Metsässä sielunmaisema

Kaksi saarikohdetta – kaksi helmeä

Keväisillä purjehdusreissuilla koettua

Joutsenten kavalkaadi

Kevätpurjehdukset ovat siitä kiehtovia, että koet ja näet merellä keväisen lintumaailman hyvin läheltä. Haahkat, joutsenet, meriharakat, tiirat, lokit ja merikotkat täyttävät rannat myös äänimaailmallaan. Haahkojen kummallinen ujellus ja uhkunta on miellyttävää kuunneltavaa. Joutsenten siipien viuhunta niiden lähtiessä karkuun suurta valkoista joutsenta, on kuin viulun soittoa. Joudut olemaan tietenkin varovainen, että et häiritse lähestymisilläsi varsinkaan saarissa lintujen pesimärauhaa.

Keväällä ei myöskään ole ruuhkaa vesillä, eikä satamissa ja suosituimmat luonnonsatamapaikatkin ovat tyhjiä. Keväällä ei ole leväongelmaa ja satamaisännät ja – emännät ehtivät jutustelemaan kanssasi vierasvenesatamissa. Kaikki paikat tosin eivät aukea vielä toukokuussa ja mm. septitankkien tyhjennyspisteet eivät välttämättä ole vielä toiminnassa.

Maisaari/ Iso Maisaari

Kävimme huhtikuun viimeisenä viikonloppuna katsomassa Turun kaupungin ulkoilusaarta Maisaarta. Paikka oli minulle ennestään tuntematon. Saavuimme perjantai-iltana klo 21 jälkeen Haarlan satamaan Maisaaren pohjoispuolelle. Paikalla oli yksi moottoriveneilijä. Yön yli nukuttuamme tutustuimme saareen aamutunteina.

Matkalla iltapurjehduksella Maisaareen

Haarlan satamasta johtaa tie Maisaaren pääsatamaan, jonka läheisyydessä sijaitsee myös Maisa-sauna, uimaranta, frisbeegolf/lentopallo/jalkapallokenttä, vuokramökkejä ja Villa-sauna. Paikka oli vielä kiinni ja juurikaan muita kulkijoita ei saapunut paikalle. Kävelimme vielä toimistorakennuksen (entinen maalaistalo) ohi saaren eteläiselle rannalle, jossa on Huhdan satamalaituri matalammille moottoriveneille ja melojille. Kiinnitykset kaikissa kolmessa laiturissa ovat poijuilla. Kapean saaren poikki kuljimme takaisin Haarlan satamaan metsän läpi ja kallioiden yli. Metsästä löytyy myös opastettu luontopolku.

Haarlan satama

aamu-unisia sinivuokkoja

Saari on erittäin viehättävä ja hyvin hoidettu, villiä luontoakin on ja juuri käyntimme aikaan kukkivat sinivuokot.

Valkovuokkojen aikaan varmasti hyvin kaunista. Uimaranta näytti houkuttelevalta, samoin Maisa-sauna, jossa oli remontti meneillään. Uudistettu pumppuasema tuo myös lisämukavuutta. Hyvät tulipaikat ja riittävä määrä ulkopuuceitä tuntui löytyvän. Voisin hyvin tulla uudestaan kauniina kesäpäivänä uimaan ja nauttimaan saaren mukavuuksista ja luonnosta.

Uimaranta

Maisa-saunan laituri

Kevätaskelluksia

Toimistorakennus

Maisaareen pääsee omalla veneellä ja yhteysalus Islalla Rymättylän Haapalasta. Yhteysalukselle pitää varata paikka edellisenä päivänä.

Katanpää

Toinen mielenkiintoinen kohde, josta haluan kertoa, on Vappu-viikonlopun purjehduksella koluamamme Katanpää Kustavissa.  Lähdimme purjehtimaan Vappu-aattona ja yövyimme ankkurissa lähellä erästä tuttua saarta Iniön aukon itäreunamilla. Oli liian tuulista kiinnittää saaren kalliorantaan venettä, joten valitsimme sen yhden suojaisan poukaman ankkuripaikaksi. Siinä lähellä pesi joutsen kaislarannan suojassa.

Auringonlaskun kauneutta

Joutsenpariskunta

Tässä mennään Genualla eli isommalla keulapurjeella.

Vappupäivä oli kaunis, aurinkoinen ja sopivan tuulinen. Reivasimme ison purjeen ensimmäiseen reiviin (pienensimme purjepinta-alaa kovahkon tuulen vuoksi) ja lähdimme Iniön aukon itäreunamilta kohti Kihtiä. Saimmekin purjehtia mukavalla itätuulella tyylikkäästi ja nautiskellen Kihtiä pohjoiseen kohti Katanpäätä.

Tuulta oli mukavasti

Saavuimme ensimmäisenä purjeveneenä sinä päivänä paikalle noin 14 aikoihin iltapäivällä. Varasin heti saunan illaksi ja laitoin ruoan valmistumaan kaasu-uuniin. Sitten lähdimme tutustumaan saareen.

Tykkitiellä
Metsämansikan alkuja linnakkeella

Katanpää on mielenkiintoinen paikka; vanha Venäjän vallan aikaan miehitetty linnakesaari. Linnoitukset, tykkipatteristot ja osa kasarmirakennuksista ovat jäljellä.

Katanpää on niemi Lypertön saaressa.  Katanpää on myöskin kokonaan Selkämeren kansallispuiston aluetta, jota siis hallinnoi Metsähallitus. Paikkaa hoitavat itsenäisinä yrittäjinä satamaisäntä ja majoituksesta ja kahvilatoiminnasta vastaava emäntä. Palveluina kahvila, satamapalvelut (vesi, joka tulee Uuudestakaupungista, sähkö, septitankin tyhjennys, sauna/suihku, puuceet, aamiais- ja lounastarjoilua sekä kahvilapalvelut, tuliaismyyntiä, opastettu saarikierros) ja luontopolku sekä lastenpolku, kukko ja kanalauma sekä tulossa myös kaneja kesäksi. Katanpäähän kuljetaan omalla veneellä tai kesällä järjestetään myös risteilyjä Uudestakaupungista ja Naantalista. M/S Eufrosynen kotisatama on tulevana kesänä Katanpäässä, josta tilausristeilyjä tehdään Kustavin alueelle. Näistä löydät tietoa Katanpään linkistä.

Katanpää on viehättävä paikka, hieman viidakoitunut, mutta Metsähallitushan voi järjestää savottaleirejä tarpeen mukaan (vinkkinä vaan). Isäntä ja emäntä olivat juttutuulella ja opastivat heti paikan eri mahdollisuuksien pariin. Merikotkapariskunta olisi ollut kuulemma helposti havaittavissa. Uusi luontopolku on tehty ja siihen ovat Metsähallituksen luontopolkuopasteet pian tulossa paikoilleen. Emme kiertäneet uutta polkua, vaan tutustuimme vanhoihin linnakkeen patteristoihin ja näköalatorniin sekä etelärannan kaislikkorantoihin.

Tulevana kesänä vietetään monenlaista tapahtumaa Katanpään linnoituksen valmistumisen 100-vuotisjuhlavuoden merkeissä: mm.27.6 100v-juhla, 1.8 Grusell-konsertti, 29.8 muinaistulien yö ilotulituksineen.

Satamaisäntä terassillaan

Syötyämme uuniruokaa, illaksi oli vielä mukava saunareissu tiedossa. Sauna oli miellyttävä ja toimi hyvin. Myös meressä käynti virkisti todella ihanasti. Voin suositella tätä paikkaa täydestä sydämestäni, tämä jätti mukavia tuntemuksia jälkeensä.

Saunan pukuhuoneen näkymä ulos
… ja sisällepäin

Katanpään satama

Purjehdukset jatkunevat pikkuhiljaa kesää kohti ja uudet ja vanhat paikat tulee koluttua varmasti lähialueilla moneenkin kertaan. Seuraavalla kirjoituskerralla palailen taas maankamaralle. Nauttikaa keväästä, kyllä se lämpenee vielä!