Asennetta & asusteita

BLOGIT | Asennetta & asusteita

Uudet alut vaativat kannustusta

Mahtavaa alkanutta vuotta! Nyt on se aika vuodesta, kun tehdään elämänmuutos lupauksia ja päätetään ottaa itseä niskasta kiinni erilaisissa asioissa. Monelle se on joulun herkuttelujen perään vaihto kevyempään ravintoon, ehkä jopa päätös laihduttamiseen ryhtymisestä. Se voi olla myös uuden liikuntaharrastuksen aloittaminen. Tammikuu on kulta-aikaa kuntosaleilla ja urheiluseuroissa.

Yksi asia minulle aina särähtää näin vuoden alussa korviini. Uusia liikkujia usein kritisoidaan tai laihduttajia päivitellään. Tuskaillaan salien ja jumppien täyttymistä ja kuittaillaan laihduttajalle hänen valinnoistaan. Päinvastoin pitäisi kannustaa. Ihan mahtavaa, että on uusia alkuja! Hienointahan olisi, että me kaikki eläisimme terveellisesti ympäri vuoden liikkuen ja vitamiinipitoista ruokaa popsien, mutta kun suurin osa meistä kuitenkin repsahtaa inhimillisiin suklaa-kermaperuna-olut-viini-viineri-nautintoihin ja arjen kiireet ryöstävät ajan liikunnalta, on hienoa, että edes kerran vuodessa tehdään ryhtiliike. Ja siinä pitäisi reippaiden ja terveellisten ihmisten olla tukemassa ja kannustamassa tässä asiassa hiukan heikompiaan.

Kotonakin voi jumpata, jos vain itsestä löytyy riittävästi selkärankaa. Meillä on jumppavälineitä kotona, koska epäsäännöllinen työ ei aina salli jumppasalien aikatulujen mukaan liikkumista. Tosiasia kuitenkin on, että minä tarvitsen liikkumiseen kannustajan ja tsempparin.

Olen saanut geeneissä hoikkuuden, mutta lihaskuntoon ei auta geenit, siihen tarvitaan hikipisaroita ja reisikyykkyjä. Tarvitsen myös jonkun piiskaamaan minut liikkeelle. Mieluisin liikkuminen minulle olisi tanssi ja lenkkeily hyvässä seurassa jutellen, mutta siinä ei lihaskunto kasva (onneksi kestävyyskunto sentään), joten olen valinnut lisälajikseni erilaiset painoja hyödyntävät ryhmäliikuntatunnit.

Nyt on saleilla joka neliöt ja sentit käytössä (toivottavasti myös vyötäröllä olevat). Tehdään tilaa uusille urheilijoille ja keventäjille, hienointa on, jos heistä useampi saa kipinän elämänmittaiseen liikkumiseen ja nekin, joille laji jää kokeilun tasolle, uuteen yritykseen vaan. Koskaan ei ole liian myöhäistä!

Kevennän lähes aina tammikuussa myös ruokavaliota ja usein olen saanut päivittelyjä siitä, miten syön salaatteja. Kommentoijat tokaisevat: ”Älä nyt sinä hoikkana viitsi tuollaista ja otahan nyt pullaa, kun sitä on tarjolla.” Itse tiedän, että juhlakauden jälkeen housun nappi menee juuri ja juuri kiinni ja olo on tukala. Osaan kuitenkin pukeutua, joten ulkopuolisille se ei näy. Miten mukavalta tuntuisikaan kommentti: ”Mahtavaa, oletko terveyskuurilla? Anna palaa!”

Tyylin näkökulmasta katsottuna, liikunnalla on iso vaikutus siihen miltä näytämme. Kun keskivartalon lihakset ovat vahvat, jaksamme kannatella itseämme paremmin ja näytämme ryhdikkäiltä ja energisiltä. Jos liikunta ei vielä kuulu elämäntapoihisi tai joku on lannistanut uuden alkusi, aloita kotona vatsa- ja selkälihasten vahvistamisella. Se ei vie kuin 5 minuuttia.

Eläköön huuto uusille aluille!

Kommentoi