Elämä

ELÄMÄ | Jaana Pakarinen |

Kymmenen vinkkiä ajanhallintaan

Ajanhallinnan opettaja Irina Tatti neuvoo keinoja stressittömämpään arkeen.

1. Tunne itsesi

Kun on tietoinen omista arvoistaan, unelmistaan ja esimerkiksi vireystilansa vaihteluista, on helpompi järjestellä aikataulunsa.

2. Selvitä tavoitteesi

Ihminen saattaa olla näennäisesti tehokas, mutta jos tehokkuus on suunnattu väärin asioihin, siitä ei ole apua. Kirjoita siis ylös omat roolisi esimerkiksi työntekijänä, äitinä tai vaikka ystävänä. Aseta jokaiseen rooliin päätavoite, jota kohden kaikissa tekemisissäsi etenet.

Paloittele tavoitteesi myös osiin ja listaa, mitä haluat saavuttaa päivässä, viikossa sekä kuukaudessa.

3. Rauhoita aamu

Jos heti ensimmäisenä aamusta selaat sosiaalista mediaa, annat tavallaan aamusi heti muiden haltuun, sillä et voi päättää mitä sisältöjä syötteestä kulloinkin tulee. Ulkoisten ärsykkeiden sijaan käytä vartti aamusta tavoitteidesi ja kokonaiskuvan saavuttamiseen.

Tee joka aamu tehtävälista päivän tekemisistä. Pidä mielessä kokonaistavoitteesi, ja kysy jokaisen tehtävän kohdalla, tukeeko tehtävä kokonaistavoitetta. Jos ei, karsi tehtävä ja priorisoi tärkeämpiä hommia.

4. Meditoi minuutti

Opettele meditoimaan minuutin ajan joka päivä. Meditointi rauhoittaa, lisää luovuutta ja edesauttaa keskittymiskykyä. Kun meditointiminuutista on tullut tapa, voit halutessasi lisätä meditointiaikaa useamalla minuutilla.

5. Vältä keskeytyksiä

Älä tartu kännykkään kesken työnteon. Ihminen voi tehdä vain yhden asian kerrallaan, ja multitasking on vain myytti.

Verrannollinen tilanne olisi, että tekisit töitä kahdella tietokoneella. Jos sammutat toisen tietokoneen aina, kun vaihdat tekemään tehtävää toisella, tietokoneen käynnistymiseen menee aina oma aikansa.

Samalla tavalla aivot menevät lepotilaan, kun selaat kännykkää kesken työnteon, ja työhön palaaminen vie taas oman aikansa.

6. Karsi tavoitteita

Vaikka tehokkuutta ja suorittamista arvostetaan, ne eivät itsessään luo onnellisuutta. Luo tavoitteita, jotka tekevät sinut onnelliseksi.

7. Lisää pieniä muutoksia

Älä aseta ylioptimistisia tavoitteita, joiden saavuttaminen on jatkuvaa taistelua. Jos olet päättänyt aloittaa juoksuharjoittelun, aloita juoksemalla joka päivä muutama minuutti, minkä jälkeen palkitse itsesi vaikka suklaalla.

Kun päivittäisestä juoksemisesta tulee totuttu tapa, juoksuaikaa on helppo lisätä. Aluksi palkinto juoksemisesta tulee suklaasta, mutta pikkuhiljaa juoksu itsessään alkaa palkita.

8. Mitä haluat lisää ja mistä karsit?

Jos elämään tulee lisää tekemistä, jostain on aina myös karsittava. Mieti tarkkaan mihin haluat sijoittaa energiaasi.

9. Kokeile mobiilisovelluksia

Ajanhallinnan apuna voi käyttää esimeriksi Googlen kalenteria, johon voi asettaa kuukausi-, viikko- ja päivätavoitteita. Tehtävälistojen teossa apuna on esimerkiksi Any.do-sovellus. Nirvana-sovellus taas auttaa seuraamaan mihin asioihin käytät päivittäin energiaasi ja aikaasi.

Keskittymisessä avuksi on Forest-sovellus, jossa puu kasvaa aina keskittyessä tietyn ajan. Jos harhaantuu esimerkiksi sosiaaliseen mediaan, puu kuihtuu. Keskittymistuokioista kasvaa lopulta kokonainen metsä.

10. Hyväksy tylsyys

Esimerkiksi bussia odotellessa anna tylsyyden tulla, äläkä kaiva heti kännykkää esiin. Tylsät hetket auttavat keskittymiskyvyn kehittymisessä. Myös töissä on usein pakko sietää aluksi tylsyyttä, jotta pääsee flow-tilaan.

Kommentoi