Liikunta

LIIKUNTA | Turun Sanomat |

Turkulaistutkimus: Rankka intervallitreeni vapauttaa endorfiineja aivoissa

Turun yliopiston tutkijat ovat selvittäneet kovatehoisen liikunnan vaikutusta endorfiinien vapautumiseen aivoissa. Endorfiinit voivat vaikuttaa liikuntamotivaatioon ja säännöllisten liikuntaharrastusten ylläpitoon.

Turun yliopistossa valtakunnallisessa PET-keskuksessa tehty tutkimus osoittaa, että suosittu kovatehoinen intervallitreeni, HIIT, vapauttaa endorfiineja ihmisen aivoissa.

Tutkimuksessa HIIT aiheutti huomattavan endorfiinien vapautumisen niillä aivojen alueilla, jotka osallistuvat tunteiden ja kivun säätelemiseen. Lisäksi HIIT lisäsi koehenkilöillä negatiivisia tunteita, jotka olivat yhteydessä endorfiinien vapautumiseen.

Tavanomainen, matalamman tehon tunnin mittainen aerobinen treeni ei saa aikaan vastaavaa endorfiinien vapautumista.

Vaikka tunnin aerobinen treeni ei merkittävästi vapauttanut endorfiineja, se lisäsi hyvänolon tuntemuksia ja euforisuutta, jotka myös olivat yhteydessä endorfiinien vapautumiseen.
− Tuloksemme osoittavat, että liikunnan intensiteetti vaikuttaa endorfiinien vapautumiseen ja että eri treenitehoihin liittyvät niin positiiviset kuin negatiivisetkin tuntemukset välittyvät osin saman välittäjäainejärjestelmän kautta, sanoo tohtorikoulutettava Tiina Saanijoki Turun PET-keskuksesta.

”Erittäin raastavassa treenissä endorfiinit saattavat liittyä kovan intensiteetin aiheuttamiin negatiivisiin tuntemuksiin ja kipuun.”

− Liikunnan aiheuttama endorfiinien vapautuminen voi olla tärkeä mekanismi, joka vaikuttaa liikuntamotivaatioon ja säännöllisten liikuntaharrastusten ylläpitoon. Matalammilla treenitehoilla elimistön kuormitus on kohtalaista, ja tällöin mahdollisten endorfiinien vapautumisen aiheuttama mielihyvä voi innostaa liikkumaan.

− Erittäin raastavassa treenissä endorfiinit saattavat liittyä kovan intensiteetin aiheuttamiin negatiivisiin tuntemuksiin ja kipuun, ja niiden tehtävä voi olla suojella elimistöä fyysisesti ja henkisesti raskaassa haasteessa. Paha olo treenin aikana ja sen jälkeen voi tällöin vähentää liikuntaintoa. Treeniteho onkin syytä ottaa huomioon nyt syksyn kynnyksellä uusia liikuntaharrastuksia aloitettaessa, Saanijoki kertoo.

Tulokset on julkaistu Neuropsychopharmacology-tiedelehdessä.

Kommentoi