Elämä

ELÄMÄ | Turun Sanomat |

8 vinkkiä rentouttavaan talvilomaan

Oli talviloma sitten viikon tai lyhyempi, näillä neuvoilla saat siitä irti mahdollisimman paljon hyvää oloa.

1. Älä ajattele työtä loman aikana

Työ valuu pois mielestä, kun sitä ei tee. Rentoutumista puolestaan hidastaa se, jos mietit ja pohdit työtehtäviä lomasi aikana. Päätä siis tietoisesti, että et ajattele työhön liittyviä asioita.

2. Älä aikatauluta samoin kuin arkea

Tiukka aikataulu voi muuttua velvoittavaksi ja velvoitteet puolestaan voivat aiheuttaa stressiä. Aikataulu saattaa auttaa rytmittämään rajallisen loman kestoa, mutta älä suunnittele liian paljon. Tee mieluummin liian vähän.

3. Tee jotain tavallisuudesta poikkeavaa

Työstä irtautumisessa auttaa arkirytmin rikkominen. Lähde vaikka reissuun, mökille tai sukulaisille kylään. Älä kuitenkaan pyri suorittamaan, vaan nautiskele tekemällä asioita, joista pidät.

4. Varmista hyvä unirytmi

Riittävä, säännöllinen ja virkistävä uni on lomalla ja arjessa yhtä tärkeä asia. Lomalla ei varsinaisesti pysty nukkumaan varastoon, vaikka tällaisesta usein leikkimielisesti puhutaan.

5. Järjestele asiat ennen lomaa

Töistä irtautumisessa auttaa, kun kiireisimmät hoidettavat ja kesken jääneet työt ovat jollain tavalla järjestyksessä. Vältä korvaamattomuuden illuusion luomista itsellesi. Usein lomatuuraukset ja työtehtävien aikatauluista sopiminen ovat vain järjestelykysymyksiä.

6. Ilmoita, että lomailet

Ilmoita työyhteisössä lomastasi, jolloin sinun ei odoteta olevan tavoitettavissa. Käytä hyväksesi sähköpostin poissaolotoimintoa, puhelinvastaajaa ja muita työpaikallasi sovittuja käytäntöjä.

7. Palaa töihin rauhallisesti

Älä budjetoi ensimmäistä loman jälkeistä päivää liian täyteen tapaamisia ja työtehtäviä. Jätä itsellesi aikaa laskeutua rauhassa takaisin arjen rytmiin.

8. Ota lomaa myös mukavasta työstä

Ruumiille ja mielelle on terveellistä tehdä muutakin, kuin työtä. Myös kiinnostavasta ja mukaansatempaavasta työstä on välillä terveellistä pitää lomaa.

Vinkit antoi Mehiläisen työterveyspsykologi Axel Aminoff.

Kommentoi