Liikunta

LIIKUNTA | Katariina Norontaus |

Sauvakävelijä säästää kehoaan oikealla ryhdillä ja tekniikalla

Kävellähän kaikki osaavat, vai osaavatko?

Kansainvälinen sauvakävelykouluttaja Tiina Arrankoski katsoo, ettei oikea, terveellinen kävelyasento tule nykyihmisiltä luonnostaan.
– Istumme niin paljon, että harvoin näkee kävelyä, joka ei yhtään kuormita kehoa, toukokuussa Paraisilla järjestettävällä kurssilla opettava Arrankoski arvioi.

Modernin sauvakävelyn asiantuntijan mukaan yleisin kävelessä tehtävä virhe on selkärangan liikkeiden puute.
– Kiertoliike on äärimmäisen tärkeä selän aineenvaihdunnan kannalta. Toinen yleinen virhe on kävellä polvet ja lonkat pikkuisen koukussa. Silloin niska on myös varmasti lytyssä ja kaularanka rasittuu.

Sauvakävely viettää tänä vuonna 20-vuotisjuhliaan, ja elokuussa Suomessa järjestetään kotimaisen lajin pyöreiden vuosien kunniaksi myös kansainvälinen Nordic Walking -kongressi.

Spiraalimaiset lihasketjut liikkeen tukena

Arrankosken opettama moderni sauvakävely eroaa perinteisestä sauvakävelystä painottamalla erityisesti ryhdin ja kävelytekniikan merkitystä. Sen ytimessä on kehoa säästävä, nykytietoon perustuva käsitys tavasta liikkua niveliä rasittamatta ja tasapainossa. Sauvan tarkoituksena on tukea, ei muuttaa luonnollista kävelyn tekniikkaa.
– Uudistetun sauvakävelyn ideana on olla kaikille sopiva laji, jolla olisi mahdollisimman vähän haitallisia sivuvaikutuksia, mutta tarpeeksi harjoitusta kunnon merkittävään nostamiseen. Sauvan käyttö ei ole ykkösasia, vaan se, että ihminen oppii liikkumaan arjessa paremmin.

Moderni sauvakävely nojaa terveellisen liikunnan edistämisessä myös spiraalistabilisaatio-menetelmään.
– Ihmiskehossa on kahdenlaisia lihasketjuja. Pystysuunnassa tukevat ketjut aiheuttavat liian aktiivisesti toimiessaan painetta selkärangan rakenteisiin. Liikkuessa pitäisi mieluummin tukeutua spiraalimaisesti kehon ympäri kulkeviin lihasketjuihin. Niillä on nostava vaikutus selkärankaan, Arrankoski selittää käsitettä.

Spiraalistabilisaatio-harjoitteita käytetään paitsi kehonhallinnan ja kävelyn tekniikan parantamiseen, myös selkäkipujen ja -sairauksien hoidossa ja ehkäisyssä.

Tiina Arrankoski ja Maikku Alho vetävät Paraisilla 6.–7. toukokuuta 2017 Terveyttä yhdessä kävellen -viikonloppukurssin, joka sisältää kävelyn ja uudistetun sauvakävelyn tekniikkaopetusta sekä pilates- ja spiraalistabilisaatioharjoitteita kävelyn näkökulmasta. Lisätietoa Somatic Pilates Studio Maikku Alhon Facebook-sivulta.

Kommentoi