Liikunta

LIIKUNTA | Eeva Lehtinen |

Trampoliinipuistossa on lupa hyppiä

Trampoliinilla pomppiminen on hyvää kuntoilua. 20 minuutin hyppiminen vastaa tunnin juoksulenkkiä.

Turkuun avautui joulukuun lopussa uusi trampoliinipuisto Trampolin Park. Jo ensimmäisten päivien aikana paikka on täyttynyt innokkaista hyppijöistä.
– Tavoitteemme on saada ihmiset liikkumaan, ja turkulaiset ovat hyvin löytäneet tänne, erityisesti näin alkuun lapsiperheet, Sporty World Oy:n toimitusjohtaja, liikuntatieteiden maisteri Sami Joru sanoo.

Yritys on avannut trampoliinipuistoja aiemmin Tampereelle, Lahteen ja Jyväskylään. Turussa 3 000-neliöisessä ja 11 metriä korkeassa hallissa on myös kuntosalipuoli. Kärsämäessä sijaitseva tila koki täyden remontin ennen avajaisia.
– Tukirakenteet jätettiin. Kaikki muu on uusittu, Joru kertoo.

Sporty World Oy:n toimitusjohtaja Sami Joru haluaa saada ihmiset liikkeelle. 70 metrin juoksurata on yksi paikan erikoisuuksista.
Sporty World Oy:n toimitusjohtaja Sami Joru haluaa saada ihmiset liikkeelle. 70 metrin juoksurata on yksi paikan erikoisuuksista.

 
Trampolin Parkin puolella on hieman reilut 70 trampoliinia. Pitkillä trampoliineilla voi tehdä erilaisia temppuja, kuten voltteja, ja toisilla trampoliinialueilla voi pelata esimerkiksi polttopalloa. Olympiatrampoliineilta voi hyppiä vaahtomuovikuutioilla täytettyyn altaaseen.
– Aamuisin meillä on perhetunti. Sen jälkeen kaikki ovat freestyle-tunteja, ja ne ovat kaikille vapaita tunteja. Sääntönä on, että yhdellä trampoliinilla hyppii yksi ihminen kerrallaan. Poikkeuksena ovat alle 7-vuotiaat lapset, jotka hyppivät ainoastaan vanhempiensa kanssa, Joru sanoo.

Hyppytunnit vaihtuvat aina tasatunnein, ja etukäteen oma hyppytunti varataan netistä tai soittamalla. Ennen ensimmäistä kertaa jokaisen kävijän tulee täyttää hyppylupa, joka on voimassa vuoden.
– Alle 18-vuotiaiden hyppyluvan täyttää huoltaja, jotta saamme myös huoltajien yhteystiedot, ja voimme olla heihin yhteydessä, jos jotain sattuu.

No sattuuko hyppimisen lomassa paljon havereita?
– Totta kai joskus sattuu jotakin. Yleisimpiä ovat nilkan nyrjähdykset ja polvien muljahtelut. Joskus myös murtuu käsiä. Onkin tärkeää malttaa lopettaa, kun voimat alkavat loppua, Joru muistuttaa.

Voimat voivat tosiaan loppua yllättäenkin, sillä trampoliinilla hyppiminen käy todellisesta kuntoilusta.
– 20 minuutin hyppiminen vasta tunnin aerobista lenkkiä.

Olympiatrampoliineilta voi hypätä vaahtomuovikuutioilla täytettyyn altaaseen.  
Olympiatrampoliineilta voi hypätä vaahtomuovikuutioilla täytettyyn altaaseen.  

 
Iltapäivästä paikalla on paljon koululaisia, mutta Joru vakuuttaa trampoliinilla pomppimisen sopivan kaiken ikäisille.
– Hyppijöistä 60 prosenttia on yli 18-vuotiaita, ja trampoliineilla pomppii ihmisiä taaperoista 75-vuotiaisiin. Trampoliiniliikunta kehittää tehokkaasti luustoa, keskivartalon hallintaa, lihaksistoa, niveliä, hengitys- ja verenkierto-, sekä tuki- ja liikuntaelimistöä. Iäkkäämmille tämä on hyvää tasapainoharjoittelua esimerkiksi liukkaita kelejä ajatellen.

– Ainut rajoite on 120 kilon painoraja. Emme myöskään suosittele hyppimistä raskaana oleville, ja suosittelemme ensin juttelemaan lääkärin kanssa, jos on sydän-, selkä- tai niskaongelmia, Joru sanoo.

Trampoliinipuistoissa käy harjoittelemassa paljon urheilijoita.
– Muissa kaupungeissa Liigan jääkiekkoilijat käyvät treenaamassa, ja taitoluistelijoita, tanssijoita, voimistelijoita, cheerleadereita ja jalkapalloilijoita näkee trampoliineilla.

Joru kertoo, että Turkuun on tulossa myös ohjattuja trampoliinitunteja.
– Esimerkiksi kaveriporukat voivat tulla kevät- tai syyskaudelle ja ottaa tavoitteeksi vaikka voltin oppimisen.

Well gym -liikuntakeskuksen puolella on vapaaharjoittelualue, kuntosalilaitteet ja 70 metrin juoksurata.
– Vanhemmat voivat tulla treenaaman siksi aikaa, kun lapset ovat pitämässä hauskaa trampoliineilla.
 

Katso video Trampolin Parkin tunnelmista:


 

Kommentoi