Minustako joogi?

BLOGIT | Minustako joogi?

Mielenrauhaa metsästämässä

mielenrauha_Fotor

Mielenrauhan etsiminen, tässä hetkessä eläminen, on varmasti monen joogin tavoitteena. Jos haluaa elämäänsä pysyviä muutoksia, pitää aloittaa pienillä askeleilla. Itse ”heräsin” yksi päivä selailtuani älypuhelinta tunnin putkeen. Tutkin asiaa tarkemmin.

”Tekstariniskaoireista kärsivät nyt jo yhä nuoremmat, jopa pienet lapset. Koska älypuhelin on meille aamun ensimmäinen ja illan viimeinen kontakti, sen kelmeä valo tekee meistä myös huonosti nukkuvia. — Älypuhelinaika on myös rauhattomuuden aikaa. Kun me elämme elämäämme käsiälyn kautta, me emme ole tässä hetkessä vaan kaikissa mahdollissa ulottuvuuksissa yhtä aikaa.”

(Sari Helin, Yle Uutiset)

Kännykättömyyden on myös tutkittu ahdistavan fobiaksi asti, ja sillä saattaa olla suuria psykologisia vaikutuksia. Älypuhelimella tieto on aina käden ulottuvilla, joten uusien asioiden opettelu saattaa tuntua turhalta. (K. Kortelainen, Tivi.fi) Tämä ei kuulosta kovinkaan hetkessä elämiseltä.

Edesauttaakseni omaa hetkessä elämistäni, aloitin testin itselläni. Älypuhelimeni on ollut herätyskelloni niin kauan kuin muistan. Mikä hieno tekosyy pitää älypuhelinta yöpöydällä. Päätin kokeilla, millaisia vaikutuksia sillä olisi hyvinvointiini, että en ota älypuhelinta makuuhuoneeseen. Laitoin kännykän herätysäänen täysille, ja jätin sen yöksi olohuoneen pöydälle.

Huomasin vaikutuksia heti seuraavana päivänä, ehkä yllättäviäkin. Sain unta paljon aikaisemmin, koska ei tullut kiusausta katsoa, onko sosiaalisessa mediassa tapahtunut jotain. En myöskään alkanut selailemaan älypuhelintani, vaikka tuntui, että en ihan heti saa unta. Nautin peiton alla lämpimästä ja mukavasta olosta. Yöllä kun kävin vessassa, käperryin heti ihanasti takaisin peiton alle. En katsonut älypuhelimestani aikaa tai uutisia. Sain unta melkein heti.

Vaikka oli vapaapäivä, heräsin jo kahdeksalta virkeänä, koska uneni laatu oli ollut niin paljon parempi. Söin rauhassa aamupalan, luin lehden, ja vasta sen jälkeen katsoin älypuhelintani. Ja koska mitään ilmoituksia ei ollut, en alkanut selaamaan puhelintani. Huomasin olevani koko päivän todella hyvällä tuulella, lauleskelin ja tanssin ympäri kotia. Voiko tämä johtua vain älypuhelimen käytöstä? Ken tietää.

Olin kuitenkin niin tyytyväinen tulokseen, että olen jatkanut tätä testiä. Ja jo muutaman päivän jälkeen huomaan, että kännykässä kestää akku paljon kauemmin, koska sitä ei tule enää selailtua koko ajan. Mikähän olisi seuraava askel kohti mielenrauhan löytämistä?

 

Tiia

2 vastausta artikkeliin “Mielenrauhaa metsästämässä”

  1. Juhani Knuuti

    On tehty myös tutkimuksia, joissa on nähty, että älypuhelimen kirkas valo iltaisin ennen nukkumaan menoa voi vaikuttaa melatoniinin eritystä hillitsevästi ja siten vaikuttaa unirytmiin.


Kommentoi