Liikunta

LIIKUNTA | Turun Sanomat |

5 vinkkiä juoksun aloittamiseen

Ammattivalmentaja ja entinen maajoukkuejuoksija Kirsi Valasti antaa viisi vinkkiä juoksun aloittamiseen oikein. Hän on kirjoittanut Hyvä juoksu – löydä juoksemisen ilo -kirjan.
 

1. Juoksujalkineiden valinta on tärkein asia. Juoksukengältä vaaditaan joustavuutta ja keveyttä. Hanki tossut asiantuntevasta urheiluliikkeestä, jossa saat palvelua.

2. Kun aloitat juoksuharrastuksen, jalat on ensin totutettava juoksun iskutukseen. Jos kunto ei vielä ole hyvä esimerkiksi muiden lajien harrastamisen ansioista, liikkeelle kannattaa lähteä rauhallisten kilometrien kautta.

3. Tavoite voi motivoida, mutta se voi myös ahdistaa. Asioita ei tarvitse aina mitata, eivätkä kaikki asiat edes ole mitattavissa. Juokseminen ei tarvitse päämäärään sidottua tavoitetta.

4. Juoksun hyviä puolia on helppo hyödyntää arjessa. Voit juosta lapsen harrastuksen aikana, ja harjoituksen pituus määrittyy silloin harrastuksen mukaan. Jos aikaa on vähän, juostaan se aika kiihdyttäen tai ottaen mukaan tehokkaita lyhyitä intervalleja. Juoksutossut on helppo ottaa mukaan matkoille ja lähteä ovesta suoraan saamaan hien pintaan.

5. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa juoksemista. Ikä tai kehonmuoto ei ole este juoksemiselle. Juoksu on yksilölaji sanan kaikissa merkityksissä, ja yksilöllisyyden kunnioittaminen on myös hyvän juoksun takana.

Lähde: Fitra

Yksi vastaus artikkeliin “5 vinkkiä juoksun aloittamiseen”

  1. juoksija

    Näiden vinkkien lisäksi on hyvä huomioida tavallisimmat juoksijan sudenkuopat: https://www.hikipanta.com/juoksu/8-aloittelevan-juoksijan-ongelmaa/


Kommentoi