Minustako joogi?

BLOGIT | Minustako joogi?

Projekti: päälläseisonta

paallaseisonta

Olen tällä viikolla innostunut päälläseisonnasta, ja olen harjoitellut sitä joka päivä. Kuvat, joissa on punainen raitapaita, ovat uusimpia. En ole vielä kertaakaan uskaltanut yrittää kunnolla ilman seinän apua. Vasemmalla ylhäällä olevassa kuvassa kuva on napattu nopeasti, kun yritin ponkaista jalkoja ilmaan, ja kaaduinkin pari kertaa. Pysytellään siis seinässä vielä.

”Päälläseisonta vahvistaa selkärangan aluetta, niskaa, hartioita ja käsivarsia. Vatsan ja jalkojen lihaksisto virkistyy. Jalkoihin pakkautunut veri virtaa takaisin sydämeen. Keuhkojen kudokset vahvistuvat, mikä auttaa vilustumiseen, yskään ja sydämen tykytyksiin. Kun painovoiman vaikutus käännetään vastakkaiseksi, sisäelimet puhdistuvat ja vahvistuvat. Ruoansulatus paranee ja keho lämpenee. Oikein suoritettuna päälläseisonta parantaa ryhtiä ja vähentää lihasjännityksiä. Päälläseisontaa käytetään joogaterapiassa astman, heinänuhan, sokeritaudin, päänsäryn ja huolestumisen hoitoon.” (Kontala, J. Ananda-lehti)

Ennen kuin aloitin joogan helmikuussa, en ollut tehnyt päälläseisontaa/yrittänyt tehdä sitä sitten ala-asteen jälkeen. Muistan että joskus voimistelutunnilla piti ainakin yrittää tehdä, en tosin muista että onnistuinko siinä vai en. Katsoessani muiden joogaajien kuvia Instagramista, ajattelin että en ikinä tule onnistumaan.

Nyt kuitenkin päätin, että pois tuollaiset ajatukset, ja päätin aloittaa harjoittelemaan joka päivä. Enköhän vielä jossain vaiheessa pysty siihen ilman seinääkin! Ensin pitää saada sujuvaksi seinän kanssa harjoittelu.

 

– Tiia

Kommentoi