Metsässä sielunmaisema

BLOGIT | Metsässä sielunmaisema

Ulkoilua älä unohda

Poskia kuumottaa, veri kiertää, raikas ilma ja reipas ulkoilulenkki on antanut raajoille ja koko kropalle liikettä ja happea. Ulkoliikunta on minulle mieluisin liikuntamuoto, kävellen, sauvakävellen, retkeillen, juosten tai merellä liikkuen. Vaikka talvi saattaa hieman rajoittaa tuota liikuntamuotovalikoimaa, niin reipas riittävän pitkä kävelylenkki on aina mahdollista, tietenkään hiihtoa unohtamatta.

ranta

Syksyn vaihtuminen talveksi ei vähennä ulkoliikunnan määrää, ennemminkin lisää. Parempi viileämmässä lämpötilassa kuin kuumalla kesähelteellä. Ulkoliikunta säällä kuin säällä on varuste- ja asenneongelma, ei muuta. En kyllä ihan runsaimpaan sadekeliin minäkään lähde, mutta pakkanen tai pieni sade eivät estä, kun kulkee reippaasti, lopputuloksena on vain helakamman punaiset posket.

rannalla

Ulkoliikuntaan on helpompi jäädä koukkuun eli sitä harrastavat eivät siitä hevin luovu. Ilmankos minua ei millään meinaa saada sisäliikuntamuotojen pariin. Ulkona haluan olla. Ulkoliikunta on ilmaista, vain varusteet eli lähinnä vaatetus maksavat. Säätelet itse vauhtisi, lajisi, liikunta-aikasi, et ole sidoksissa aukioloaikoihin, vuoroihin, ruuhkiin, voit kulkea siellä missä on tilaa ja raikasta hapekasta ilmaa.

vihreys

Luonnossa liikkuminen auttaa stressinhallinnassa ja vähentää mm. verenpainetta. Metsän tuoksut, äänet, maut ja näköaistimukset saavat aikaan näitä myönteisiä vaikutuksia ihmisessä liikunnan hyötyvaikutusten lisäksi. Kävely sammaleisessa metsämaastossa on pehmeää, rasittuneelle selälle ja nivelille sopivaa. Eväsreppu selkään, mukaan kävelysauvat ja terveysretkelle mars!

polulla

karpalot-suolla

Vuoden pimeimpinä aikoina joutuu välillä käyttämään henkistä piiskaa saadakseen itsensä liikkeelle ulos, mutta aina se on kannattanut. Joka kerta ulkoa palatessa olo on ollut parempi, tuulettuneempi, reippaampi ja huolettomampi. Kun käy kerralla pidemmän lenkin, saa seuraavana päivänä hieman laiskotellakin. Vähintään kerran kuukaudessa olisi hyvä käydä myös metsäretkellä ja oleskella siellä useita tunteja. Siinäpä terveysresepti kaikille.

nuotiolla

 

Näitä terveysvinkkejä ei kannata ohittaa: ulkoliikuntaa vähintään 3 kertaa viikossa vähintään 45 minuuttia kerrallaan, vähintään kerran kuukaudessa liikuntaa luonnossa useita tunteja kerrallaan, lisäksi lihasvoimaa ja -kestävyyttä ylläpitävää liikuntaa 2 kertaa viikossa. Alkuun voi lähteä pienemmillä määrillä ja lisätä kuormitusta kunnon kasvaessa, tehdä välillä intervalliharjoituksia lisäämällä hetkittäin kävely- tai juoksunopeuksia pitkillä lenkeillä.

uimakoppi

Kaikki omat liikuntalajit ovat hyvä olla sellaisia, joista itse pitää, turha yrittää väkisin harjoittaa epämieluisia lajeja. Hauskuus ennen kaikkea ja hyvä mieli! Minulla ne tulevat ulkoliikunnasta. Ulkona liikkuessa on mukava huomioida vuodenaikojen vaihtelua. Nyt saa nauttia ihanan hempeistä pastellin sävyistä, katsahdapa vaikka taivaalle. Muista myös rentous ja hiljentyminen.

kirkkopolku

Olen kirjoittanut tätä blogia lähes kaksi vuotta. Nyt on tullut aika sanoa hyvästit! Minulle tämä on ollut mieluista, kirjoittaa, valokuvata, videoida. Muutoksen tuulet puhaltavat, tunnen ne jo selässäni ja ne vievät eteenpäin!

Kiitos!

 

Kommentoi