkeäksi olla kotona, jos ei muuta niin läsnä. Jos jokin askarruttaa, niin mistäs saisi muualta niin ylivoimaisen oikean mielipiteen kuin faijalta.

Kaikki tämä onnistuu, jos aikatauluttaa, on tavoitteita ja halua saavuttaa ne. Avainsana onkin päämäärä.

Usein ajatellaan, että ei pysty treenaamaan vain siksi, että se on terveellistä ja hyväksi keholle. Tässä on osa totta.

Oma taustani on se, että viime vuodet olen todella kovaa treenannut jo talvikauden, jotta kesän alkaessa olisi kunto maantielle kilpailuun mahdollisimman kova. Tempopyörän päätin talvella nostaa kesäksi 2015 naulaan, ja sitä pyörittelin mielessäni pitkään. Päätös oli helppo lopulta, mutta sitten alkoi taas kaivata jotain, mihin tähtäisin.

Toki pyöräilyn kilpailun lopettaminen mahdollisti sen, että salitreenissä pystyi vähän erilailla alkaa hankkia massaa ja sitä kuuluisaa rantakuntoa. Mutta selkeä pieni laiskistuminen tuli, ja se näkyy itselläni vyötäröllä heti. Ruokailut ja syödyn energian määrä pysyivät helposti samana, mutta liikunnan tunnit vähenivät paljon. Lisäksi kuten tunnustin edellisessä postissa avoimesti, tässä samassa taistelen myös sitä ikääntymistä vastaan.

 

Olen 40-vuotias, periaatteessa en ole monessakaan mittarissa vanha. Mutta nyt teen sitä pohjaa, mitä niitän sitten kun olen 50, 60, 70, 80 ja ylikin, jos näin käy. Yksi kesä ja sen kisat ovat hyvä tavoite, mutta taustalla tämä on pitkäaikaissäästämistä, jonka korot nostan vanhana, kun olen kunnossa.

Mutta tästä aasinsiltana se, että ei minullakaan kaikkine treenitunteineni ole itsestäänselvää, että nousen joka aamu ja teen näin. Nousen, koska on tavoite ja tiedostan, että jos en nouse ja treenaa, joku kuitenkin tekee niin, ja se joku muu on ehkä samalla viivalla Jämillä.

Siksi ajatus ottaa jokin kiintopiste kauteen oli hyvä ratkaisu itselleni omaan motivaatioon. Tässä kohtaa se on Jämi84. Kaikki treeni ympärillä tähtää kokonaisvaltaiseen hyvään oloon, ehkä siihen rantakuntoon ja pyörän kanssa treenit myös puhtaaseen kovaan pyöräkuntoon.

Suosittelen kokeilemaan. Nyt on oikea aika laittaa jokin tavoite lukkoon. Jos tykkäät etäisestikään pyöräillä, on paljon tapahtumia, joihin voit osallistua miltei millä vain pyörällä. Jos juoksu on juttusi, erilaisia hölkkä ja juoksutapahtumia on todella kattavasti pitkin Suomea. Lista voisi olla loputon.

Avainsana lienee mittarointi, kaikki hyötyliikunta ja omaksi iloksi tekeminen on hyväksi. Ehkä se olisi silti monelle vielä aavistuksen enemmän motivoivaa, jos olisi jokin mitä kehittää. Vaikkapa juuri tulokset – pieni kilpailuvietti herää helposti, kun on jokin arvo mitä haastaa.

Tämän huomasin itse toiminnallisessa harjoittelussa. Niin tylsää kuin se paperilla on, itse treeneissä jokainen tekee ne jutut täysillä. Sillon herää into tehdä paremmin ja kovempaa kuin vieruskaveri. Tuollaista kilpailuviettiä ja sen viimeisen rutistuksen ulossaamista on usein vaikea saada irti, jos tekee yksin. Eli tässä kohtaa ryhmän paine ja kilpailuvietti yhdessä ovat positiivinen juttu.

kuva 4-3

Sunnuntaina laitoin treeniviikon pakettiin fillaroimalla pitkin Ruissaloa. Reilu pari tuntia lenkkiä teki kropalle ja pääkopalle hyvää. Kun joutuu vastatuulessa ja kylmässä painamaan, väkisin pää tyhjenee ylimääräisistä ajatuksista.

Näihin kuviin ja tunnelmiin! Seuraavaksi ruoditaan vähän ruokavaliota ja väitettä, että kiireessä on vaikea syödä terveellisesti, sekä avataan vähän pyörän kanssa harjoittelua.

Kuvat: Sami Saarenpää.

Kommentoi