Elämä

ELÄMÄ | TURUN SANOMAT |

Moottoripyörän parkkeeraaminen on kimurantti juttu

Suomen laki on moottoripyörän pysäköimisen kannalta kimurantti. Myös julkisten ja yksityisten parkkipaikkojen käytännöt eroavat toisistaan.

Moottoripyörä on Suomen pysäköintilain outolintu. Se vertautuu periaatteessa henkilöautoon, mutta huomattavasti pienemmän kokonsa vuoksi käytännössä ei.

Nimenomaisesti moottoripyörille tarkoitetut pysäköintiruudut ovat harvinaisuuksia. Siksi monet motoristi jättävät menopelinsä autojen kokoa oleville paikoille. Autoilijan näkökulmasta ei kuitenkaan ole monta ärsyttävämpää asiaa kuin yksittäinen moottoripyörä varaamassa yhden muutenkin yleensä vähissä olevista parkkiruuduista. Pyörä kun täyttää ruudusta vain pienen osan, mutta kuitenkin sen verran, ettei auto enää mahdu siihen.

Yhteen parkkiruutuun saa laittaa monta moottoripyörää, mutta jokaisen siihen pysäyttäneen motoristin poistumisen tulee pysyä esteettömänä. Hukkatilaa siis yleensä jää, vaikka yrittäisi parhaansa. Toisaalta parkkiruudun ääri on sen rajan ulkoreuna. Jos osakaan ajoneuvosta ylittää sen, kyse on laittomasta parkkeerauksesta.

– Jos yksittäinen motoristi latoo yhteen ruutuun vaikkapa viisi omistamaansa moottoripyörää, häntä voidaan sakottaa, jos jokaisen pyörän ruudusta poistumisreitti ei ole esteetön. Samoin vaikkapa kaveriporukan kohdalla. Jos poppoo jättää parkkeeraustilan säästämiseksi moottoripyöränsä limittäin yhteen ruutuun, heitä saatetaan sakottaa esteettömyyden laiminlyömisestä, EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson sanoo.

Moottoripyöräilijöille pysäköintiin liittyvät paperilappuset ovat hankalia. Tuuli tai pitkäkyntinen tarttuu herkästi sellaiseen, jos lapun jättää moottoripyörän tangolle. Siksi monen kaupungin pysäköintilaitos ohjeistaa, ettei moottoripyörään tarvitse laittaa maksettua lippua. Mahdollisen pysäköintisakon saa mitätöityä toimittamalla pysäköintiviranomaiselle todisteeksi joko lipun tai valokuvan siitä.

Helsingissä pysäköintivirhemaksua ei tarvitse maksaa oikaisuvaatimuksen käsittelyaikana, mutta esimerkiksi Tampereella se pitää suorittaa eräpäivään mennessä.

Anderson sanoo, että P-liikennemerkin alle sijoitettavilla lisäkilvillä määritellään joissain paikoin parkkiruudut vain tietynlaisten ajoneuvojen käyttöön.

– Se on kuitenkin harvinaista ja koskee tavanomaisesti raskaan kaluston kieltämistä. Yksityisillä toimijoilla voi olla hallinnoimillaan parkkipaikoilla kuten kauppakeskusten pihoilla tai parkkitaloissa omia sääntöjään koskien esimerkiksi moottoripyörien jättämistä autoille tarkoitettuihin ruutuihin. Mutta nekin ovat harvinaisuuksia.

Moottoripyöräilijän pysäköinnin vinkkilista:

1. Moottoripyörä pysäköidään kuten autokin.
2. Moottoripyörää ei saa pysäköidä jalkakäytävälle tai kevyen liikenteen väylille, toisin kuin mopon ja polkupyörän saa.
3. Moottoripyörää ei saa pysäköidä polkupyöräparkkiin.
4. Parkkikiekkoa ei tarvitse käyttää, mutta samat aikarajoitukset koskevat moottoripyörääkin.
5. Pysäköintilippua ei tarvitse laittaa ajopeliin kiinni, se pitää kuitenkin säilyttää todisteena mahdollisen sakon oikaisuvaatimuksen todisteeksi.
6. Jos sait aiheettoman pysäköintivirhemaksun, muista tehdä oikaisuvaatimus mahdollisimman pian. Tarkista kaupunkikohtaiset vaatimukset esimerkiksi verkkosivuilta.
 

Lähde: Easypark

7 vastausta artikkeliin “Moottoripyörän parkkeeraaminen on kimurantti juttu”

  1. Petri Raunio

    Uskomatonta ei tarvitse laittaa näkyville, mutta sakko kirjoitetaan ja sitten haetaan oikaisua. Näin saadaan kaikille hommia lisää.


  2. Motoristi

    Kuka täysjärkinen motoristi uskoo Easyparkin tj:n ohjeita? Ohjeiden tarkoituksena lienee firman rahastuksen maksimointi eikä suinkaan motoristien sivistäminen.


  3. Työmatkamotoristi

    Umpihullua toimintaa Suomessa. Kaikkia moottoripyöräilijöitä kohdellaan kuin järjestäytynyttä rikollisuutta. Parkkeeraamista kytätään kuin se olisi suurempikin rikos!


  4. Peter

    Suomi on Neuvostoliiton ja Pohjois-Koren jälkeen seuraavana virkamiesten mielivallan mittauslistalla maailman laajuisessa vertaimulistalla.


  5. Em Pee

    Käykääpä keskieuroopassa katsomassa miten siellä on ahtaissa kaupungeissa tilaa pysäköidä MP jalkakäytävälle ja ties minne se mahtuu. Täällä kytätään pieniäkin viivan ylityksiä ja maastopysäköintejä hullun virne naamalla ja sakkovihko huutaa hoosiannaa. Onko joku Suomessa käskenyt aikojen alussa että kaikkia mitä virkamies ikinä keksiikään säätää, totellaan sokeasti ja pidetään sitä yksisilmäisenä totuutena maailman tappiin saakka? Ristus notta korpee nämä kaikki älyttömät säännöt ja sanktiot.


  6. Pyöräilevä motoristi-autoilija-jalankulkija

    Muutaman moottoripyöräparkkiruudun saisi pieneenkin tilaan tehtyä useimmissa parkkihaleissa, esim. meillä Tyksin hallissa. Tai jakaisi 2-3 kokonaista ruutua kahtia.
    Tuota kohtaa ” Autoilijan näkökulmasta ei kuitenkaan ole monta ärsyttävämpää asiaa kuin yksittäinen moottoripyörä varaamassa yhden muutenkin yleensä vähissä olevista parkkiruuduista” en ymmärrä, koska sillä autollakin tulee yleensä vain yksi ihminen siihen ruutuun asti. Onko sillä siis väliä onko ruudussa 250 tai 1250 kg:n kulkuneuvo? Jos vaan keskityttäisi toistemme moittimisen sijaan ehdottamaan ratkaisuja asioihin. Kiitos ja hyvää viikonloppua kaikille lukijoille ja kommentoijille =)


  7. Justin

    Suomi. Nanny state of Europe number one(1). Koskahan pääsemme eroon tuosta arvonimestä. Jos asia tuli täysin uutena ja yllätyksenä, voit pitää itseäsi sivistymättömänä. Monet asiat ovat täällä lypsylehmän sijaisia. Mitään järkeä kuviossa ei ole. Kun on saanut saanut oikeuden johonkin, niin siitä pidetään kiinni vaikka kynnet irtoais. Suomesta puuttuu todellinen eurooppalainen ilmapiiri ja näkemys. Käykää Tatarstanissa, voitte oppia jotain. Ja sehän ei muuten ole edes Euroopassa.


Kommentoi