Metsässä sielunmaisema

BLOGIT | Metsässä sielunmaisema

Kasvikset, marjat, böönät, herneet ja muut kotimaiset superfoodit

Välillä on minua hieman huvittanut se tyyli, millä suomalaisista tavallisista ruoka-aineista on yht’äkkiä tehty superfoodia. Niitä kun on tottunut syömään pienen ikänsä, kuten itsepoimittuja metsämarjoja, juureksia ja sieniä. Sekaruokavaliota olen noudattanut suurimman osan elämästäni. Teini-iässä siirryin enempi kasvisruokailijaksi, mutta luovuin siitä ruuhkavuosinani. Nyt viimeisimpinä vuosinani olen palannut kasvisruokailun pariin uudelleen. Punaista lihaa ei ole juuri näkynyt viime aikoina keittiössäni. Pavut, linssit, soijatuotteet ja varsinkin kotimaiset juurekset ja vihannekset ovat vallanneet ruokapöydän. Samoin  pakasteesta löytyy itsepoimittuja marjoja ja sieniä sekä kellarista purkkikaupalla marjahilloja.

Turun kauppahallin kasvistarjontaa
Turun kauppahallin kasvistarjontaa

Ehkä nämä perinteiset ruoka-aineet on täytynyt löytää uudelleen. Nyt myös suomalainenkin tutkimustyö on osoittanut ne vallan hyviksi ja terveellisiksi moneen kertaan. Turun Yliopiston uusinta Aurora-lehteä lukiessani valaistuin niin pahasti, että piti tästä aiheesta oikein blogijuttu vääntää. Lehdessä oli Erja Hyytiäisen artikkeli ”Hyvä paha ruoka”, joka käsitteli professori Sari Mäkelän tutkimuksia ruokavalion ja syövän yhteyksistä. Kannattaa lukea artikkeli kokonaisuudessaan nettisivustolta. Tyhjentävästi ja lyhyesti sanottuna viesti tutkimustyön perusteella olisi näin: enemmän kasviksia, marjoja, hedelmiä ja vähemmän punaista lihaa. Onko kuultu ennenkin, varmasti, mutta miksi se ei mene perille?

Turun kauppahallin tarjontaa
Turun kauppahallin tarjontaa

Tosin ihan viimeisimmän vuoden aikana on kiitettävästi esimerkiksi satokausikalenterin innoittamana suomalaiset alkaneet käyttämään kotimaisia juureksia runsaammin. Suunta on oikea ihan varmasti. Kyllä ihmiset ovat valveutuneita. Kuidunsaantikin alkaa olemaan suositusten mukaista eli 25-35g/vrk, nyt jo 21-24g/vrk (Helsingin Sanomat, ”Suomalaiset syövät kuitua lähes suositusten mukaan”). Tiedotus tekee tehtävänsä aikanaan. Myös elintarvikekemian professorin Baoru Yangin mukaan ohjeet ovat samat (sama Aurora-lehden artikkeli). Hän on myös tutkinut Suomessa kasvatettuja yrttejä ja marjoja ja varsinkin tyrnimarjoja ja niistä on todettu tutkimuksissa suomalaisen yöttömän yön hyvät vaikutukset eli ne sisältävät sitä enemmän makua ja terveellisiä ainesosia, mitä pohjoisempana niitä on kasvatettu. Plussaa Suomelle ja näille ”ankeille” olosuhteille ja meidän kaikille neljälle ihanalle vuodenajallemme, en kyllä vaihtaisi niitä.

Vielä Aurora-lehteä lukiessani siirryin Taru Suhosen artikkeliin ”Terve pelto, terve ilmasto, terve ihminen”, joka kertoi siitä, jos suuret ihmismassat saataisiin syömään palkokasveja enemmän ja niitä viljeltäisiin enemmän, niin saataisiin peltoviljelyyn käyttöön enempi luonnollista typpeä keinotekoisen typpilannoituksen sijaan. Vaikutuksina olisi hiili- ja öljyenergian käytön väheneminen, palkokasvien korvatessa lihaproteiinia olisi se myös ilmastolle ja ihmisten terveydelle parempi vaihtoehto. Tästä ei tarvitse enempää selventää, mikä olisi viesti suurelle väestölle. Nyt pitäisi vain saada hyviä ruoka-ohjeita ja kannustaa ihmisiä ruohonjuuritasolla syömään enempi kasvisvoittoista ruokaa, linssejä, papuja, herneitä, marjoja ja myös kasvattamaan niitä itse ja keräämään luonnosta.

Vihreää syötävää
Vihreää syötävää

Minua on harmittanut ihan valtavasti katsella joka syksy, kuinka paljon marjoja jää metsiin keräämättä. Olen yrittänyt niitä keräillä niin paljon, että niitä jää seuraavallekin vuodelle ja jaettavaksikin. Viime vuosi oli näillä seuduilla superhyvä metsämarjavuosi. Ainahan niin ei ole, vaan marjoja saa hakea kauempaa. Sienisadot myös vaihtelevat vuosittain, mutta sitkeästi etsimällä joka vuosi jotain löytyy.

Kasvishernekeitto porisemassa
Kasvishernekeitto porisemassa

Nyt on keittojen ja patojen vuoro, pavut porisemaan vaan. Niiden käytössä on muistettava tarpeeksi pitkä liotus- ja keittoaika, koska jotkin pavut voivat aiheuttaa väärinkäsiteltyinä ruokamyrkytyksen. Noudata siis ohjeita ja tutki, miten pavut ja linssit valmistetaan. Voimakkaat mausteet kuten juustokumina, kurkuma, chili, valkosipuli ja yrtit antavat potkua kasvisruokiin.

Salaattilounasaineksia
Salaattilounasaineksia

Aurinko paistaa jo lämmittävästi, kevätajaksikin monet jo väittävät maaliskuun alkua. Haluaisin odotella kyllä lämpimämpiä aikoja. Liikunta auttaa terveyden ylläpidossa ja ulkona on jo kiva lenkkeillä. Nyt kun menette sitten Turun kauppahalliin ostamaan niitä kuuluisia blinejä ensi lauantaina 5.3. niin katsokaa, jos löytäisitte jonkun uuden papututtavuuden kotiin kokeiltavaksi.

Kommentoi