Liikunta

LIIKUNTA | Eeva Lehtinen |

Turussa marssitaan kesäyössä

Yhdeksättätoista kertaa järjestettävä Kesäyön marssi tuo satoja kävelijöitä Turkuun 11.–12. kesäkuuta.

Kesäyön marssi on saanut alkunsa Sotilasurheiluliiton silloisen puheenjohtajan, kenraalimajuri Kalervo Sipin aloitteesta. Tapahtuman tarkoituksena oli edistää puolustusvoimien henkilökunnan, reserviläisten ja siviilien kuntoa.
– Tapahtuma on jatkuvasti muuttunut siviilipainotteisemmaksi. Erityisesti muutosta alkoi tapahtua vuonna 2012, kun mukaan tuli kuuden kilometrin perhereitti. Tarkoitus onkin, että tapahtuma on koko kansan kävelytapahtuma, kertoo Kesäyön marssin tiedotuksen puuhamies Olli Alho.

Kesäyön marssilla jokainen voi valita itselleen sopivan mittaisen matkan, sillä eripituisia reittejä löytyy kuudesta kilometristä täyteen maratoniin asti, eikä aikaa oteta.
– Jokainen saa kävellä sopivan matkan omaan tahtiinsa. Maalissa odotetaan niin kauan kuin tarvitaan. Maratonmatka on kaikkein suosituin ehkäpä siksi, että kaikki eivät pysty juoksemaan maratonia, mutta kävellen se voi onnistua, Alho toteaa.

Reitit kulkevat kauniissa maisemissa

Kesäkuisena lauantai-iltana marssille lähdetään Heikkilän kasarmilta.
– Ohjelmassa on aluksi alkuverryttelyä ja musiikista vastaa Turun Metsänkävijäin soittokunta. Sitten marssille lähdetään kahdessa erässä, Alho kertoo.

Opastetut reitit kulkevat luontomaisemissa ja urbaaneilla poluilla. Matkan varrella ovat muun muassa Tuomiokirkko, Kakola, Aurajoki ja Föri. Kulkemaan pääsee myös Halisten kosken maisemissa ja pisimmät matkat käyvät Ruissalossa asti.
– Reitin varrella maisemat ovat upeat ja tunnelma kesäyössä ainutlaatuinen, Alho sanoo.

Olli Alho kertoo, että viime vuonna marssille osallistujia oli noin 400 ja tänä vuonna odotetaan enemmän väkeä.
– Odotamme jopa tuhatta marssijaa tänä vuonna.

”Viime vuonna eräs mies osallistui marssille viisivuotiaan poikansa kanssa.”

Kesäyön marssi on kaikille avoin. Osallistua voi niin yksin, perheen kuin työ- tai kaveriporukankin kanssa.
– Marssijoita tulee ympäri Suomea, ja mukana on paljon sellaisia, jotka marssivat joka vuosi. Moni tulee porukassa, kyse on kuitenkin yhteisestä kokemuksesta.

– Mukana on niin lapsia kuin eläkeläisiäkin. Viime vuonna eräs mies osallistui marssille viisivuotiaan poikansa kanssa. Poika käveli 32 kilometrin matkasta reilun 20 kilometriä ja loppumatkan taittoi isänsä kantorepussa, Alho kertoo.

Vaihtosukat ja rakkolaastarit mukaan

Yksi marssille osallistuja on Samu Kaukoranta, joka käveli ensimmäisen Kesäyön marssinsa viime vuonna.
– Viime vuonna kävelin maratonmatkan, eli 42 kilometriä. Aikaa meni noin seitsemän tuntia, Kaukoranta kertoo.

Fysioterapeuttina ja personal trainerina työskentelevä Kaukoranta osallistuu tänä vuonna marssille kahden asiakkaansa kanssa. He aikovat kävellä toiseksi pisimmän, 32 kilometrin matkan.
– Meidän kolmen tiimi on tiputtanut painoa yhteensä 80 kiloa. Marssi on toiminut yhtenä hyvänä motivaattorina muutoksessa.

”Edeltävän viikon aikana kannattaa erityisesti huolehtia nesteytyksestä.”

Pitkän matkan taittaminen vaatii hyvää valmistautumista.
– Edeltävän viikon aikana kannattaa erityisesti huolehtia nesteytyksestä, eli juoda vähintään kaksi litraa vettä päivässä. Syödä kannattaa hiilaripitoista ruokaa ja välttää turhia sokereita ja rasvoja, Kaukoranta neuvoo.

Marssireitin varrella on huoltopisteitä noin viiden kilometrin välein. Niissä saa muun muassa vettä, urheilujuomaa, banaania, suolakurkkuja ja leipää.
– Viime marssilla eväät tuli napattua lennossa mukaan, eikä pidempiä taukoja tullut pidettyä. Siinä voi helposti tulla vilu ja paikat kangistua, Kaukoranta toteaa.

Huoltopisteistä huolimatta monella on marssilla mukana reppu, jossa on muun muassa vaihtovaatteita.
– Monella on mukana vesipulloja, vaihtovaatteita ja sadeasu. Hyvä on myös olla esimerkiksi vaihtosukat ja rakkolaastareita. Rakot ovatkin yksi yleisimmistä vaivoista marssilla, Kaukoranta sanoo.

Hyvät kengät takaavat sujuvan marssin

Hyvät kengät ovat tärkein varuste marssilla.
Hyvät kengät ovat tärkein varuste marssilla.

Tärkein varuste marssilla ovat hyvät kengät.
– Jalassa täytyy olla hyvät kengät, jotka eivät ole aivan uudet. Kannattaa myös huolehtia etteivät vaatteet tai reppu hierrä pitkällä matkalla, Kaukoranta sanoo.

”Kannattaa kävellä testilenkki ja katsoa, kuinka pitkän matkan tunnissa kävelee.”

Kuntoa ei enää ennen marssia saa nostettua, joten Kaukoranta vinkkaa tekemään testilenkin, jonka avulla pystyy pohtimaan, mikä reittivaihtoehdoista olisi itselle paras.
– Kannattaa kävellä testilenkki ja katsoa, kuinka pitkän matkan tunnissa kävelee. Siitä voi laskea kuinka kauan mikäkin reitti kestäisi, ja sitten pohtia jaksaako kävellä niin kauan.

Kaukoranta kehottaa kaikkia osallistumaan tapahtumaan niin kuntoilun kuin hyvänmielenkin takia.
– Marssijoiden kesken on todella hyvä yhteishenki ja maaliin tullessa on mahtava fiilis. Itsensä ylittäminen tuntuu hyvältä, Samu Kaukoranta toteaa hymyillen.

Kesäyön marssi 11.–12.6.

  • Tapahtuma järjestetään tänä vuonna 19. kertaa.
  • Kävelysarjoja on 7 (Perhe 6 km, 6 km, 11 km, 15 km, 20 km, 32 km ja 42,195 km).
  • Lähtö ja maali ovat Heikkilän kasarmilla. Lähdöt lauantaina klo 18.00 ja 18.15.
  • Kesäyön marssin suojelijana toimii tänä vuonna puolustusministeri Jussi Niinistö.
  • Kesäyön marssin järjestää Maanpuolustuskoulutusyhdistys.
  • Tapahtuma järjestetään Turussa myös ensi vuonna.

Kommentoi