Liikunta

LIIKUNTA | Heidi Pelander |

Leppoisasti fillarilla

Paljon pyöräilevän Kalle Rannon mielestä huomaavaisuus, maltti ja ennakoitavuus ovat kaupunkipyöräilijän tärkeimpiä eväitä.

Turun Kuuvuoressa perheineen asuva Kalle Ranto liikkuu kaupungissa kesät talvet pyörällä, koska se on kätevää ja helppoa. Hänestä keskustaan ei ole mitään järkeä mennä autolla ilman erityisen painavaa syytä.
– Autoa käytetään viikoittain Prisma-reissuun. Niin periaatteellinen en ole, että lähtisin hakemaan viikon ruoat pyörällä peräkärryn kanssa, siinä tulee mukavuudenhalu vastaan.

Ranto liikkuu paikasta toiseen seitsemänvaihteisella Tunturilla. Yleisimmät reitit ovat Kuuvuoresta Kupittaan ElectroCityyn töihin ja Kuuvuoresta keskustaan asioille ja vapaa-ajan rientoihin. Hänestä pyöräily on leppoisaa riippumatta siitä, onko hän polkemassa töihin tai muualle.

Kuntoilua varten Rannolla on cyclocross-pyörä, jolla hän polkee pitkiä maantielenkkejä. Hänestä on mukavaa polkea esimerkiksi maalaismaisemaa Piikkiöstä Hepojoen kautta Paimioon tai Kakskerran saaren ympäri.
– Siinä on tarkoitus hikoilla, enkä yleensä ota edes pyörän lukkoa mukaan.

”Sen olen huomannut, että ruuhka-aikaan mennään helpommin punaisia päin ja ajetaan muutenkin aggressiivisemmin.”

Ranto pitää Turkua ihan hyvänä ja turvallisena kaupunkina pyöräilijälle, vaikka toki välillä näkee sekä autoilijoita että pyöräilijöitä, jotka ”ajelevat vähän hölmösti”. Usein vaaratilanne liittyy kääntyviin autoilijoihin, jotka eivät välttämättä huomaa pyöräilijöitä, joita pitäisi väistää.
– Sen olen huomannut, että ruuhka-aikaan mennään helpommin punaisia päin ja ajetaan muutenkin aggressiivisemmin.

Rannon työmatkan vaaranpaikka on Savitehtaankadulla oleva risteys Tyksin T-sairaalaan. Hänen mukaansa autoilijat eivät aina huomioi, että pyörätiellä on liikennettä, ja tulevat kevyen liikenteen väylälle odottamaan kääntymistä, vaikka näkyvyyttä olisi ennenkin suojatietä.
– Se on vaarallista. Jos pyöräilijä lähtee kiertämään autoa takaa, niin Savitehtaankadulta kääntyvä auto ei välttämättä huomaa pyöräilijää.

”Joudun neuvomaan pojille, että te olette oikeasti tässä väistämisvelvollisia, mutta kun autoilija antaa tietä, niin silloin kannattaa mennä.”

Ranto on pannut merkille, että autoilijat huomioivat nuoret pyöräilijät paremmin, jopa omien oikeuksiensa kustannuksella. Näin on käynyt esimerkiksi Kaskenkadun ja Uudenmaankadun ylityksissä, kun Rannon teini-ikäiset pojat polkevat Kupittaankatua Marttiin Turun seudun musiikkiopistoon.
– Joudun neuvomaan pojille, että te olette oikeasti tässä väistämisvelvollisia, mutta kun autoilija antaa tietä, niin silloin kannattaa mennä.

Rannosta huomaavaisuus, ennakoiva ajotapa ja maltti ovat kaupunkipyöräilijän valtteja. Hän saattaa usein heilauttaa kättään kiitokseksi sellaisillekin autoilijoille, joiden kuuluu liikennesääntöjenkin mukaan väistää häntä.

Keskustan katkonaisessa pyörätieverkostossa Ranto näkee edelleen parantamisen varaa. Hänestä olisi hyvä, että pyöräteitä kehitettäisiin reittikokonaisuuksina eikä yksi kadunpätkä kerrallaan. Hän iloitsee parannuksista, kuten Kårenin edestä kulkevasta pyörätiestä ja Kirjastosillasta.
– Pienilläkin ratkaisuilla voisi saada paljon aikaiseksi. Aika paljon näissä asioissa itketään katoavien kadunvarsipaikkojen takia, en aina oikein osaa eläytyä siihen, hän miettii.

Tänä keväänä Rannosta tuli Turun Polkupyöräilijöiden jäsen. Yhdistyksen konkreettiset kuntavaaliteesit pyöräilijöiden olosuhteiden parantamiseksi tekivät vaikutuksen: nyt on helppoa seurata, pitävätkö teesit allekirjoittaneet kaupunginvaltuutetut lupauksensa.
– En ollut ennen ajatellut, että pyöräily tarvitsisi edunvalvontayhdistystä. Pikkuhiljaa tässä on valjennut, että jotkut ovat yrittäneet ajaa näitä asioita jo aika pitkään, esimerkiksi pyörätietä Humalistonkadulle.

Nyt vietetään valtakunnallista pyöräilyviikkoa.

Muista nämä pyöräillessä

Pyörätiellä

  • Noudata oikeanpuoleista liikennettä. Ohita vasemmalta ja väistä ohittavaa oikealle.
  • Näytä suuntamerkki ennen kääntymistä.
  • Varoita tulostasi tarvittaessa soittokellolla.
  • Ole varovainen bussipysäkkien kohdalla.
  • Pyörällä saa ajaa suojatiellä silloin, kun se on myös pyörätien jatke.
  • Kun saavut risteykseen pyörätietä pitkin, olet väistämisvelvollinen ajorataa suoraan ajavaan ajoneuvoon nähden, ellei tälle ole väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä.
  • Ajolinjasi poikki kääntyvä tai kolmion tai stop-merkin takaa tuleva ajoneuvo on väistämisvelvollinen sinuun nähden.

Ajoradalla

  • Väistä oikealta tulevaa tasa-arvoisessa risteyksessä.
  • Väistä risteävää liikennettä kolmion tai stop-merkin takaa tullessasi.
  • Väistä risteävää tietä ylittävää liikennettä kääntyessäsi.
  • Väistä jalankulkijaa, joka aikoo ylittää suojatien.
  • Näytä suuntamerkki ja ryhmity ajoissa ennen kääntymistä.
  • Ota huomioon kuorma- ja pakettiautojen katvealueet.
  • Pyöräilijä saa ajaa bussikaistalla silloin, kun se on oikeanpuolimmaisin kaista.

Lähde: Turun Polkupyöräilijät

Kallen kesäpyöräily­suositukset

  1. Aurajokiranta (Pyöräkaistat voisi jotenkin erottaa jalankulusta.)
  2. Huvilaranta ja Kuuvannokka Ruissalossa (Kesällä saa matkan varrelta myös kahvia ja munkkeja.)
  3. Riippakoivunkatu ja Pahaniemenkatu Pansiontien ja Naantalintien välissä (Yllättävä maalaismaisema lähellä keskustaa.)
  4. Ala-Lemun kartanon alue Kaarinassa (Kartano- ja maalaismiljöö alle 10 kilometrin päässä Turun keskustasta.)
  5. Haagan kartanon kulttuuri­ympäristö (Aja Halisten ja Ravattulan tai Riippusillantien kautta.)

Kommentoi