Kirjakulkuritar

BLOGIT | Kirjakulkuritar

Pilates on kehon ja mielen liikuntaa

Liikunnan asiantuntijat kehottavat usein kokeilemaan eri liikuntalajeja, jotta löytää sen itselleen mieluisan lajin. Minulle pilates kolahti heti ensimmäisestä kerrasta. Lajissa kiehtoo siinä yhdistyvät monipuoliset niin kehon liikkuvuutta, vahvuutta ja joustavuutta haastavat liikkeet kuin myös hengityksen ja mielen läsnäoloa vaativat harjoitukset. Pilates merkitsee minulle ennen kaikkea kokonaisvaltaista kehon ja mielen liikuntaa. Aivotkin tarvitsevat jumppaa pysyäkseen virkeinä!

Kävelyn biomekaniikan harjoittelu haastaa tasapainon.
Kävelyn biomekaniikan harjoittelu haastaa tasapainon.

Marja Putkisto on tullut tunnetuksi syvävenytysmenetelmän kehittäjänä sekä Suomessa että ulkomailla. Syvävenytysmenetelmä keskittyy hengitykseen, vahvan kehon, notkeuden ja tasapainon saavuttamiseen sekä näiden ylläpitämiseen. Harjoituskirjassaan Method Putkisto – Syvävenytyksellä solakaksi (Putkisto 2007) syvävenytyksen ammattilaisen tavoitteena on muun muassa yleinen hyvinvointi ja tietoisuuden lisääminen omasta kehosta. Erilaiset kiertoliikkeet ovat minun lemppareitani syvävenyttelyssä. Pidän myös tasapainoa haastavista liikkeistä. Kummastakin on esimerkkejä tässä kirjassa. Tosin pitää muistaa, että syvävenyttely on tyystin eri asia kuin pilates, vaikka helposti nämä lajit voi mieltää samaksi tai ainakin samansisältöisiksi liikuntamuodoiksi.

Kenelle kaikille pilates sopii?

– Kaikkillehan se sopii! Pilatesharjoittelu voi olla niin sanotusti huoltavaa keholle, eli silloin voidaan enemmän keskittyä liikkeisiin jotka parantavat ryhtiä ja keskivartalon hallintaa. Pilatesta käytetään myös kuntouttavana liikuntamuotona. Sitten löytyy myös voimapilatesta, eli hyvän kehonhallinnan omaaville tarkoitettuja harjoitteita Tässä olisi siis ääripäät, havainnoi Turun yliopiston liikunnassa pilates-tunteja ohjaava Sanni Zenger.

Zenger korostaa, että pilates sopii kaikille omasta hyvinvoinnistaan ja kehostaan kiinnostuneille. Pilatesta voi harjoituttaa hyvin myös yksinään, kunhan muistaa treenata kaikkia kolmea osa-aluetta sopivassa suhteessa: voimaa, liikkuvuutta ja tasapainoa. Keskittymiskyvyn parantuminen kuuluu niin ikään pilateksen positiivisiin terveysvaikutuksiin litteän vatsan ja solakan vartalon saavuttamisen ohella.

Ohjaaja Sanni Zenger opastaa oikeanlaisen pilatestekniikan löytymisessä.
Ohjaaja Sanni Zenger opastaa oikeanlaisen pilatestekniikan löytymisessä.

”Pilateksessa pieni on kaunista!”

Pilates on siitä ihana laji, että siinä unohtuvat kuin itsestään päivän aikana aivoja kuormittaneet asiat. Kun joutuu tunnin ajan keskittymään hartaasti jokaiseen jalan tai käden tai useimmiten molempien nostoon ja venytykseen, mieli tyhjenee kuin itsestään. Olo on tunnin jälkeen yhtä aikaa energinen ja raukea, hengitys kulkee paremmin ja mieli on tyyni.

– Pilatesta voi harjoittaa vaikka joka päivä, ja onkin suotavaa tehdä erilaisia ryhtiharjoitteita päivittäin noin viisitoista minuuttia. Jos pilates on ainoa liikuntamuoto ja lihaskuntoharjoittelu, niin suosittelisin liikkeiden tekemistä kolmesta neljään kertaan viikossa, jos haluaa saada näkyviä tuloksia. Silti yksikin harjoituskerta viikossa riittää ja siitä on hyvä aloittaa, vakuuttaa Zenger.

Zengerin mukaan on ensin tärkeää tuntea ja tietää pilateksen perusasiat, ja lähteä aina hallinnan kautta liikkeelle. Pilateksen alkeiskurssilla käydään perusteellisesti läpi mitä pilates on, harjoitellaan lateraalihengitystä, ”powerhousin” aktivointia ja sen jälkeen vasta aloitetaan liikkeiden tekeminen. – Kun liikkeen hallitsee täydellisesti on toki hyvä haastaa itseään ja mennä seuraavalle tasolle tekemisessä, mutta on hyvä myös muistaa, että pilateksessa pieni on kaunista! Pilateksen jatkoryhmässä tutustutaan sitten esimerkiksi kävelyn biomekaniikkaan ja tehostetaan liikeratojen harjoittelua rullalla.

Villasukat lämmittävät mukavasti erilaisia pilates-liikeratoja suoritettaessa.
Villasukat lämmittävät mukavasti erilaisia pilates-liikeratoja suoritettaessa.

Olin onnellinen, kun voitin Putkiston syvävenytykseen perustuvan harjoituskirjan viime syksynä. Vaikka liikkeet poikkeavat pilateksesta, niin olen voinut testata nimenomaan syvävenytysmenetelmän tekniikoita ihan vain kotioloissa aina silloin kun siltä tuntuu, että keho kaipaa omaa aikaa. Uskon että näiden harjoitusten tekeminen on auttanut minua omaksumaan paremmin myös pilateksen metodia ja filosofiaa. Putkiston omin sanoin: ”Liikkuminen on vapautta, elämä liikettä ja liikkuminen elämää.”

 

Kuvat: Maaret Virtanen

Kommentoi