Kauneuspulina

BLOGIT | Kauneuspulina

Koska olet kauneutesi arvoinen

Kauneuden hintalappu.

Erään vanhan lehden otsikointi ponnahti silmiini jo aiemmin viime viikolla; ”tuhlaan 1000 euroa/kk treenaamiseen”. Paino verbillä tuhlata. Jutussa oli jokseenkin suurenneltua totuutta, kuinka paljon on liikaa?

Nostan kädet ylös, myönnän, olen ärsyyntynyt. Nyrpistelen nenääni, kunnes kahvipannun takaa aamiaskaverini kysyy paljonko pätäkkää palaa kosmetiikkaan. Vino kaino hymy. Tosiaan joinain kuukausina saatan laittaa reippaan kolminumeroisen summan kauneudenhoitopalveluihin ja kosmetiikkaan. En kuitenkaan koe sen olevan liikaa, koska se on osa omasta hyvinvoinnista huolehtimista. Toisina kuukausia summa on pienempi, ehkä vain uuden hammastahnan ja vanulappupaketin arvoinen.

 

 

Kuinka paljon rahaa panostat kauneuteesi?

 

Itselleni on aina ollut päivänselvyys käyttää kauneuspalveluita, joista säännöllisesti kasvohoito 2X vuodessa, jalkahoito ja sokeroinnit. Lisäksi lasken joogan kauneudenhoitamiseen siinä missä treeniinkin.  Ammatin puolesta hiusten ja ihon on oltava (usein sillä suutarin lapsella ei ole kenkiä) tiptop hoidetut ja huolletut.

Kosmetiikkahankintoja tulee tehtyä, koska rakastan tunnetta ja tuoksua. Saatan hypistella ja himoita jotain tuotetta pitkään, kuten nyt Macin uutuus huulikiiltoa, joka oli hittovie sold out- tarralla, kun viimeksi kiiruhdin Stockan läpi. Monta turhaa ostosta olisi jäänyt ostamatta tiukalla harkinnalla ja täsmäostamalla tarpeeseen kosmetiikkamyyjän avulla.

Tiedäthän sen tunteen, kun niitä turhia purnukoita pursuaa kylppärin kaapeissa? Monesti asiaan perehtynyt ammattilainen (kosmetiikkamyyjä, kosmetologi, kampaaja), joka tuntee ihon, hiukset ja tuotteet osaa kertoa sen parhaimman ratkaisun tuotevalinnalle eikä turhia tule nurkkiin kuleksimaan, ellei sinussakin ole kosmetiikkahamstraajan vikaa.

 

 

Kauneudenhoito on osaa oman hyvinvoinnin huolehtimista. Ammattilaisella teetetty palvelu on turvallista, tehokasta ja tulokset pitkäkestoisempi kuin useimmat kotikonstit. Esimerkkinä tästä näin kesällä tuo ihokarvojen sheivaus- puuha. (huokaus). Piheyttäni kokeilin erään merkin ihokarvanpoistovoidetta, joka lupaa silkin pehmeän ihon. Minun ihoni paloi vesikelloille siitä myrkystä. Kiitos ei samaa kokemusta enää ikinä. Kosmetologin säännöllisesti suorittama sokerointi kuorii ihoa hellästi, poistaa karvat ja heikentää karvatuppea, joka tarkoittaa että ihokarvat muuttuvat ohuemmiksi, pehmeämmiksi ja huomaamattomammiksi, jolloin sokerointiväli pitenee. Pitkässä juoksussa siis säästää rahaa ja aikaa, nehän kulkevat käsi kädessä. Ja palovammoiltakin säästyy. Mikä ihan kiva se, vaikka elokuu on pettänyt keleillään ja biksukelit ovat tuntuneet kaukaisilta. Tuu kesä takas!

On ikävää, että kauneuspalveluiden hinnat ovat pääpiirteittäin melko korkeita.  Itse palveluhan olisi kohtuuhintaista ja useamman kukkarolle säännöllisesti sopivaa käytettävää ilman hinnan suurta osaa yrittäjän velvoitemaksuja, kuten arvonlisäveroa (24%). Useat palvelualojen pienyrittäjät toivoisivat alempaa alv:tä, jotta asiakkaille olisi mahdollisuus tarjota kattavammin eri hintatason palveluita, jotta kaikilla olisi mahdollisuus käyttää niitä säännöllisesti ja tiheämmällä aikavälillä.

 

 

Käyttäisitkö useammin kauneuspalveluita mikäli hinta olisi edukkaampi?

 

Monilla kauneudenhoitoalan yrityksillä on tarjota hintaystävällisempiä palveluita, jotka ovat räätälöity yksilöllisesti asiakastarpeen mukaan. Hiuspalveluissa säännöllinen kuontalon huoltaminen on hintaystävällisempää kertaluontoisesti kuin kerran puolessa vuodessa otettu monivaiheinen ja pitkäkestoinen palveluprosessi. Tästä esimerkkinä hiustenleikkauksen yhteydessä tehtävä kiiltohoitosävytys, joka häivyttää kuukauden tyvikasvunkin näppärästi. Kauneudenhoitopalvelun esimerkkinä käytän jalkahoitoa, jonka teettäminen ammattilaisella helpottaa koko kesän huoltamista kotona, mikäli et onnekkaasti tepsuttele kaiken aikaa luonnostaan vauvanpyllyn pehmeillä kantapäillä.

 

Mitä kauneuspalvelua käytät säännöllisesti? Kuinka usein ostat palvelun?

 

Puhutaan rahasta ja hyvästä käyttäytymisestä. Hintaystävällinen palvelu ei tarkoita halpaa. Kuluttajan vastuulla on tunnistaa rehti hinta – tiedostaa missä laatu ja hinta kohtaavat oikeassa suhteessa. Kauneudenhoitoalan ammattilaisen vastuulla on päivittää hinnasto kilpailukykyiselle, selkeälle, vastuulliselle ja laadukkaalle palvelulle sekä saattaa asiakas tietoiseksi yksilöllisistä palveluvaihtoehdoista.

On hyvä muistaa, että halpa hinta polkee aina jotain ja halvasta palvelusta uupuu aina jotain. Kumpikaan osapuoli, kuluttaja eikä palvelun tuottaja, ei hyödy mikäli palvelun hinta on naurettavan halpa, joka ei peitä kuluja mitenkään. Sama juttu kuin sen vitosen pitsankin kanssa.

 

Kuinka paljon maksaa hiustenleikkuu, joka sisältää pesun ja föönauksen? Kuinka usein leikkautat hiuksesi?

 

Entäpä se hyvä käyttäytyminen? Se on sitä, että kauneudenhoitoalan ammattilainen pitää ammattiaan arvossa ja koulutuksestaan kiinni, toimii rehellisesti asiakasta kohtaan kunnon työvälineillä sekä pyrkii kilpailemaan hyvässä hengessä alallaan. Kuluttajan kohdalla se tarkoittaa vastuuta siitä mihin rahansa laittaa ja millaista toimintaa tukee omalla valinnallaan.

Mediassa on ollut ajoittain kohua kauneustuunauksien kauhukokemuksista, esimerkiksi heilutaan helteellä tukkaväriaineen kanssa kuumassa autossa. Järki käteen näissä hommissa. Tapahtuma on verrattavissa omaan huolimattomuuteeni kotikylppärissä ihokarvapoistovoiteen kanssa, koska itse tuote toimi just niinkuin paketin kyljessä lukee, se vika löytyi käyttäjässä; vaikutusaikaa ei kannata venyttää paremman lopputuloksen toivossa. Elämä on valintoja. Puntarissa usein raha ja terveys. Vain sinä itse päätät minkä arvoinen sinun kauneutesi on, ja minkä hinnan siitä maksat.

Koska olet sen arvoinen. Because You´re Worth It. Legendaarisesta Lòrèalin mainoslauseesta on kiinni pitäminen. 

Kommentoi