Liikunta

LIIKUNTA | Eeva Lehtinen |

Kello kuuden ulkotreenit ovat supersuosittuja

Turkulaisen personal trainer Anna Saivosalmen Kello kuuden treeneihin olisi tulijoita paljon enemmän kuin mukaan mahtuu.

Urheilupuistossa, Paavo Nurmen stadionin takana, musiikki soi ja joukko naisia tekee kiertoharjoittelua personal trainer Anna Saivosalmen tsempatessa vieressä. Käynnissä ovat suositut Kello kuuden treenit.
– Tänä vuonna ryhmä tuli täyteen vuorokaudessa, Saivosalmi kertoo.

Hän haluaa pitää ryhmäkoon alle viidessätoista, jotta pystyy ohjaamaan kaikkia yksilöllisesti.
– Tarkoituksenani ei ole vetää ulkojumppaa tai ryhmäliikuntaa, vaan haluan neuvoa kaikkia henkilökohtaisesti.

”Olen aina tykännyt liikkua ulkona ja huomasin, että muutkin ovat siitä kiinnostuneita.”

Lukion opettajana työskentelevä Saivosalmi valmistui personal traineriksi kolme vuotta sitten ja aloitti samalla pitämään myös ulkotreenejä.
– Liikkuminen on aina ollut minulle intohimo. On mahtavaa, kun harrastuksesta sai tehtyä myös työn. Olen aina tykännyt liikkua ulkona ja huomasin, että muutkin ovat siitä kiinnostuneita.

Anna Saivosalmen Instagram-tilistä (@ansaivo) on tullut erittäin suosittu. Hän jakaa siellä treenivinkkejä ja videoita.
– Näin Annan instassa kuvan näistä treeneistä ja sitä kautta löysin tänne viime keväänä. Tänä vuonnakin oli pakko päästä mukaan, Marina Saurio kertoo hymyillen.

Porrasjuoksua aamukuudelta

Ennen treenien alkua personal trainer Anna Saivosalmi kertoo, mitä tällä kertaa tehdään.
Ennen treenien alkua personal trainer Anna Saivosalmi kertoo, mitä tällä kertaa tehdään.

Huhtikuusta toukokuun loppuun ryhmä treenaa kahdesti viikossa; tiistaisin kello 18 ja perjantaiaamuisin kello 6.15.
– Aamutreenit ovat mahtavia. Kun treenaa heti aamulla, se ei ole illoista pois. Aamuisin saadaan kyllä ihan rauhassa treenailla täällä omassa porukassa. Silloin ei vielä paljon muita näy, Erja Lappalainen naurahtaa.

– Monilla meillä on kotona pieniä lapsia, joten aikaiset aamutreenit sopivat hyvin. Ja moni lähtee treeneistä suoraan töihin, Anna Saivosalmi sanoo.

Ryhmä treenaa monipuolisesti Urheilupuiston maisemissa.
– Teemme sykkeenkohotusta ja lihaskuntoa. Lihaskuntoharjoittelua haluan painottaa, koska naisilla se jää usein vähemmälle. Teemme paljon harjoituksia kehon omalla painolla, Saivosalmi kertoo.

”Urheilupuisto on mieletön paikka, missä voi tehdä vaikka mitä.”

Jokainen harjoituskerta on erilainen.
– Tämänkertainen treeni tehdään kiertoharjoitteluna. Pisteitä on kahdeksan ja yhtä liikettä tehdään kerrallaan 45 sekuntia, sitten pidetään 15 sekunnin tauko ja jatketaan seuraavaan liikkeeseen. Välineinä on TRX-nauhat, hyppynaru ja kahvakuulat, Saivosalmi kertoo.

Toisinaan treeneissä ei ole käytössä lainkaan välineitä.
– Joskus juoksemme Samppalinnan portaita tai käymme treenaamassa kivipuistossa. Urheilupuisto on mieletön paikka, missä voi tehdä vaikka mitä. Luovuus on vain rajana, Saivosalmi toteaa.

– Treenit ovat tosi oivaltavia. Täältä saa hyviä vinkkejä, miten voi treenata ilman välineitä esimerkiksi mökillä, Saurio sanoo.

Ulkotreenit säässä kuin säässä

Marina Saurio (vas.), Erja Lappalainen ja Hanne Kari punnertavat TRX-nauhojen kanssa.
Marina Saurio (vas.), Erja Lappalainen ja Hanne Kari punnertavat TRX-nauhojen kanssa.

Tänä keväänä Kellon kuuden treeneissä on vain naisia, mutta aikaisempina vuosina mukana on ollut myös miehiä. Treenaajien ikähaarukka on 25-vuotiaasta lähes 70-vuotiaisiin.
– Olemme kaikki erikuntoisia, mutta jokainen pystyy tekemään oman kunnon mukaan. Varmaa on, että kaikilla on lopussa hiki, Lappalainen toteaa.

– Suunnittelen treenit niin, että ne sopiva kovakuntoisille ja aloittelijoille. Koen kaikkien erilaisen lähtötason positiivisena haasteena, Saivosalmi toteaa.

”Töitä tulee tehtyä kaikki päivät sisällä, joten on mahtavaa treenata ulkona.”

Ulkotreenit pidetään säässä kuin säässä. Vielä kertaakaan treenejä ei ole jätetty pitämättä.
– Sää on asenne- ja varustelukysymys. Jos vettä tulee kaatamalla, pysyttelemme stadionin katoksen alla, Saivosalmi sanoo.

Treenaajiakaan joskus kohdalle osuvat koiranilmat eivät haittaa.
– Töitä tulee tehtyä kaikki päivät sisällä, joten on mahtavaa treenata ulkona. Jaksaa paljon paremmin, kun saa kunnolla happea, Saurio sanoo.

Saivosalmi on huomannut, että ulkona treenaaminen tuntuu olevan nyt yleinen ilmiö.
– Urheilupuistossa näkee usein ryhmiä harjoittelemassa yhdessä. Kannattaakin kerätä kaveriporukka kasaan ja lähteä yhdessä ulos treenaamaan. Portaiden juoksu on paljon mukavampaa yhdessä, Saivosalmi vinkkaa.

Hyvä yhteishenki auttaa jaksamaan

Personal trainer Anna Saivosalmi kannustaa kaikkia kokoamaan porukan yhteen ja lähtemään ulos treenaamaan.
Personal trainer Anna Saivosalmi kannustaa kaikkia kokoamaan porukan yhteen ja lähtemään ulos treenaamaan.

– Ulkoilman, hapen, mahtavan valmentajan ja jäätävän hien lisäksi parasta treeneissä on tämä porukka. Meillä on todella hyvä henki ja kaikki tsemppaavat toisiaan, Erja Lappalainen sanoo.

Treeniporukalla on Facebookissa oma ryhmä, jossa jaetaan fiiliksiä treeneistä ja ilmoittaudutaan aina seuraaviin harjoituksiin.
– Kun näkee, että noin moni on jo ilmoittautunut seuraavalle kerralle, se luo positiivista painetta. Ei tee aamulla mieli jäädä nukkumaan, kun tietää, että siellä ne muut treenaavat, Marina Saurio toteaa.

Tulijoita treeneihin olisi enemmän kuin mukaan mahtuu.
– Ryhmä on täynnä, mutta joka päivä tulee kyselyitä, että mahtuisiko mukaan. Seuraava Kello kuuden treeniryhmä aloittaa viimeistään syksyllä, Anna Saivosalmi lupaa.

Kommentoi